Beskyttelse af træværk
Fra : Heidi Falch

Dato : 11-08-02 23:35

Hejsa,

Hvorfor æder vores <racen, der ikke må nævnes> deres løsdriftstald?

Den består af trykimpræneret træ (det kan da ikke smage ret godt...),
og de har gnavet lystigt i den i år. Sidste år fik den lov at være i
fred (der var den helt ny).

Kan man gøre noget - sprøjte træværket med et eller andet
"gå-væk-hest" - så de lader huset overleve de næste år også? Det skal
helst være noget, som dog samtidig giver dem mulighed for stadig at
bruge huset

Håber, nogen har nogle ideer...

--
Knus,

Trolden, der er på vej i seng...

Fra : Lars Christensen

Dato : 12-08-02 07:00

Heidi Falch wrote:
> Hejsa,
>
> Hvorfor æder vores <racen, der ikke må nævnes> deres løsdriftstald?

Måske ville den lade være hvis den fik noget andet at bide i. Har den
halm, hvad med grene eller ligende ?

Mvh
Lars
Stutteri Moseager
<http://www.mosea.dk>

Fra : Ghita Madsen

Dato : 13-08-02 10:55

On Mon, 12 Aug 2002 07:59:56 +0200, Lars Christensen <lars@mosea.dk>
wrote:

>Måske ville den lade være hvis den fik noget andet at bide i. Har den
> [...]

Hejsa!

Man kan også købe noget der hedder bitterspray hos dyrlægen, det er
ikke farligt for hesten, men når den prøver at bide i træet får den en
bitter smag i munden. Det er det sammen de bruger når de transsportere
grise, for at de ikke skal bide hinanden under kørelsen.

Håber at du kan bruge mit råd!

Kærlig hilsen

Ghita

Fra : Heidi Falch

Dato : 13-08-02 23:04

Ghita Madsen <ghita@sulfosnovsen.dk> skrev:

>Man kan også købe noget der hedder
> [...]

Kunne være man skulle prøve det...

Tak for alle rådene indtil videre

--
Knus,

Trolden

Fra : Heidi Falch

Dato : 13-08-02 22:56

Lars Christensen <lars@mosea.dk> skrev:

>Måske ville den lade være hvis den
>fik noget andet at bide i. Har den
>halm, hvad med grene eller ligende ?

De har halm, og gamle udtjente hegnspæle at gumle på, hvis de vil.
Sjovt nok er det først i år de er begyndt på at spise huset.

--
Knus,

Trolden

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-08-02 08:16

Heidi Falch wrote:
> [...]
>
> Den består af trykimpræneret træ (det kan da ikke smage ret godt...),
> og de har gnavet lystigt i den i år. Sidste år fik den lov at være i

Mon ikke årsagen er noget i stil med enten kedsomhed eller for lidt
grovfoder. Vi gør et sturt nummer ud af, at fodre meget med halm - også
om sommeren, når hele flokken er på græs.

> [...]
> "gå-væk-hest" - så de lader huset overleve de næste år også? Det skal
> helst være noget, som dog samtidig giver dem mulighed for stadig at

Den kan man muligvis. Men det bør nok være HELT ugiftigt, hvis de nu
skulle gå til biddet alligevel.

Vores flok har også givet en del forskellige træer på/ved deres fold en
noget ublid medfart. På trods af halmen.

-dennis

Fra : Sofia

Dato : 12-08-02 12:32

Hejsa.
Vi har her i sommeren et skur, hvor hestene kan gå ind i for solen. Det er
normalt at heste bider i træ, det gør de jo også, hvis man har træer på
folden. Men du kan købe noget der hedder staldintakt og smøre på hvor det er
værst. Håber du kan bruge mit råd.
V.H. Doris.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 12-08-02 13:05

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Hvorfor æder vores <racen, der ikke må nævnes> deres løsdriftstald?

Dem kender jeg godt!

> Den består af trykimpræneret træ (det kan da ikke smage ret godt...),
> og de har gnavet lystigt i den i år. Sidste år fik den lov at være i
> fred (der var den helt ny).

Jeg har hørt, at man ikke må bruge trykimpregneret træ - det skulle være
giftigt. I stedet skal man bruge saltvandsimpregneret træ. Hæng mig ikke op
på det; jeg ved ikke meget om det.

Chili?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Iben Holst

Dato : 12-08-02 19:35

Mine hypper havde i stalden et par yndlingssteder i træværket de bed i - det
kurerede jeg ved at beklæde det med hønsetråd ...

Iben

Fra : Winther

Dato : 13-08-02 07:20

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> Mine hypper havde i stalden et par yndlingssteder i træværket de bed i -
det
> kurerede jeg ved at beklæde det med hønsetråd ...
>
> Iben

Man kan også bruge tjære. Hvis i fælder fyrretræer, så smid dem ind til
hestene. Det kan de få meget tid til at gå med.

Vh. Winther

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 13-08-02 22:42

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor æder vores <racen, der ikke må nævnes> deres løsdriftstald?

Har de en slikkesten? Det er tit at heste spiser alt muligt for at opveje et
eller andet behov for mineraler, men det kan også være kedsomhed

> Den består af trykimpræneret træ (det kan da ikke smage ret godt...)

Trykimpræneret træ er fy fy i stalden! På trods af forbud mod visse stoffer
i impræneringen i dansk træ, ses det tit at importeret billigt træ er fyldt
med stoffer som arsen, kobber og andre gode ting... Og selv det "lovlige"
trykimprænerede træ er altså giftigt - det er derfor det ikke råder.

> Håber, nogen har nogle ideer...

Det var så møgfaldet Nu kommer så den konstruktive del af kritikken. Det
bedste du kan gøre for at dine hypper ikke skal spise mere af det er at
indkapsle det træværk de gnaver i. Det kan gøres på mange måder. F.eks. med
en jernkant af u-jern, det koster ikke ret meget pr. meter og behøver ikke
at være mere en 1½ mm tykt for at de ikke kan gøre noget ved det. En anden
mulighed er at skifte det træ de gnaver i, ud med noget de ikke gider at
gnave i. Her tænker jeg på elmetræ som man førhen brugte i svinestier.
Grunden til at det skal være elm, er dels at det er meget hårdt og delt at
det splinter helt vildt når det gnaves og de gider altså ikke at få splinter
i munden.
Det vigtigste er bare at du sørger for at dine heste ikke spiser mere af det
giftige træ, specielt hvis du har følhopper, der er meget følsomme overfor
giftstoffer.

Med venlig hilsen
/ZIGGE

(den eneste der ikke har hest i familien,
men er snedker