Lydsvage pumper/filtre
Fra : Thomas

Dato : 11-08-02 19:05

Hej

Jeg har et 6 kantet 16 l. akvarie (ala dette:
http://www.zoocity.dk/catalog/images/Trope6KantBowle.jpg) hvori jeg har en
lille pumpe/filter beregnet til 15-75
l.(http://www.sicce.com/sito/data/datajpg/jpgacq/Micr.JPG), men problemet er
at motoren i den larmer forholdsvis meget og at sugekopperne er meget små så
den hurtigt falder af, som tit resulterer i at den ligger op af glasset,
hvilket betyder at den først larmer rigtigt meget!

Jeg ville derfor høre om der er nogle som kan anbefale en lign. filter/pumpe
som er lydsvag og med nogle gode store sugekopper som kan holde den på
plads?

Jeg har også overvejet en ekstern pumpe/filter, så man så kan gemme den lidt
væk, f.eks. sætte den ind i en flamingokasse eller andet, så lyden
minimeres, men det skal ikke bare være en luftpumpe som giver bobler, den
skal også have et filter! Hvad anbefaler I mig?

Fra : Brian C

Dato : 11-08-02 19:24

"Thomas" <thg@klog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> den hurtigt falder af, som tit resulterer i at den ligger op af glasset,
> hvilket betyder at den først larmer rigtigt meget!

først, hvor langt nede i vandet sidder pumpen, jeg tænker her på om den
suger luft ind foroven
danner den en hvirvel foran "udløbet" hvor den suger luft med ned

har du prøvet at sætte den så den bliver støttet mod bundlaget, det er en
metode jeg har brugt med succes, når jeg har monteret pumper i små akv.

jeg ikke forstå at omtalte pumpe skulle larme, jeg har selv haft den model.

jeg tror at et eksternt filter bliver alt for voldsomt, da akv. er meget
lille

jeg håber du kunne bruge noget af dette

mvh. Brian C

Fra : Thomas

Dato : 11-08-02 19:37

> først, hvor langt nede i vandet sidder pumpen, jeg tænker her på om den
> suger luft ind foroven
> danner den en hvirvel foran "udløbet" hvor den suger luft med ned

Den sidder i toppen og suger ikke vand i foroven men den laver ligesom en
stråle som så laver lidt ilt i bassinet!

> har du prøvet at sætte den så den bliver støttet mod bundlaget, det er en
> metode jeg har brugt med succes, når jeg har monteret pumper i små akv.

Hvis jeg gør det får jeg kun filter effekten og ikke noget ilt!

> jeg ikke forstå at omtalte pumpe skulle larme, jeg har selv haft den
model.

Den larmer ihvertfald mere end en computers blæsere gør, og det er til at
blive skør i hovedet af!

Fra : Brian C

Dato : 11-08-02 21:13

> Hvis jeg gør det får jeg kun filter effekten og ikke noget ilt!

Sålænge den skaber bevægelse i vandet får du også iltet det, så selvom du
sætter den længere ned får du også ilt, så dyb er den lille 16L heller ikke
har du ikke også lidt plantevækst

jeg har selv haft et lille et på ca. 25 l.

> model.
> >

> Den larmer ihvertfald mere end en computers blæsere gør, og det er til at
> blive skør i hovedet af!

det kan vi godt blive enige om, men jeg tror at den enten suger luft med
ned, eller også er det lejerne, hvilket jeg ikke rigtig tror på.
sidder der ikke en lille studs oven på pumpe hovedet?
og kommer der bobler med ud når den kører?

mvh. Brian C

Fra : Kristian

Dato : 13-08-02 16:16

> sidder der ikke en lille studs oven på pumpe hovedet?
> og kommer der bobler med ud når den kører?

nej... der sidder ingen studs på pumpehovedet og der kommer ingen bobler med
ud!