Sandsynlighedsregning
Fra : Abildgaard

Dato : 11-08-02 15:36

Hej -

Jeg har en opgave, som lyder således.
En maskine producerer skruer. 5% er defekte.
Der udtages tilfældigt 2 skruer.
Hvor stor er sandsynligheden for, at begge skruer er fejlfri?

Skal jeg blot udregne 0,95*0,95 eller skal jeg bruge K(95,2) / K(100,2)
eller skal der bruges en helt tredje metode?

mvh
Anders

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 11-08-02 15:58

Abildgaard wrote:
> [...]
> fejlfri?
>
> Skal jeg blot udregne 0,95*0,95 eller skal jeg bruge
> K(95,2) / K(100,2) eller skal der bruges en helt tredje

Du skal bruge den første.

P(begge fejlfri)
=
P(skrue1 fejlfri og skrue2 fejlfri)
= {her bruges uafhæninghed}
P(skrue1 fejlfri) * P(skrue2 fejlfri)
=
0,95 * 0,95

Er I lige begyndt på binomialfordeling?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Abildgaard

Dato : 11-08-02 16:30

Tak for svaret!

> Du skal bruge den første.
>
> P(begge fejlfri)
> =
> P(skrue1 fejlfri og skrue2 fejlfri)
> = {her bruges uafhæninghed}
> P(skrue1 fejlfri) * P(skrue2 fejlfri)
> =
> 0,95 * 0,95

Hvis jeg så f.eks. skal have én defekt og én fejlfri, så vil det blot være
0,05*0,95?

> Er I lige begyndt på binomialfordeling?

-Ja...

mvh
Anders

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 11-08-02 16:33

Abildgaard SKREV:

> Hvis jeg så f.eks. skal have én defekt og én fejlfri, så vil det blot
være
> 0,05*0,95?

Nej, for det kan være både den første og den anden der er fejlfri:

P (en fejl, en fejlfri) = 0,05*0,95 + 0,95*0,05 = 0,095

TT

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 11-08-02 17:00

Thomas Thorsen wrote:

> være
>
> Nej, for det kan være både den første og den anden der er
> fejlfri:
>
> P (en fejl, en fejlfri) = 0,05*0,95 + 0,95*0,05 = 0,095

For at skrive det helt ud:

P(en defekt og en fejlfri)
=
P( [skrue1 defekt og skrue2 fejlfri] eller [skrue1 fejlfri og skrue2 defekt] )
=
P( skrue1 defekt og skrue2 fejlfri ) + P( skrue1 fejlfri og skrue2 defekt )
=
P( skrue1 defekt ) * P( skrue2 fejlfri ) + P( skrue1 fejlfri ) * P( skrue2 defekt )
=
0,05*0,95 + 0,95*0,05
=
0,095

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 11-08-02 17:02

Abildgaard wrote:

> -Ja...

Ok. Senere vil I få en formel, som klarer den
slags opgaver. Men for at forstå den skal
man selv have regnet på de grundliggende
eksempler.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 13:51

den er meget stor...så køb en ny maskine