valign=middle i CSS?
Fra : Henrik Kure

Dato : 11-08-02 14:54

Hvordan kan man vha. CSS opnå den effekt, som valign=middle giver i et

Henrik

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-08-02 15:42

In news:dk.edb.internet.webdesign.html "Henrik Kure"
<mail@_henrikkure.dk (remove underscore)> wrote:

>Hvordan kan man vha. CSS opnå den effekt, som valign=middle giver i et

vertical-align:middle;

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Fra : Henrik Kure

Dato : 11-08-02 15:56

> vertical-align:middle;

Tak, men jeg kan - ikke desto mindre - ikke få det til at virke. Er der en,
der vil komme med et eksempel på brug, hvor det virker?

Henrik

Fra : jopa

Dato : 11-08-02 16:03

"Henrik Kure" skrev bla..
> Tak, men jeg kan - ikke desto mindre - ikke få det til at virke. Er der
en,
> der vil komme med et eksempel på brug, hvor det virker?

Ved ikke om dette kan bruges, har ikke testet det hvis ikke så prøv at
fjerne "position : "

}
..tabel { position : vertical-align: middle;

}

--
jopa

www.web-templates.dk
www.jp-web.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-08-02 16:07

>Tak, men jeg kan - ikke desto mindre - ikke få det til at virke. Er der en,
>der vil komme med et eksempel på brug, hvor det virker?

Tjo, <td style="vertical-align:middle;">Tekst som står - vertikalt - i
midten</td>

Fra : Henrik Kure

Dato : 11-08-02 16:09

> Tak, men jeg kan - ikke desto mindre - ikke få det til at virke. Er der
en,
> der vil komme med et eksempel på brug, hvor det virker?

Arh - nu har jeg fundet ud af, at det rigtig nok virker i en tabel. Men er
det ikke muligt at definere det samme for body eller div?

Henrik

Fra : Henrik Kure

Dato : 11-08-02 16:56

Måske jeg lige skal uddybe mit problem.

I mit stylesheet står der:

body {
vertical-align: middle;
text-align: center;
}

Godt nok bliver "tingene" centreret vandret, men ikke lodret? Hvorfor ikke?
Bliver jeg nødt til at lave en tabel og definere det dér?

Henrik

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-08-02 17:28

> [...]

>text-align: center;
>}
>
>Godt nok bliver "tingene" centreret vandret, men ikke lodret?

Korrekt...

>Hvorfor ikke?

Tja, det kan et teknisk geni nok svare på, men det er noget med at det
kun virker på inline-elementer (?) Eller...? (caption, col, colgroup,
tbody, tfoot, thead, th, td og tr)

>Bliver jeg nødt til at lave en tabel og definere det dér?

Ja.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-08-02 20:00

On Sun, 11 Aug 2002 17:56:27 +0200, "Henrik Kure" <mail@_henrikkure.dk
(remove underscore)> wrote:

>Godt nok bliver "tingene" centreret vandret, men ikke lodret? Hvorfor ikke?

Hvor slutter din *side*? Formentlig ikke der hvor *skærmen* slutter.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Henrik Kure

Dato : 11-08-02 20:10

> Hvor slutter din *side*? Formentlig ikke der hvor *skærmen* slutter.

Den er 454 pixels høj... og jeg vil gerne have placeret den i midten på
skærmen vha. CSS.

Henrik

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-08-02 02:54

On Sun, 11 Aug 2002 21:10:04 +0200, "Henrik Kure" <mail@_henrikkure.dk
(remove underscore)> wrote:

>Den er 454 pixels høj... og jeg vil gerne have placeret den i midten på
>skærmen vha. CSS.

Det jeg prøvede at sige var, at troblemet er, at css ikke måler
skærmens, men sidens størrelse.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Glerup

Dato : 13-08-02 15:10

Henrik Kure skrev:

> Godt nok bliver "tingene" centreret vandret, men ikke lodret? Hvorfor ikke?

CSS-egenskaben vertical-align
<http://www.htmlhelp.com/reference/css/text/vertical-align.html> virker
kun på inline-elementer og er forskellig fra valign på <td> og <th> i
HTML <http://www.htmlhelp.com/reference/html40/tables/td.html>.

> Bliver jeg nødt til at lave en tabel og definere det dér?

Du kan prøve at eksperimentere med
<http://kaboom.dk/works/wwwhitepapers/lodretcentrering/>.

--
/Rune