Nodelære. Bedste metode?
Fra : Eva Strandberg

Dato : 11-08-02 12:40

Ingen vej udenom. Nu skal jeg have lært de noder!
Kan nogen anbefale en fed bog, side på nettet eller lign. mhp. selvstudium,
da jeg ikke har råd til undervisning?

På forhånd tak for hjælpen....
hilsen Eva

Fra : Robert Piil

Dato : 11-08-02 12:56

On Sun, 11 Aug 2002 13:39:45 +0200, "Eva Strandberg" <evas@hotmail.dk>
wrote:

>Ingen vej udenom. Nu skal jeg have lært de noder!
>Kan nogen anbefale en fed bog, side på nettet eller lign. mhp. selvstudium,
>da jeg ikke har råd til undervisning?

Sådan helt til selvstudium er mit forslag bare at gå igang. Find nogle
lette noder (fx her: <http://www.music-scores.com>), gerne noget musik
du ikke kender i forvejen, og gå igang (jeg går ud fra at du kender
det helt elementære). Ramler du ind i nog, du ikke kan finde ud af, så
spørg her. Sørg for at prøve lidt *hver* dag, det er langt vigtigere
end at øve meget nogle dage, for så at holde pause et par dage.

Det kunne måske også være en fordel at starte på et instrument du ikke
har spillet på før.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Torsten Matthiessen

Dato : 12-08-02 20:09

Gør som Robert Piil skrev!
Gør det!! - så kommer det helt af sig selv. Faktisk pærelet.

/torsten/

Fra : Jesper Barrit

Dato : 11-08-02 20:02

Eva Strandberg wrote:
> Ingen vej udenom. Nu skal jeg have lært de noder!
> Kan nogen anbefale en fed bog, side på nettet eller lign. mhp.
> selvstudium, da jeg ikke har råd til undervisning?

En mulighed er at benytte computeren til dette formål, og det kan man fx
gøre ved at købe programmet "Band In A Box". Dette program kan generere
sange (akkorder og melodi) og man kan herefter øve sig i nodelæsning ved at
spille den genererede melodi efter noderne på skærmen. Når man bliver bedre
til at læse noder, kan man benytte den indbyggede solo generator, og
herefter spille dem direkte fra noderne på skærmen.

Mere information her :

http://www.pgmusic.com/bandbox.htm

Samtidigt, kunne man også købe programmet EarMaster
(http://www.earmaster.com/) til at øve i hørelære.

Mvh Jesper Barrit

Fra : rasmus carlsen

Dato : 12-08-02 06:28

Tag et stykke A4 papir og lav et nodeark og skriv tonerne ude til venstre
for linjerne ... hæng det op over køkkenvaksen hvor du vasker op eller foran
lokummet ... ! Eller andre steder, hvor du kan kigge på det. Eterhånden
knalder du # og b på og snart har du lært noget - så skal det bare trænes.

ra

Fra : Jonas Engelhardt

Dato : 12-08-02 14:20

www.musictheory.com er måske også et besøg værd.