Definition på robotter, androider m.m.
Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 11-08-02 11:31

Hej alle

I forbindelse med et science fiction møde imorgen aften i Valby Medborgerhus
(alle er velkomne - ingen entré), ville jeg gerne høre om der er nogen der
kender den rigtige definition på en robot?

Når man taler om robotter tager mange udgangspunkt i Asimovs klassiker "I
Robot" (på dansk "Robot"), der bl.a. introducerer robotikkens tre love, men
efterhånden har virkeligheden vel indhentet fiktionen?

Taler man ikke idag (i virkeligheden såvel som i fiktion) om disse typer:

Robotter: Ikke-menneskelignende maskiner der udfører komplicerede opgaver
(f.eks. i fabrikker men nu også som kæledyr, plæneklippere, støvsuger
m.m.m.)

Androider: Menneskelignende kunstige væsener. Dvs. frembringelser der - mere
eller mindre - ligner mennesker, men som er fuldstændigt kunstige
frembringelser (er der forskel på om de er af kød eller metal?).

Cyborger: En blanding mellem et menneske og en maskine. Typisk brugt i
sammenhængen et menneske der har fået tilføjet noget kunstigt.

Holder ovenstående definitioner eller er der grænsetilfælde hvor man ikke
klart kan definere om det er det ene eller det andet? Er Frankensteins
monster en android eller en cyborg (i bogen - ikke i filmen)? Er en person
med et kunstigt hjerte en cyborg? Kan en computer med kunstig intelligens
også betegnes en robot, eller skal den have nogle fysiske træk for at kunne
det?

M.v.h.
Olav

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 12-08-02 10:36

"Olav M.J. Christiansen" <omjc@nospampleasee-kontor.dk> writes:

> [...]
>
> Når man taler om robotter tager mange udgangspunkt i Asimovs klassiker "I
> Robot" (på dansk "Robot"), der bl.a. introducerer robotikkens tre love,

Ordet "robot" stammer dog fra Karel Kapeks noget tidligere "RUR"
(Russums Universal Robots), og er afledt af det slaviske or for
"arbejde".

> men efterhånden har virkeligheden vel indhentet fiktionen?

Der er _meget_ langt fra nutidens virkelighed til Asimovs robotter.

> [...]
>
> Cyborger: En blanding mellem et menneske og en maskine. Typisk brugt i
> sammenhængen et menneske der har fået tilføjet noget kunstigt.

De virker nogenlunde dækkende, dog bruges "robot" ofte om
menneskelignende maskiner. Asimov gør det f.eks. - I hans "Caves of
Steel" ("Stålhulerne") er pointen, at en person kan tage fejl af en
robot og et menneske. Og "cyborg" indebærer ikke nødvendigvis
menneskelige elementer - det er en forkortelse for "cybernetic
organism", så det er helt o.k. at tale om cyborg hunde, kaktusser
eller amøber.

> Holder ovenstående definitioner eller er der grænsetilfælde hvor man ikke
> klart kan definere om det er det ene eller det andet? Er Frankensteins
> monster en android eller en cyborg (i bogen - ikke i filmen)?

Hverken eller. En android er helt kunstig, mens monsteret er lavet af
dele fra døde mennesker. Og han/det indeholder ikke kybernetiske
elementer. Jeg vil tro betegnelsen "Golem" er mest dekkende.

> Er en person med et kunstigt hjerte en cyborg?

Ja.

> Kan en computer med kunstig intelligens også betegnes en robot,
> eller skal den have nogle fysiske træk for at kunne det?

En robot skal have bevegelige dele, der gør den i stand til at
influere sine omgivelser. Kunstig intelligens er derimod ikke noget
krav, kun mulighed for omprogrammering. I fagsproget er en robot
ganske enkelt en maskine, der kan programmeres til at udføre
forskellige (fysiske) opgaver.

   Torben

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 12-08-02 10:53

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> krav, kun mulighed for omprogrammering. I fagsproget er en robot
> ganske enkelt en maskine, der kan programmeres til at udføre

Tak for dit input, Torben. Du burde kigge forbi i aften og høre Klaus'
oplæg...

Olav

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-08-02 12:08

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Ja.

Er det ikke nærmere en betegnelse på en sammensmeltning af menneske og
maskine, hvor hovedparten er maskine, men bevidstheden er menneske?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 12:28

On Mon, 12 Aug 2002 13:07:34 +0200, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

>Er det ikke nærmere en betegnelse på en sammensmeltning af menneske og
>maskine, hvor hovedparten er maskine, men bevidstheden er menneske?

Ikke nødvendigvis størstedelen. En person med pacemaker er også
en cyborg

http://www.wikipedia.com/wiki/cyborg

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 12-08-02 18:17

> [...]
> krav, kun mulighed for omprogrammering. I fagsproget er en robot
> ganske enkelt en maskine, der kan programmeres til at udføre

Men der findes nu også rene softwarebaserede robotter, oftest set i
forbindelse med internettet. Det er f.eks. søge-robotter, som
lokaliserer web-sider eller medvirker til indeksering af web-sider. Det
kan også være news-robotter, som henter nyheder fra en news-server efter
regler som brugeren sætter op. Eller pris/shopping-robotter, som findes
de mindste priser på varer på nettet.

Det er jo sikkert en lidt poppet betegnelse på disse programmer, men det
robot-agtige består vel i at denne type programmer agerer delvist på
egen hånd efter forudbestemte regler.

Vh Kurt

Fra : Anders Borum

Dato : 12-08-02 18:43

"Kurt Kjær Jensen" <**Slettes**kkjen@aub.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> kan også være news-robotter, som henter nyheder fra en news-server efter
> regler som brugeren sætter op. Eller pris/shopping-robotter, som findes

Hej Kurt

Jeg ville mene at disse software-udgaver ikke var rigtige robotter.
Ordet robot er valgt fordi det beskriver nogle egenskaber som denne
software har tilfælles med _rigtige_ robotter.

En firewall-computer i et netværk er heller ikke er en rigtig brandmur
der forhindrer ildebrande i at sprede sig. Men navnet er ikke desto mindre
meget velvalgt fordi en firewall-computer isolerer netværket så en
sikkerhedsbrist på den ene side af brandmuren ikke kan sprede sig til den
anden side.

Søge-robotterne bliver også kaldt spiders fordi de kravler rundt på
nettet.

Hilsen Anders

Fra : Peter Jensen

Dato : 13-08-02 14:35

Anders Borum <overflade@fedt.dk> scribbled:

> Søge-robotterne bliver også kaldt spiders fordi de kravler rundt på
> nettet.

Jeg har også hørt betegnelsen "agent". Specielt om dem der sættes fri af
almindelige brugere.

--
PeKaJe

Fra : Jens Lund Jensen

Dato : 12-08-02 21:05

> Ja.

sejt nok
jeg har en kunstig hjerteklap, skal jeg så til at rende rundt og sige "i'll be back" og "Hasta LaVista"

mvh jens jensen.

--
Dark Helmet: How many assholes we got on this ship anyhow?
The Crew: YO!!!!

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-08-02 21:20

Jens Lund Jensen wrote:

> sejt nok
> jeg har en kunstig hjerteklap, skal jeg så til at rende rundt og
> sige "i'll be back" og "Hasta LaVista"

Dét tror jeg allerede du gør, for det må helt klart være en nødvendig
betingelse for at være en cyborg.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)