3310-vandskadet, kan den reddes???
Fra : ibso

Dato : 11-08-02 10:29

Jeg har en 3310, som har været tabt i en vandpyt og nu er helt død. Der er
nogen som reklamerer med at de kan reparere vandskadede telefoner, men er
det overhovedet muligt.

Ib

Fra : Jimmi

Dato : 11-08-02 10:48

Nogle gange kan det lade sig gøre. Jeg vil tro, jeg har reddet ca. 50% af de
telefoner jeg har prøvet med, det kommer meget an på hvor længe og hvilken
slags væske der er kommet ind i telefonen. Du kan evt. selv prøve at skille
telefonen ad og lægge printet i sprit i en times tid, og blæse (ikke for
kraftigt) den tør.

Det vi gør et lidt mere effektiv metode end den ovenstående, ved hjælp af et
ultra-sonic bad med isopropyl-alcohol, det virker bedre og efterlader
absolut ingen rester af evt. ledende væsker/skidt/mineraler.

Med Venlig Hilsen

Jimmi Højkilde

www.tronik.dk

Fra : ibso

Dato : 11-08-02 11:10

Jeg har haft den skilt ad og sprøjte noget Kontaktrens på printpladen og
ladet det tørre, men det hjalp ikke.
Jeg har også haft displayet sat i en anden 3310 og den var ok og batteriet
var også ok. Jeg fik den af en kammerat og han sagde at den havde ligget i
vand i ca en time. Det skulle vist være rent vand uden salt eller noget
andet, i følge ham.

Ib

Fra : Pita

Dato : 11-08-02 11:12

"Jimmi" <tronik@mail.dk> wrote in message

> [...]
> ultra-sonic bad med isopropyl-alcohol, det virker bedre og efterlader
> absolut ingen rester af evt. ledende væsker/skidt/mineraler.

Isopropyl alkohol er det ikke det man bruger til afrense printplader med??

--
Pita

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 11-08-02 21:24

Hej Jimmi,

Sprit og IPA? Jeg har hørt at begge dele kan ødelægge printbanerne? Især
cola skal efter sigende også været hårdt ved elektronik.
I d.t.e. er det flere gange blevet anbefalet at skille genstanden ad og slet
og ret vaske print og tastatur med opvaskebørste og sulfovand. Sørg for at
skylle med rent vand og tørre grundigt med en hårtørrer.

Et ultralydsbad lyder som en rar ting.

Kasper

Fra : Ole Back Madsen

Dato : 12-08-02 15:23

Et andet problem jeg kan få øje på, er hvis nogle af komponenterne er
brændt af, eller lign, pga. fejlspænding :/

>Sprit og IPA? Jeg har hørt at begge dele kan ødelægge printbanerne? Især
>cola skal efter sigende også været hårdt ved elektronik.

Så vidt jeg husker, er cola jo også en ret kraftig syre, med en ph
værdi omkring de 2-3 stykker...

Fra : Pita

Dato : 12-08-02 15:53

> Sprit og IPA? Jeg har hørt at begge dele kan ødelægge printbanerne? Især

Man renser printplader af for fedtog andet skidt i isopropyl-alcohol. Det er
ikke skadeligt for printbanerne. Jeg har så sent som idag brugt det, går på
skole - Teknologi og Kommunikation på Teknisk skole. Og der er flere
svagstrømsteknikere, alle siger isopryplyl-alcohol.

--
Pita