Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål om blænde på mit EOS300
Fra : Alba

Dato : 11-08-02 09:24

Jeg har et Canon EOS300 og skulle tage et billed.

Hvis jeg vælger portræt program. og sætter flash til bliver kamerets valg:
eksponering 90 og lukketid 5.6.

Hvis jeg så sætter den over på manual eksponering (M) sætter lukketid på
5.6,
skal eksponering helt ned på 15.

Er der nogen der kan svare på hvorfor der er sådan en stor forskel?

Hilsen den
den nye fotobruger

Fra : John

Dato : 11-08-02 09:47

"Alba" <Anneberit@legaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 5.6,
> skal eksponering helt ned på 15.
>
> Er der nogen der kan svare på hvorfor der er sådan en stor forskel?

Først og fremmest er du kommet til at rode lidt rundt i begreberne
Eksponering har i denne forbindelse kun relevans hvis det bliver holdt
sammen med tid...altså eksponerings-tid. Og er det samme som lukketid. Og 90
betyder så 1/90 sek. Blænden er det andet tal du referer til. Blænden er den
variable åbning ind til filmen. Som selvklart bestemmer mængden af lys.
Og så til dit spørgsmål: (Så vidt jeg husker), skal du, når du bruger
manuel, prioritere lukketiden. Altså sætte den til kameraets maksimale flash
sync hastighed, eller mindre (langsommere). Og så selv regne blænden ud,
efter flashens ledetal. Denne udregning kan du sikkert læse om i din flash
manual. Hvis du bruger den indbyggede flash, er det lidt svært at forstå
kameraets metode, men den er ca sådan her: Kameraet udregner eksponeringen
efter det tilgængelige lys. Den bruger altså ikke algorithmen for flashen.
Til gengæld vil flashen selv lukke for lyset, når der er kommet
tilstrækkelig lys på filmen.
Hvad kan du så bruge det til? jo, når du vil opnå at motivet (f.eks en
person i forgrunden), bliver oplyst (korrekt) af flashen, mens baggrunden
eksponeres efter dit valg (kameraets indstilling). Eks.: Med kameraet
indstilles eksponeringen ved at måle på baggrunden, så denne belyses korekt.
Husk at i manuel bruges centervægtet måling. DVS at kameraet lægger mest
vægt på den del af motivet der er i centrum af søgeren. Derefter tages
billedet med flash. Kameraet vil nu sørge for at baggrunden belyses korrekt,
mens flashen (hvis personen befinder sig i centrum af søgeren), vil sørge
for korrekt belysning af denne.
I de automatiske modes, vil kameraet under disse omstændigheder kun
koncentrere sig om personen i forgrunden, hvilket kunne resultere i en helt
mørk baggrund.
Dette er en meget simplificeret forklaring. Jeg vil anbefale at du sætter
dig grundigt ind i manualen, som er meget fyldestgørende. Men der kan være
mange begreber, som du måske ikke kender til. I så fald må du på biblioteket
eller i boghandlen. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med bøger på dansk,
idet jeg har lært alt jeg ved på engelsk og i engelsk litteratur, men måske
andre i gruppen har gode forslag? Politikkens bog om foto, har f.eks været
nævnt flere gange her i gruppen.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Leif Elsborg

Dato : 11-08-02 11:18

"John" <hansenjnospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
måske
> andre i gruppen har gode forslag? Politikkens bog om foto, har f.eks været

Hej

Prøv at se på linket: http://www.fototal.dk/
der findes der en udmærket artikel som forklarer begrebet omkring lukketid
og blænder

Mvh. Leif

Fra : Alba

Dato : 11-08-02 16:56

Hej

Tusind tak for de hurtige svar, det var dejligt. Jeg vil se at få fat i
politikens Fotobog.

Alba

Fra : Pico

Dato : 11-08-02 16:51

Alba wrote:
> Jeg har et Canon EOS300 og skulle tage et billed.
>
> Hvis jeg vælger portræt program. og sætter flash til bliver kamerets
> valg: eksponering 90 og lukketid 5.6.

Canon EOS 300 har flash tid på 1/90 sek.som den sætter når du sætter
den til portræt og der ikke er lys nok til at oplyse motivet uden flazh,
med den afstand der er til motivet har kameret udregnet at blænde 5,6
passer.

> Hvis jeg så sætter den over på manual eksponering (M) sætter lukketid
> på 5.6, skal eksponering helt ned på 15.

Når du sætter den på manuel slås blitzen ikke til automatisk og derfor er
der ikke så meget lys, når du så vælger samme blænde er kameret nød
til at give mere lys for at få et korekt eksponeret billed, i dette tilfælde
1/15 sekund.
Hvis du har det modsatte forhold at den manuelle måling sagde bl. 5,6 og
1/125 sek. og så manuelt sætter blitzen til vil forholdet igen blive
1/90 & 5,6 fordi blitzen stiller kameret til 1/90 sek.
Det kan godt være lidt kringlet at forstå, men prøv at gå på bibiloteket
og lån nogle bøger om fotografering så du helt får fat i forholdet mellem
lukketid og blænder.
Egentlig er det ikke særligt kompliceret, det drejer sig om at lukke den
korekte mængde lys ind til filmen, dette er så afhængit af blændens størelse
(hullet) og den tid lukkeren står åben. Det der så begynder at forvire mange
er at dybdeskarpheden er afhængi af blændens størelse og derfor ændres
blænden og for at få den korekte lysmængde må man også ændre tiden.
Pico