Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panorama fra Skagen
Fra : Joergen Bech

Dato : 11-08-02 09:21

Stykket sammen af 6 enkeltbilleder - alle taget med håndholdt kamera:
http://home1.inet.tele.dk/jbech/binaries/boats.jpg (ca. 900K)

Igen lavet i "Panorama Factory". Vanedannende program :)

Mvh

JB

Fra : Jacob Olsen

Dato : 11-08-02 21:55

hvilket kamera bruger du

Fra : Joergen Bech

Dato : 11-08-02 23:10

Olympus C2100UZ - men det er PF-softwaren, der gør det store arbejde.
Jeg skulle faktisk blot vælge mit kamera i wizarden og så klarede den
ellers resten. Hvis blot man sørger for at PF får et ordentligt
billedmateriale at arbejde med, producerer den ganske fine resultater
- resultater der kan opnås med materiale fanget med stort set ethvert
digitalkamera.
De bedste panoramaer får man (imho) når man ikke forsøger at gå
ud over - f.eks. 90 grader og motivet ikke indeholder alt for mange
geometriske elementer, der kan afsløre, hvor kunstigt det hele ser ud.

Originalen (boats.jpg) er på 2789x1036. Efter diverse warps af enkelt-
billederne ryger der jo lidt af den oprindelige højde på 1200 pixels.
Desværre havde jeg glemt at resette min ISO-indstilling (som stod på
200 da jeg tog enkeltbillederne), så originalen udviser desværre en
lille smule ISO-støj. Ikke noget større problem, når billedet først er
blevet reduceret i Photoshop med bicubic interpolation - som det er
tilfældet med det pågældende billede (hvorefter unsharp mask-
filteret er anvendt).

Hent PF her: http://www.panoramafactory.com

Og nej: Jeg har ikke noget med firmaet at gøre, så dette skal ikke
opfattes som en reklame; Jeg har blot fundet en ny ting at bruge
mit kamera til, dvs. fremover vil jeg nok gå og kigge efter motiver,
der egner sig til en tur gennem PF.

Mvh

JB

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 13-08-02 08:34

"Joergen Bech" <jbech@post1.tele.dk> wrote in message

> Originalen (boats.jpg) er på 2789x1036. Efter diverse warps af enkelt-
> billederne ryger der jo lidt af den oprindelige højde på 1200 pixels.

Et lille tip, det godt kunne lyde som om du ikke havde tænkt over:

Du kan simpelthen bare tage billederne mens kameraet er lodret i stedet for
vandret - på den måde får du foræret 33% flere pixels i "højden" på dit
endelige panorama-billede. Om ikke andet, så er der i hvert tilfælde på den
måde lidt mere at "barbere af" af

2100UZ'erens eget panorama-mode kan stadigt sagtens bruge - tryk blot på
"op-pilen" inden du går i gang, så vender guide-rammen 90 grader.

mvh Steffen

Fra : Joergen Bech

Dato : 13-08-02 10:20

> [...]
> vandret - på den måde får du foræret 33% flere pixels i "højden" på dit
> endelige panorama-billede. Om ikke andet, så er der i hvert tilfælde på

Det kræver så blot lidt flere billeder + at jeg (uden stativ) finder det
vanskeligere at holde kameraet helt lodret end det er at holde det vandret.
Desuden vil denne metode ikke øge opløsningen/skarpheden *indenfor*
den stribe, jeg gerne vil omdanne til et bredt panorama.

Men du har en pointe, og der vil da være situationer, hvor en større
mængde billeder taget på højkant vil give et bedre resultat. Takker.

Mvh

JB

Fra : Joergen Bech

Dato : 13-08-02 10:30

> Desuden vil denne metode ikke øge opløsningen/skarpheden *indenfor*
> den stribe, jeg gerne vil omdanne til et bredt panorama.

Duh. Jeg har ferie og min hjerne var vist gået på standby da jeg skrev det.
Jeg skal vist på genoptræning, når jeg engang vender tilbage til arbejdet:

Man kan jo bare zoome lidt ind, hvis man vil have det samme lodrette udsnit
som man ser, når man holder kameraet vandret.

Mvh

JB

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 13-08-02 20:03

> Man kan jo bare zoome lidt ind, hvis man vil have det samme lodrette
udsnit
> som man ser, når man holder kameraet vandret.

Det' jo det der er fordelen med sårn en UZI

// Steffen

Fra : Jan Holm

Dato : 13-08-02 17:17

Steffen Poulsen wrote:

> Et lille tip, det godt kunne lyde som om du ikke havde tænkt over:
> Du kan simpelthen bare tage billederne mens kameraet er lodret i
> stedet for vandret

Den har jeg også tænkt. Jeg bord i et vinkelhus (nedlagt landbrug)
Stiller kameraet på et fixed point og skyder så 6-8 billeder så jeg
har hele huset med i denne her vinkel. Det hele klistres perfekt
sammen af PF og derefter sætter jeg en "sphere" effekt på med
center på det punkt hvor kameraet har stået. Der kan man så godt
bruge de ekstra pixels i toppen da der efter følgende skal beskæres.
Men hold nu op en lækker 3d effekt man får ud af det billede.
Smider en demo på fotokritik når jeg får lavet en pænere version.

Mvh
Jan Holm

Fra : Jan Holm

Dato : 11-08-02 22:37

Joergen Bech wrote:
> Igen lavet i "Panorama Factory". Vanedannende program :)

Er du så færdig !!! tak for den info.

Mvh
Jan Holm

Fra : René Sørensen

Dato : 12-08-02 17:23

Hmm... du lyder som du er superbruger af PF. Jeg loadede for nyligt v. 1.6
ned og afprøvede den på en serie tiff billeder. Resultatet var skuffende.
Billedet have meget synlige overgange (mørke) og billedet var en del mørker
og 'fladt'. Og så blev det gemt i bmp format (!?)

Hvilken version af PF har du brugt ? Har du evt. nogle gode råd til at få
gode resultater ?

Venligst
René

Fra : Joergen Bech

Dato : 12-08-02 18:22

"René Sørensen" <res@post6.tele.dk> wrote in message
> Hmm... du lyder som du er superbruger af PF. Jeg loadede for nyligt v. 1.6

Nærmere superbruger af PF's wizard.

> [...]
> og 'fladt'. Og så blev det gemt i bmp format (!?)
>
> Hvilken version af PF har du brugt ? Har du evt. nogle gode råd til at få

Version 2.4. Det er - i modsætning til v1.6 - shareware, men man kan lege
med den i 30 dage før hammeren falder.

> gode resultater ?

Mine billeder er 1600x1200, men jeg går ud fra, at jo mere jo bedre.
Jeg sætter exposure/aperture til automatisk, og panorerer hen
over hele motivet for at vurdere, hvilken indstilling jeg skal bruge for
disse to. Derefter skifter jeg til manuel og fastlåser e/a til en
gennemsnitsværdi
af de indstillinger, jeg aflæste under testen, hvorefter jeg tager
billederne.
PF anbefaler, at billederne overlapper med 20-80%, så jeg forsøger så
vidt muligt at opfylde dette, samt at billederne er nogenlunde jævnt
fordelt.
Der sidder jo ikke just en vinkelmåler på stativet (hvis jeg da ellers har
det
med - man kan få udmærkede billeder selv uden stativ).
Og sidst, men ikke mindst, kan man hjælpe programmet lidt på vej ved at
huske, hvilken focal length man benyttede, da man skød billederne.
Normalt bruger jeg autofokus når jeg tager serien, men det afhænger jo
lidt af, hvad man ønsker at opnå.

Indtil videre har jeg kun lavet flade panoramaer. Jeg interesserer mig ikke
så meget for de 360-graders panoramaer, der kræver en computer for at
blive vist.

Jeg har selv prøvet PF v1.6 i tidernes morgen, men kan dårligt huske
hvor god/dårlig den var. Jeg benytter PF 2.4, da dette program gør
alt arbejdet for mig, dvs. efter 4-5 klik med musen kan computeren
passe sig selv - de 10-20 minutter det ofte kan tage på min PII-450.

Mvh

JB