...Og om min mor!
Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 11-08-02 01:11

.....Og om min mor!

Endnu en lille perle af en film fra de spansktalende lande.

Filmen er endnu en film om pubertetens dødsdans og
rejsen ind i voksenlivet med venskaber, kærlighed og
livets alvor. Måske endda et trekanstdrama?

Men hvor især amerikansk film ikke evner at forholde
sig til dette emne, og dermed gang på gang laver film
der blot underholder, frem for at bevæge og starte
eftertænksomhed, så kan Alfonso Cuaróns netop
dette.

Sproget i filmen er frit, for ikke at sige frit fra leveren,
men sådan må det være i denne film.
Sexualiteten florerer på alle planer. De praler som man
jo gør i den alder. De har sex hver dag, om ikke med
andre så prygler de aben.
Deres venskab synes ubrydeligt.

Men mødet med Luisa og deres rejse ud mod stranden,
Himmelens mund, bliver også rejsen ind i sig selv og videre
ud i livet.

Samtidig er Mexico et land i stor forandring. For første gang i
71 år skal der skiftes regering og på deres 3 dage lange køre-
tur møder de kontrolposter hele tiden.
Og netop disse kontraster giver os forudannelser om at
noget vil ske - forandringen er på vej.
Netop dette element synes jeg er en af filmens styrker.
Den anden er helt klart at denne film er båret af personer
- ikke historie og struktur.

Syndefaldet må komme og da det gør, er det smukt og
endeligt.
Luisa har en hemmelighed som til sidst giver os den dybe
forståelse for Luisa's bevægegrunde, filmen igennem.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Mikkel Winther

Dato : 11-08-02 21:30

"Morten Bowman Hansen" <morten@NOSPAMbowman.dk> wrote in message
> ....Og om min mor!

Jeg er ikke 100%, men er den danske titel ikke "Og din mor"? Det ville da i
hvert fald give mere mening, idet originaltitlen svjh er "Y tu madre
también".

m.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 11-08-02 22:58

Jep off course

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Ninamaria Mørk

Dato : 14-08-02 20:30

Så filmen allerede i januar under international filmfestival i Tromsø -
jeg har tænkt utrolig længe ... og dybt ... over denne film, men bliver
sgu' skuffet, når jeg læser de danske anmeldelser. Præcis som
ovenstående indslag fokuseres der på de unge, druk og ikke mindst "vild
og vovet" seksualitet - Ja, selvfølgelig er det det, vi som seere ser på
skærmen, men det er jo ikke det filmen handler om. For mig handler
filmen om noget så banalt som udvikling, åbenhed og ikke mindst mod ...
det drejer sig ikke om sex, men emnet fungerer som symbol på helt andre
værdier. Hmn ... desuden er jeg ganske irriteret over, at filmen nu
kommer til Dk - den er for god til at blive allemandseje ... har ikke
lyst til at dele den med andre!

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 15-08-02 11:45

On Wed, 14 Aug 2002 19:29:50 +0000 (UTC), "Ninamaria Mørk"
<nina_mariah@hotmail.com> wrote:

> [...]
>værdier. Hmn ... desuden er jeg ganske irriteret over, at filmen nu
>kommer til Dk - den er for god til at blive allemandseje ... har ikke

Ikke anmeldere synes den er middelmådig
http://www.weekendavisen.dk/film/artikel:aid=4080

Jeg er helt enig i at denne film er en lille perle. Jeg nød hvert
minut af den. Den er jo flere lysår fa det som amerikansk har
præsteret i genren.

Morten
morten@bowman.dk