Løsning og afstemning af reaktionsligninge~
Fra : Thomas Demant

Dato : 10-08-02 20:45

Jeg har lige indset at jeg faktisk har glemt det meste af hvordan man løser
en reaktionsligning eller afstemmer en, så er der nogen der kort lige kan
forklare mig det eller henvise mig til en side der forklare det?

Hvordan løser man f.eks.: Fe(s) + H+(aq) ->
Og hvordan afstemmer man en ligning som denne: HCOO-(aq) + NO3-(aq) ->
CO2(g) + N2O(g)

--
Thomas (der er træt af spam og nu prøver om det virker:)
Ved e-mail svar: Fjern "nospam" i mail adressen!

Fra : Mikkel

Dato : 11-08-02 08:25

On Sat, 10 Aug 2002 21:44:51 +0200, "Thomas Demant"
<thomas.demant@adslhomenospam.dk> wrote:

>Hvordan løser man f.eks.: Fe(s) + H+(aq) ->

Du mangler at skrive hvorfra H+ stammer, hvis det er en ox syre vil
jern blive til Fe3+ ellers kun Fe2+.

Lad os tage Fe + H+ -> Fe2+ + H2 (g)

Fe går 2 op
H+ går 1 ned.

2 sættes foran H+, 1 sættes foran Fe. Der afstemmes med
atomer/molekyler og til sidst tælles ladninger på begge sider af
reaktionspilen og man ser det går op.

1 Fe + 2 H+ -> 1 Fe2+ + H2 (g)

>Og hvordan afstemmer man en ligning som denne: HCOO-(aq) + NO3-(aq) ->
>CO2(g) + N2O(g)

Lyder mystisk, en vandig opløsning af nitratsalt og formiat skulle vel
ikke reagere ? Har du nogle forsøgsbetingelser ?

Samme fremgangsmåde som før anvendes (det er C og N der ændre
ox-trin.). Der afstemmes med H+ og H2O.

Fra : Thomas Demant

Dato : 11-08-02 09:31

> 1 Fe + 2 H+ -> 1 Fe2+ + H2 (g)
Mange tak. Nu går det hele meget nemmere :)

> Lyder mystisk, en vandig opløsning af nitratsalt og formiat skulle vel
> ikke reagere ? Har du nogle forsøgsbetingelser ?
Nej, det eneste der står er "Løs følgende reagensligning (start i neutral
opløsning)"

> <SNIP> Der afstemmes med H+ og H2O.
Det er jeg ikk helt sikker på hvordan skal gøres

Fra : Jackie

Dato : 11-08-02 11:06

"Thomas Demant" <thomas.demant@adslhomenospam.dk> wrote in message
> Mange tak. Nu går det hele meget nemmere :)

> Nej, det eneste der står er "Løs følgende reagensligning (start i neutral
> opløsning)"

> Det er jeg ikk helt sikker på hvordan skal gøres

Reaktionen: HCOO-(aq) + NO3-(aq) -> CO2(g) + N2O(g)

Jeg ville gøre det på følgende måde:

HCOO-(aq) + 2 NO3-(aq) + 9 H+ -> CO2(g) + N2O(g) + 5 H2O

Er ikke 100% sikker på reaktionen.

Den første med Fe, kan også skrives på følgende måde, hvis det f.eks. var
Jernhydroxid:

Fe(OH)3 + 3 H+ -> Fe3+ + 3 H2O

Håber det hjalp...

Jackie

Fra : Thomas Demant

Dato : 11-08-02 12:39

"Jackie" <jackieloa"REMOVE"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Reaktionen: HCOO-(aq) + NO3-(aq) -> CO2(g) + N2O(g)
> HCOO-(aq) + 2 NO3-(aq) + 9 H+ -> CO2(g) + N2O(g) + 5 H2O
Mange tak, så er brikkerne faldet på plads inde i mit hovede :)

Fra : Mikkel

Dato : 11-08-02 21:02

On Sun, 11 Aug 2002 12:06:13 +0200, "Jackie"
<jackieloa"REMOVE"@hotmail.com> wrote:

>HCOO-(aq) + 2 NO3-(aq) + 9 H+ -> CO2(g) + N2O(g) + 5 H2O

Det stemmer ikke med ladning (6+ -> 0)

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 11-08-02 21:46

Jackie skrev :
> HCOO-(aq) + 2 NO3-(aq) + 9 H+ -> CO2(g) + N2O(g) + 5 H2O

Dette vil ikke ske i en neutral opløsning (hvor der jo næsten ingen H+ er) -
ladningen passer i øvrigt heller ikke.

Reaktionen er : H2O + 4 HCOO- + 2 NO3 - -> 4 CO2 +
N2O + 6 OH-

Men som Mikkel nævnte lyder det ikke sandsynligt at man får CO2 og N2O
(lattergas) ved en simpel sammenblanding.
I øvrigt afstemmes reaktionen ved at bruge reglerne for redoxprocesser i en
vandig opløsning :
1. Opskriv oxidationstallene - afstem dem
2. Afstem ladninger (med H+ eller OH-)
3. Afstem ilt (med H2O)

--
Hilsen