Telia ADSL.
Fra : Nicolai

Dato : 10-08-02 20:02

Jeg kan ikke rigtig overskue situationen og håber nogen gider forklare
fordele/ulemper.

På nuværende tidspunkt, har jeg 1024/512 hos Tiscali, med router, cisco677
og har et netværk via switch med 2 maskiner på. Dette koster 645 kr. om
måneden. Det hele kører perfekt, både når vi onlinespiller, surfer og henter
større ting fra nettet. Jeg har været ovenud glad for produktet, i de 2 år
jeg har haft det.

Men så har jeg læst om Telia's ADSL, som tilbyder en 2048/512, godt nok med
modem, til kun 650 kr. ved maksimum forbrug. Dvs 5 kr. mere for dobbelt så
hurtig download. Det er jo en forskel der kan mærkes.

Hvad er fordele/ulemper mht:

modem kontra router, ved spil, surf og download?
Opsætning af netværk/2 maskiner på ADSL'en?
Hastighed ved spil, surf og download (har hørt nogle sige, at modem er
hurtigere?)?
Konfiguration af modem kontra router?
Jeg har et selvstændigt stik til ADSL, så er det svært selv at installere?
Sikkerhed?
Er det dynamisk IP hos Telia?
Tilføj endelig alt hvad I kan, af fordele/ulemper?

Så har jeg hørt, fra andre som har ADSL modem, at modemet logger ud/ned, når
der ikke er aktivitet og selvom det ikke tager lang tid, at logge på igen,
så kan det vel være irriterende. Men gør nye adsl-modems eller det modem
telia tilbyder, stadig det? Og logger det også ud, hvis maskinen bare står
og downloader i baggrunden?

Overvejer stærkt, om jeg skal skifte til Telia.

--
*Nicolai

"Enhver fejltagelse vil hævde, at succes ikke er andet end held"

Fra : Kent Glerup

Dato : 11-08-02 15:03

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtig download. Det er jo en forskel der kan mærkes.
>
> Hvad er fordele/ulemper mht:
>
> modem kontra router, ved spil, surf og download?

Din nuværende løsning har også en form for modem (indbygget i din router).
På Telia's løsning medfølger der ingen router, og du har derfor direkte
forbindelse til nettet. En firewall på computeren er derfor nødvendig.

> Opsætning af netværk/2 maskiner på ADSL'en?

Jeg ved ikke om Telia's løsning er med to dynamiske IP-adresser (som TDC
BB), i så fald kan der kobles to computere direkte til modemmet via en
hub/switch.

> Hastighed ved spil, surf og download (har hørt nogle sige, at modem er
> hurtigere?)?

Jeg har hørt at en forbindelse uden router skulle have en lidt hurtigere
ping-tid.

> Konfiguration af modem kontra router?

Der er ingen konfigurationsmuligheder i modemmet! Alle tilgængelige porte er
åbnet.

> Jeg har et selvstændigt stik til ADSL, så er det svært selv at installere?

Dit selvstændige stik vil ikke blive brugt såfremt du har en eksisterende
telefonforbindelse. ADSL-forbindelsen vil blive lagt på din eksisterende
telefonforbindelse. Hvis du kun har ét telefonstik nu, er installationen
ligetil. Har du flere telefonstik der skal kunne benyttes, vil jeg klart
anbefale et teknikkerbesøg.

> Sikkerhed?

Der er kun sikkerhed gennem en firewall installeret på computerne.

> Er det dynamisk IP hos Telia?

Ved det ikke.

> [...]
> telia tilbyder, stadig det? Og logger det også ud, hvis maskinen bare står

Det må være brugere på f.eks. TDC Netexpress, hvor man forbinder til nettet
med en opkaldsprotokol. Jeg mener som sagt ikke Telia's løsning virker
sådan. Det har i hvert fald intet med modemmet at gøre.

> Overvejer stærkt, om jeg skal skifte til Telia.

Det er da forståeligt.

MVH
Kent Glerup

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-08-02 16:33

In article <9rd59.8992$G3.1345668@news010.worldonline.dk>, Nicolai wrote:

> Er det dynamisk IP hos Telia?

Ja.

> [...]
> telia tilbyder, stadig det? Og logger det også ud, hvis maskinen bare står

Du bliver logget ud efter en periode med inaktivitet, det har ikke noget
med modemmet at gøre (det er faktisk en bridge for at være helt
korrekt), sådan er produktet blot designet.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Events are not affected, they develop.

Fra : arc@na

Dato : 12-08-02 18:24

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> wrote in

> Overvejer stærkt, om jeg skal skifte til Telia.

Jeg tror du er bedre tjent med Tiscali.
Telias regnskabsafdeling kan finde på at smide dig i Ribers, selv om du
ikke skylder dem penge. Det er i det mindste min erfaring med Telia, og
mange andre har haft samme oplevelse.

arc@na

Fra : Henning

Dato : 12-08-02 18:41

On Mon, 12 Aug 2002 17:24:13 +0000 (UTC), "arc@na"
<boss@nsa.invalid.gov> wrote:

> [...]
>Telias regnskabsafdeling kan finde på at smide dig i Ribers, selv om du
>ikke skylder dem penge. Det er i det mindste min erfaring med Telia, og

De kan ikke smide dig i Ribers, før du har vedkendt dig gælden eller
der foreligger en domsafsigelse! De kan måske true med det, men send
et brev til Ribers om det, så bliver Telia smidt ud af samarbejdet
(som bl.a. Debitel tidligere er blevet!)

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : arc@na

Dato : 12-08-02 19:51

Henning <newsmail@mailme.dk> wrote in

> [...]
> et brev til Ribers om det, så bliver Telia smidt ud af samarbejdet
> (som bl.a. Debitel tidligere er blevet!)

Det er jo så også sket i mit tilfælde. De kan ikke længere smide mig i
Ribers for penge jeg ikke skylder dem.

arc@na

Fra : Allan Joergensen

Dato : 12-08-02 18:40

> [...]

> Telias regnskabsafdeling kan finde på at smide dig i Ribers, selv om du
> ikke skylder dem penge. Det er i det mindste min erfaring med Telia, og

Jeg tror efterhånden folk _har_ fattet din pointe.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"4 Billion for a space toilet? Yea what the heck" -- BUSH

Fra : arc@na

Dato : 12-08-02 19:54

Allan Joergensen <dw@nowhere.dk> wrote in

> Jeg tror efterhånden folk _har_ fattet din pointe.

Jeg holder op med dette her, så snart jeg har modtaget en skriftlig
undskyldning fra Telia's regnskabsafdeling. Det er endnu ikke sket, selv
om de har tyvtet mig i over to år ved at registrere mig som dårlig betaler
for for længst afviklet gæld.

Indtil da vil jeg aktivt fraråde alle at belemre sig med Telia - og jeg
snakker ikke om jer teknikere, så du har ingen grund til at føle dig
truffet.

Hvad fanden skal jeg gøre? Telia ignorerer alle henvendelser.

arc@na

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-08-02 20:11

On Mon, 12 Aug 2002 18:54:05 +0000 (UTC), arc@na wrote:

> [...]
> dig truffet.
>
> Hvad fanden skal jeg gøre? Telia ignorerer alle henvendelser.

Brok dig et andet sted - det er *MEGET* *MEGET* trættende at høre
på, og vi er egentligt fuldstændigt ligeglade med Telia's og dine
mellemværender.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : arc@na

Dato : 12-08-02 20:16

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in

> Brok dig et andet sted - det er *MEGET* *MEGET* trættende at høre
> på, og vi er egentligt fuldstændigt ligeglade med Telia's og dine
> mellemværender.

Tag det som brugervejledning - jeg vil gerne spare andre for det *MEGET*
*MEGET* belastende par år, jeg takket være Telia har været igennem.

EOD, så.

arc@na

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-08-02 20:23

On Mon, 12 Aug 2002 19:15:41 +0000 (UTC), arc@na wrote:
> Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in

> Tag det som brugervejledning - jeg vil gerne spare andre for det *MEGET*
> *MEGET* belastende par år, jeg takket være Telia har været igennem.

Ja - men nu har du skrevet det mindst 50 gange.

> EOD, så.

Tusind tak.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : arc@na

Dato : 12-08-02 21:06

> Tusind tak.

Skulle det være en anden gang...

arc@na

Fra : arc@na

Dato : 12-08-02 21:08

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in

> Ja - men nu har du skrevet det mindst 50 gange.
> Tusind tak.

Hvordan kan det f'resten være at du kan læse mine msg's?

))))

arc@na

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-08-02 21:20

On Mon, 12 Aug 2002 20:08:00 +0000 (UTC), arc@na wrote:
> Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in

> Hvordan kan det f'resten være at du kan læse mine msg's?
>
> ))))

Fordi entries i mit kill filter udløber efter 14 dage - der er de
fleste trolls holdt op.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : arc@na

Dato : 13-08-02 00:44

> Fordi entries i mit kill filter udløber efter 14 dage - der er de
> fleste trolls holdt op.

OK, jeg plejer at sætte 30, 60 eller uendeligt. Alt efter kvaliteten...

arc@na

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-08-02 20:06

"arc@na" <boss@nsa.invalid.gov> skrev:

> Det er jo så også sket i mit tilfælde. De kan ikke længere smide
> mig i Ribers for penge jeg ikke skylder dem.

Det har de aldrig kunnet. Som Henning skriver skal der være faldet dom
eller man skal skriftligt have vedkendt sig gælden før den kan
registreres i det åbne register, hvor oplysninger kan videregives. Hvis
Ribers alligevel har registreret gælden og videregivet oplysninger, så
har de et forklaringsproblem medmindre Telia/inkassoselskabet ligefrem
skulle have begået dokumentfalsk og det tror jeg simpelthen ikke på.
Derudover har du formentligt fået en skrivelse fra Ribers, da du blev
registreret hos dem, da de er forpligtet til dette i henhold til lov om
behandling af personoplysninger.

Hvis debatten skal fortsætte bør der sættes opfølgning til en anden
gruppe.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : arc@na

Dato : 12-08-02 20:12

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Derudover har du formentligt fået en skrivelse fra Ribers, da du blev
> registreret hos dem, da de er forpligtet til dette i henhold til lov om
> behandling af personoplysninger.

Jeg havde en restance, det har jeg aldrig lagt skjul på. Det korte af det
lange er, at de TO ÅR efter at have modtaget betaling (kopier af bankcheck
og stempler haves) har pudset to sæt advokat-/inkassofirmaer på mig,
påskrevet advokatsalærer og renter og desuden ikke har slettet mig fra
Ribers før for et par dage siden.

> Hvis debatten skal fortsætte bør der sættes opfølgning til en anden
> gruppe.

Det skal den heller ikke nødvendigvis. Jeg synes bare, at Telia's
regnskabsafdeling skulle tage sig gevaldigt sammen.

arc@na

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 13-08-02 12:42

On Sat, 10 Aug 2002 21:02:26 +0200,
Nicolai <g-l-a-d@sol.dk> wrote:

> Tilføj endelig alt hvad I kan, af fordele/ulemper?

Manglende adgang til en SMTP-server, så man ikke kan bruge et alm.
mailprogram.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Allan Joergensen

Dato : 13-08-02 16:13

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

> Manglende adgang til en SMTP-server, så man ikke kan bruge et alm.
> mailprogram.

Ikke korrekt.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Some people can never forgive... not even themselves."

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 14-08-02 09:57

On 13 Aug 2002 15:12:48 GMT,

> Ikke korrekt.

Det var ellers hvad jeg fik ud af
<slrnak32tu.5km.dw@coredump.nowhere.dk>

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Allan Joergensen

Dato : 14-08-02 10:39

> Det var ellers hvad jeg fik ud af
><slrnak32tu.5km.dw@coredump.nowhere.dk>

Hvis du læser et af de efterfølgende indlæg, så er der blevet åbnet for
SMTP.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Picky cuss, ain'tcha?"

Fra : Larz

Dato : 14-08-02 11:07

Allan Joergensen wrote:
> Hvis du læser et af de efterfølgende indlæg, så er der blevet åbnet for
> SMTP.

Plus jeg ved at du bliver oprettet på comhjem.dk - der er en webmail og
meget snart så bliver der åbnet så du kan checke mail (IMAP) fra f.eks.
outlook osv.

--
-
Lars

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-08-02 13:40

"Larz" <lp@your-pants.coder.dk> skrev i en meddelelse
> meget snart så bliver der åbnet så du kan checke mail (IMAP) fra
f.eks.
> outlook osv.

Fikst. Det vil vist være den eneste større udbyder der tilbyder IMAP
adgang

OPDATERET Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats