Noob spørgsmål til variable
Fra : TH

Dato : 10-08-02 19:16

Hej,

Lige et hurtigt spgsm. Jeg sidder med en god internetside der skal lære mig
PHP. Det er helt fra starten, så...

Jeg har lavet en fil: "index.php":

First Name: <input type=text name=first_name size=25 maxlength=25>
Last Name: <input type=text name=last_name size=25 maxlength=25>

Og en "submitform.php":

mysql_connect (localhost, username, password);
mysql_select_db (dbname);
mysql_query ("INSERT INTO tablename (first_name, last_name)
VALUES ('$first_name', '$last_name')
");
?></body></html>

Ok? Nej! variablerne $first_name og $last_name har ingen værdi i
submitform.php...hvorfor ikke? Ifølge PHP-manualen får de automatisk den
værdi der ligger i fx.:
http://localhost/submitform.php?first_name=Ole&last_name=Olsen

Nyeste Apache og PHP...Hvad misser jeg her?

Mvh
TH

Fra : Sinkbæk

Dato : 10-08-02 21:11

TH wrote:
> [...]
> ");
> ?></body></html>
>

> Ok? Nej! variablerne $first_name og $last_name har ingen værdi i

Hej TH!

Prøv med $_REQUEST['first_name'] og $_REQUEST['last_name'] i stedet for.

De blev introduceret i php-version 4.1.0.

Men hvis du stadig ønsker at bruge $first_name - så skal sætte
register_globals til "off" i din php.ini.

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com
- Broder Salsa: "København det er altid kokos"

Fra : TH

Dato : 10-08-02 21:47

Hej,

> Prøv med $_REQUEST['first_name'] og $_REQUEST['last_name'] i stedet for.

Så skal jeg lave en POST går jeg ud fra (istedetfor GET)...

> De blev introduceret i php-version 4.1.0.

Prima...det forklarer en del.

> Men hvis du stadig ønsker at bruge $first_name - så skal sætte
> register_globals til "off" i din php.ini.

Glimrende...Takker!

/TH

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-08-02 19:18

TH wrote in <3d557bc1$0$88371$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Så skal jeg lave en POST går jeg ud fra (istedetfor GET)...

Nej. $_REQUEST indeholder både POST- og GET-data.
Hvis du vil gøre forskel, så kan du hente fra $_POST og/eller $_GET i
stedet.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : TH

Dato : 11-08-02 22:29

Hej,

> Nej. $_REQUEST indeholder både POST- og GET-data.
> Hvis du vil gøre forskel, så kan du hente fra $_POST og/eller $_GET i
> stedet.

Fremragende...Mit første PHP script. Kører formidabelt. Lige en enkelt ting
mere...ikke så meget et spørgsmål, men alligevel.

Jeg har lavet en test (af det program som er specificeret i starten af
tråden). Jeg har lagt den i en loop...fra 1 til 1000.

Altså: Indsat 1000 poster via PHP i MySQL med Apache. Derefter samme script
blot i ASP, MSSQL og IIS5.

ASP-delen: Det tog 17 sekunder.
PHP-delen: Det tog 1 sekund.

??????? Er forskellen virkelig så stor? Den eneste programmerbare forkel er
at tilgangen til MSSQL-serveren gik gennem ODBC...men alligevel....1 sekund?

lol?

/TH