Netværkskabler
Fra : philip

Dato : 10-08-02 17:28

Jeg har nogle rigtig begynder spørgsmål ang. netværk.
Jeg skal have trukket et kabel fra min hub til overboen ca 15 m.
Hvilket kabel skal det være, straight eller cross over?
Stikket skulle jeg gerne selv montere efter at have trukket kablet i den
rigtige længde.
Hvilket stik og hvilken tang skal jeg bruge?

mvh Philip

Fra : TheZub

Dato : 10-08-02 17:40

du skal bruge noget kabel der hedder twisted pair(UTP CAT5) og stikkene
hedder RJ-45
på denne side kan du finde tang, kabler, stik og bestille det hele:
http://www.sandberg.it/

--Jacob

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-08-02 17:47

"philip" <phpe@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> Hvilket kabel skal det være, straight eller cross over?
> Stikket skulle jeg gerne selv montere efter at have trukket kablet i den

Når man snakker om straight og cross over.. Når kabler/linket er
færdiglavet. Altså med stik osv..

Du skal have fat i noget Cat5e installationskabel. Bor et 6mm hul op til
overboen... Læg kablet op.. Evt med en lille kanal så det ser flot ud.. Sørg
for ikke at spare på kablet.

> Hvilket stik og hvilken tang skal jeg bruge?

Du kan montere RJ-45 connectoren direkte på kablet. Men dette er efter min
overbevisning ikke særligt praktisk eller flot.. Desuden holder det heller
ikke at bruge installationskabel direkte ind i en Rj-45 connector... Tagen
er er desuden dyr..

Næee du.. Køb 2 fuga vægunderlag.... 2 stk udtag og monteringsramme... og 2
stk. LK Cat5e connectore....

Det bliver man glad for.. LK connectoren, skal man ikke bruger noget speciel
værktøj... Den er rimelig nem... afmonter kabben ca. 8 cm. Stik kablet ind i
hullet.. Monter kablet efter farvekoden på stikken.. Der er 2 muligheder A
eller B. Det er ligegyldigt hvilken. Kun at man gøre det samme i begge
ender... pres parene led i stikket.. Og luk låget... klip ledningerne.. Så
har du et fint udtag....

Det koster va. 200 kroner pr. udtag...

Så bruger du bare normal patchkabel fra stikket.. og til hub´en. og i den
anden ende det samme.. Med mindre det også er til en hub/switch. Så skal det
være til uplink eller et krydset patchkabel i den ene ende.

man kan købe det hos fx. www.greenline.dk eller www.elstore.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-08-02 17:54

> man kan købe det hos fx. www.greenline.dk eller www.elstore.dk

Fra www.greenline.dk finder du det under "edb netværk"

Taget fra siden:

Udtaget:
Fuga dataudtag T1 Stp/utp

Leveres uden konnektor

Varenr. 1086017650

Pris ekskl. moms kr.: 73,22

Connectoren:
LexCom 125 Konnekt.UTP Cat.5E.

Kabel monteres UDEN tang.

Varenr. 1086009341

Pris ekskl. moms kr.: 51,22

monteringsramme:

Lexcom montageramme u/låg

Varenr. 1086017825

Pris ekskl. moms kr.: 1,82

Derudover alm. marteriel:

Underlag:

Underlag for afbryder

Varenr. 1017032895

Pris ekskl. moms kr.: 15,68

Ramme:
ramme 50 til afbryder

Varenr. 1017018945

Pris ekskl. moms kr.: 4,39

73,22+51,22+1,82+15,68+4,39 = 146,33,- + 25% = 182,9125,-

Det var skisme godt ramt

Så skal du selvf. bruge det i begge ender.. Og husk kabel og evt. kanal.

Fra : philip

Dato : 10-08-02 18:51

Det var godt nok nogle fremragende svar!

Takker

Philip