Nærmeste slagter ?
Fra : LowLifeDK

Dato : 10-08-02 15:08

Har søgt overalt på nettet efter en hesteslagter. Er lige flyttet til
København, og de har tilsyneladende ingen herinde (SÆRT!)

Er der nogen herinde der ved hvor jeg kan finde den nærmeste ?

-
LowLifeDK

"Det er FEDT at sidde i et badekar
og slå prutter...det kilder så dejligt
op af ryggen.."

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-08-02 15:19

TROLL ALERT, DONT REPLY

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : LowLifeDK

Dato : 10-08-02 15:23

Jeg vil ikke ha' dine meninger,- jeg vil ha' et svar på mit spørgsmål.

Keder du dig, bedes du prøve dk.snak

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 10-08-02 16:24

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> wrote:

>Jeg vil ikke ha' dine meninger,- jeg vil ha' et svar på mit spørgsmål.

Lyder da meget rimeligt, ikk'?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : LowLifeDK

Dato : 10-08-02 16:39

Tak ! Men anede godt at mit spørgsmål kunne opfattes som kontroversielt i
denne gruppe.

Men folk herinde må da vide hvor forretningerne ligger. Der er da ikke noget
ondt i at spise kødet....

Low

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 10-08-02 23:00

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> denne gruppe.
>
> Men folk herinde må da vide hvor forretningerne ligger. Der er da ikke

Det blev forbudt med indførelsen af kristendommen.

Jeg ved iøvrigt hvor der ligger en slagter med hestekød i Nordjylland, men
det hjælper dig ikke så meget, vel!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- fritidsviking

Fra : Winther

Dato : 11-08-02 12:27

> [...]
> København, og de har tilsyneladende ingen herinde (SÆRT!)
>
> Er der nogen herinde der ved hvor jeg kan finde den nærmeste ?

Spørgsmålet er da meget relevant. Står i en situation hvor en af mine heste
er lige på vippen til slagt, er beslutningen først taget, skal jeg bruge
nærmeste slagteri, alternativet er jo sydpå, eller også grave et megahul.

Vh. Winther

Fra : Liz

Dato : 11-08-02 16:21

> [...]
> nærmeste slagteri, alternativet er jo sydpå, eller også grave et megahul.

Og den megahul må du slet ikke bruge til at begrave din hest i - hvis det er
helt rigtigt!!

Mvh Liz

Fra : Marlene

Dato : 11-08-02 17:53

Winther <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aj5hlv$ai7$1@sunsite.dk...

> [...]
> nærmeste slagteri, alternativet er jo sydpå, eller også grave et megahul.

Hvorfor er alternativet sydpå eller grave et megahul??? Lad dyrlægen give
den en sprøjte og få den afhentet af DAKA........

Mvh. Marlene.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-08-02 17:59

"Marlene" <tunne@heaven.dk> writes:

> Hvorfor er alternativet sydpå eller grave et megahul??? Lad dyrlægen give
> den en sprøjte og få den afhentet af DAKA........

Man kan lige så godt tjene lidt penge på det. Hesten er lige glad om
den bliver spist eller brugt til hvad det nu er DAKA bruger dem
til. Det er da mere humant at få den slagtet i Danmark end at køre den
til Italien.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : LowLifeDK

Dato : 12-08-02 19:02

> [...]
> den bliver spist eller brugt til hvad det nu er DAKA bruger dem
> til. Det er da mere humant at få den slagtet i Danmark end at køre den

Ja ! Så udsendelsen du refererer til. Aldrig har jeg været så VRED ...

Fra : Marlene

Dato : 13-08-02 09:50

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:uu1m149is.fsf@trinekc.dk...

> [...]
> den bliver spist eller brugt til hvad det nu er DAKA bruger dem
> til. Det er da mere humant at få den slagtet i Danmark end at køre den

Blev ærligt talt lidt forbavset over dit svar, eftersom dette emne har været
oppe at vende et par gange........ Mange sender jo bare deres hest til
slagteren uden selv at følge med, hvilket er - efter min mening - MEGET
forkert og meget stressende for hesten. Og sikke en afsked efter et langt
liv med trofasthed og hengivenhed. Nej, så giv hellere hesten en afslappende
sprøjte, så den er i trygge omgivelser hjemme ved den selv.

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 16-08-02 07:12

> Ja, det er selvfølgelig en vigtig faktor, at det går hurtigt........ Men
du
> var jo stadig ikke selv med, da den skulle slagtes (bemærk venligst, at
jeg
> på ingen måde vil dømme dig, for det er ikke i min ret, men jeg ville bare
> selv have det meget dårligt med at sende min hest afsted uden selv at være
> ved den lige til det sidste. Det var stadigvæk en fremmed, der holdt din
> hest - ikke dig selv.........)

Jeg tror du har en snert af, at ville menneskeliggøre hesten. Punkt 1 så ved
den jo ikke den er på vej til slagteren og punkt to så tror jeg ikke den
spekulerer så meget over, hvem der er med den, så længe de opfører sig
fornuftigt overfor hesten.

Jeg har en 4 års hoppe som skal til stævne imorgen. Jeg skal ikke selv køre
hesten derhen, men regner ikke med, at det vil påvirke hesten synderligt at
andre mennesker, som jeg stoler på, læsser den og kører den derhen.
Ihvertfald har jeg ingen skrupler over at lade andre tage sig af min hest.

Mange hilsener

Linda Christie Poulsen

_______________

Hej Linda.

Du sendte denne mail direkte til mig, men der er måske andre, som gerne vil
læse med, nu når vi har gang i snakken om slagter.............

Om jeg menneskeliggør hesten er måske muligt, men det tror jeg nu ikke; jeg
erkender bare, at hesten er et ufatteligt klogt dyr, som hurtigt kan mærke,
at der skal ske noget nyt, og så er det vel bedst, at det er en person,
hesten er tryg ved. Desuden kan jeg så heller ikke forstå, at man som
hesteejer ikke _ønsker_ at sikre sig, at ens hest bliver aflivet på en så
hurtig og human måde, og at den ikke har været stresset til det sidste. Det
er vel det mindste, man kan gøre......... (når man har haft den som
kæledyr).

Mvh. Marlene.

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 11-08-02 21:44

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> København, og de har tilsyneladende ingen herinde (SÆRT!)
>
> Er der nogen herinde der ved hvor jeg kan finde den nærmeste ?

Hej

På nederstående link kan du finde en liste.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/e0cc48b7f5690be0c1256b9e002
9ddad

Hilsen

Jimmie Andersen

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 11-08-02 21:47

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/e0cc48b7f5690be0c1256b9e002

Linket virker ikke..

Gå ind på http://www.dyrenes-beskyttelse.dk

Også under landbrugsdyr -> Heste

Over til højre er det et link der hedder "Slagtning af heste"

Derinde findes der en pdf liste over slagtere.

Fra : LowLifeDK

Dato : 12-08-02 18:38

Yesss !!

Fandt listen,- dog lidt overrasket over afstanden til nærmeste. Surt.

Tak for tippet.

Fra : Charlotte Andersen

Dato : 13-08-02 10:00

> Yesss !!
>
> Fandt listen,- dog lidt overrasket over afstanden til nærmeste. Surt.
>
> Tak for tippet.

Hej alle.

Folk har forskellige holdninger til at få slagtet sin hest eller ej. Det som
er det vigtige i denne diskussion er, at man fåe sendt sit dyr herfra på en
ordentlig måde. Om det så er aflivning eller slagtning. Når man i mange år
har haft en trofast følgesvend er det mindste man kan gøre, at sørge for at
dyret dør hurtigt og smertefrit - om det så er en hund, kat eller hest! Jeg
har godt nok lige fået en ny hest, men for ca. 3 mdr. siden fik jeg slagtet
min dejlige hest. Folk rundt omkring mig var delt op i to lejre - nogle
ville hvertfald ikke slagte deres hest, for det fortjente den ikke. Men hvad
er det den fortjener?? Uanset hvordan man vender og drejer det, er enden den
samme - hesten dør. Og hvis dyrlægen skal komme og sprøjte eller skyde den,
skal den ligge på den gård som man er tilknyttet i en dag eller to før
Campas har tid til at komme. Og kan i forstille jer hvad det gør ved ens
psyke? En ting er at man skal af med hesten, men at man også skal gå rundt
og se på den døde krop er lige i overkanten.
Jeg talte så med ham der normalt kører for os når vi skal til stævne, og han
hentede den en morgen kl. 6 og kørte direkte til slagteriet her på sjælland.
Min hest var den første som blev slagtet den morgen - og ham der hentede
hesten holdte den også da den blev skudt. Det tog 5 min. fra hesten gik ud
af vognen til den var skudt. Så hurtigere kan det ikke gå - hurtigt og uden
smerter. Det kostede mig kun 400 kr. for at sende min hest herfra på en
ordentlig måde!

Lotte

Fra : Marlene

Dato : 13-08-02 10:10

Charlotte Andersen <ca@azlan.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d58ca7a$0$10677$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> [...]
at
> dyret dør hurtigt og smertefrit - om det så er en hund, kat eller hest!

Fuldstændigt rigtigt.

Og hvis dyrlægen skal komme og sprøjte eller skyde den,
> skal den ligge på den gård som man er tilknyttet i en dag eller to før
> Campas har tid til at komme.

Min nabos fjordhest blev skudt af dyrlægen om aftenen, og den blev hentet
den næste morgen ved 9-tiden.

Fra : Charlotte Andersen

Dato : 13-08-02 10:38

> Min nabos fjordhest blev skudt af dyrlægen om aftenen, og den blev hentet
> den næste morgen ved 9-tiden.

Sidst der blev aflivet en hest, lå den i næsten to dage. Og det vil jeg ikke
udsættes for.

> [...]
> ved den lige til det sidste. Det var stadigvæk en fremmed, der holdt din

Der tager du fejl - det er absolut ikke en fremmede - det er den gut som
kører alle vores heste til stævne Så de kender ham. Hesten har jo også
været på dyrehospitalet mange gang hvor det er den samme som har kørt den.

Fra : Marlene

Dato : 13-08-02 11:42

Charlotte Andersen <ca@azlan.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d58d36a$0$10678$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> [...]
> kører alle vores heste til stævne Så de kender ham. Hesten har jo også
> været på dyrehospitalet mange gang hvor det er den samme som har kørt den.

OK - det er da beroligende........ Men oftest er det vel ikke en, som hesten
kender, som tager den til slagteren....... Og ja, i dette tilfælde er det jo
så ikke en fremmed, men en, som hesten føler sig tryg ved, og det er det,
jeg synes er vigtigt.

Mvh. Marlene.

Fra : LowLifeDK

Dato : 13-08-02 18:53

> [...]
uden
> smerter. Det kostede mig kun 400 kr. for at sende min hest herfra på en

Det er lidt sært for mig at se disse indlæg på skrift. Har altid benyttet
mig af en lokal slagter, men har aldrig tænkt tanken, at de havde med
"kæledyr"/"venner" at gøre.....

Nu har jeg sq mistet lidt af lysten ...

Fra : taina

Dato : 13-08-02 21:54

> Det er lidt sært for mig at se disse indlæg på skrift. Har altid benyttet
> mig af en lokal slagter, men har aldrig tænkt tanken, at de havde med
> [...]

På den anden side - når du sætter bisserne i et stykke hestekød, ved du, at
dyret har haft et godt liv...

mvh. tina, der har hest og aldrig har smagt hestekød - simpelt hen fordi jeg
aldrig er blevet budt

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 14-08-02 13:22

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Det er lidt sært for mig at se disse indlæg på skrift. Har altid benyttet
> mig af en lokal slagter, men har aldrig tænkt tanken, at de havde med
> "kæledyr"/"venner" at gøre.....

Sådan er det når man går fra at have brugsdyr til at have kældyr. Af samme
grund bliver folk sikkert forfærdede når jeg fortæller, at vikingerne kunne
bruge katteskind til besætning på tøjet. Men folk ville nok også hurtigt
holde op med at spise køer, får og grise (jvf. Robinson-folkene), hvis man
begyndte at holde dem som kæledyr.

Det er vel i bund og grund et spørgsmål om indstilling. Jeg har hele tiden
været indstillet på, at skulle spise min hest, hvis hun skulle vise sig ikke
at kunne bruges til ridning. Om jeg så ville kunne gøre det, hvis det
endelig var, er en anden sag. Men jeg er vokset op på landet og har bl.a.
været med til at slagte gris (uden dog at have knyttet mig til dem først) -
og det burde jo ikke være anderledes med heste.

Problemet er vel også at vi alle i større eller mindre grad er blevet mere
og mere fremmedgjorte overfor naturen!? Ja bortset fra alle os hestefolk,
selvfølgelig... Eller hvad?

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- autodidakt eksperimentalviking og indehaver af [den forbudte hesterace]

Fra : Winther

Dato : 14-08-02 13:54

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Trond Øyvind Hermansen
> - autodidakt eksperimentalviking og indehaver af [den forbudte hesterace]

På landet har man altid skelnet mellem kæledyr, og dyr til produktion. Jeg
kan sagtens spise hestekød, men foretrækker oksekød. Slagter jeg en hest
kunne jeg ikke drømme om at putte den i egen fryser og spise den. Her går
min grænse. Men jeg kan ikke se problemet i at andre spiser den. I øvrigt
har de par stykker jeg har fået slagtet været rimelig gamle så de var
sikkert seje alligevel.

Isbukkehilsen fra Winther