Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
HP photosmart og "klipning" af billeder?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 10-08-02 12:17

Hejsa

Så fik jeg prøvet HP photosmart, og det er lige sagen for de gamle. Dog kan
jeg ikke helt forstå, at det klipper billederne til for at de skal passe ind
i formatet. Jeg ville så jo gerne, at det nedskallerede billedet, så der
bare kom en hvid kant i enten top og bund eller siderne. Er det bare mig,
det ikke kan finde ud af det, eller har man ikke den mulighed?

mvh Frank

Fra : emj

Dato : 10-08-02 22:05

Frank K. Jensen skrev i <aj2sn7$8qc$1@news.net.uni-c.dk>:

>Så fik jeg prøvet HP photosmart, og det er lige sagen for de gamle. Dog kan
>jeg ikke helt forstå, at det klipper billederne til for at de skal passe ind
>i formatet.

Den kan ikke noget selv. Hvis du vil bestemme, hvordan billederne skal
klippes, skal du selv gøre det før udskrift. Forholdet 2:3 hvis du vil
have 10x15 cm billeder ud af det.
Eksempelvis kan den ikke lave et 10x15 cm ud af et billede, som måler
1200x1600 pixels

>Jeg ville så jo gerne, at det nedskallerede billedet, så der
>bare kom en hvid kant i enten top og bund eller siderne. Er det bare mig,
>det ikke kan finde ud af det, eller har man ikke den mulighed?

Du kan bruge det medfølgende softvare, hvor der er forskellige
printskabeloner at vælge imellem, men du skal selv beskære billederne,
så de passer til den ønskede udskriftsstørrelse.

Hilsen emj
--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-08-02 08:51

> [...]
> printskabeloner at vælge imellem, men du skal selv beskære billederne,
> så de passer til den ønskede udskriftsstørrelse.

Nej, den kan nemlig sagtens klippe billederne så de passer, det er netop det
der er problemmet. Den klipper billederne så de passer i skabelonen, men jeg
så jo gerne, at det i stedet for forminskede billedet, så det passer i
skabelonen.

mvh Frank

Fra : emj

Dato : 11-08-02 11:58

Frank K. Jensen skrev i <3d5615dc$0$664$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

> [...]
>så jo gerne, at det i stedet for forminskede billedet, så det passer i

Læs, hvad jeg skrev.
Jeg skrev, at du selv skal beskære (tilpasse mde crop og resize)
billederne, så de passer i skabelonerne.
Det betyder, at du ikke skal overlade til skabelonerne at beskære dine
billeder, for de skærer jo noget af motivet bort og det gør du bedst
selv.
Det gælder nøjagtig samme regler, som hvis du sender dine digibilleder
til udskrift hos Merlin, Photocare, Opasia osv.

Hilsen emj

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-08-02 12:27

> [...]
> Det gælder nøjagtig samme regler, som hvis du sender dine digibilleder
> til udskrift hos Merlin, Photocare, Opasia osv.

Nej, programmet kan jo godt beskære billedet, og du kan selv vælge hvor den
skal skære. Men når jeg har et billede i formatet 4:3, så vil jeg have det
printet ud i 4:3 og ikke i 3:2.

mvh Frank

Fra : emj

Dato : 11-08-02 17:31

Frank K. Jensen skrev i <3d564882$0$686$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

>Men når jeg har et billede i formatet 4:3, så vil jeg have det
>printet ud i 4:3 og ikke i 3:2.

Det kan du ikke få med photosmart100.
Hilsen emj

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-08-02 21:29

> Det kan du ikke få med photosmart100.

Nej, det fandt jeg ud af, øv.

mvh Frank

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 13-08-02 08:21

Alt er ikke tabt, i fx photoshop kan du forbehandle billedet, og simpelthen
"extende canvas" - altså tilføje tilpas meget billede (fx bare en sort kan i
hver side af billedet). Resultatet bliver, at du får hele dit motiv ud - men
at der bliver et par kanter i siderne. (Som naturligvis bare kan klippes
væk, hvis du kun er interesseret i 4:3 motivet).

// Steffen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 13-08-02 09:23

> [...]
> at der bliver et par kanter i siderne. (Som naturligvis bare kan klippes
> væk, hvis du kun er interesseret i 4:3 motivet).

Mange tak for tippet, men grunden, til at jeg legede med photosmart, var,
at det er utroligt let at finde ud af. Det er et program til mine forældre,
så de kan printe flere billeder ud på et ark fra deres ny indkøbte digitale
kamera, så det skal helst være *meget let*. Hvis de først skal forbi f.eks.
photoshop med alle billederne, så tror jeg ikke, at de synes, det er så let
mere

Men ellers mange tak,
mvh Frank

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 13-08-02 20:01

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Mange tak for tippet, men grunden, til at jeg legede med photosmart, var,
> at det er utroligt let at finde ud af. Det er et program til mine
forældre,

Ups, good point.

mvh Steffen