MS Windows
briani 27239
Hvor blev defragmenteringen af ?
Fra : Jørgen Rubæk

Dato : 09-08-02 22:43

System XP Home edition Build 2600 OEM (Compaq Presario 5000):

Da jeg opererer meget med grafiske filer (foto), bliver der
naturligvis oprettet og slettet mange filer undervejs, så en
defragmentering (ca. 1 gang pr. md.) er meget naturlig for at
opretholde hurtigheden på PC-en.

Nu er det pludseligt ikke muligt at defragmentere via
"tilbehør-systemværktøjer". -Defragfilerne (også exefilen) findes i
Windows-system 32, men det er ikke muligt at starte
derfragprogrammet.

Har prøvet alt, sååhhh -- hvis der er en ekspert på området her
i NG-en eller bare én, som har prøvet situationen og dermed blevet
klogere, så er jeg bestemt meget modtagelig for tips og gode råd.

Hav en god week-end alllesammen

Jørgen Rubæk
"Et halvt århundrede med kameraet"
http://www.husker-du.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-08-02 23:54

Fri, 9 Aug 2002 23:43:22 +0200, skrev "Jørgen Rubæk"
<rubaek@ejspamjubiipost.dk>:

> Har prøvet alt, sååhhh -- hvis der er en ekspert på området her
>i NG-en eller bare én, som har prøvet situationen og dermed blevet
>klogere, så er jeg bestemt meget modtagelig for tips og gode råd.

Det eneste tidspunkt, jeg har oplevet problemer er, når jeg ikke
har mindst omkring 15% ledig plads på partitionen.

Fra : Henrik, Aalborg

Dato : 10-08-02 06:48

In news:3d5440b0$0$88380$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Jørgen Rubæk
(rubaek@ejspamjubiipost.dk) typed:
> [...]
> "tilbehør-systemværktøjer". -Defragfilerne (også exefilen) findes i
> Windows-system 32, men det er ikke muligt at starte

Hejsa.

Prøv at starte defragmenteringen sådan:

Højreklik på 'Denne Computer' og vælg 'Administrer' - derunder finder du
'Diskdefragmentering'.

Hvis ikke det hjælper, så er det nok en fejl med dit filsystem, evt.
korrupte systemfiler eller lignende

Også fortsat god weekend til dig.

--
Med venlig hilsen / best regards
Henrik, Aalborg

Fra : Jørgen Rubæk

Dato : 10-08-02 16:51

"Henrik, Aalborg" <nospam_aalborg@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at starte defragmenteringen sådan:
>
> Højreklik på 'Denne Computer' og vælg 'Administrer' - derunder
finder du
> 'Diskdefragmentering'.

Det var en *rigtig god* ide, det virkede nemlig til oplysning
for andre med samme problem. Tak for Dit råd, Du får sikkert en helt
rigtig god week-end :)

Men det er nu mærkeligt, at det ikke virker på den "normale"
måde......?

Fra : Madsen

Dato : 10-08-02 17:04

Jørgen Rubæk skrev:

> Men det er nu mærkeligt, at det ikke virker på den "normale"
> måde......?

Defragmenteringen i min Win2000 er også forsvundet så den ikke kan
startes på den 'normale' måde. Se evt. følgende indlæg:

Problemet er dog ikke så stort, for du kan, som du allerede har fået
fortalt, gå ind i Computeradministrationen og starte det den vej,
men du kan også gå ned i Start > Kør og skrive: dfrg.msc
Faktisk kan du højreklikke på skrivebordet eller i en tilfældig
mappe og vælge Ny > Genvej. Programmet der skal kaldes skal så være
dfrg.msc og navnet på genvejen bestemmer du helt selv. Den genvej
kan så placeres hvor du ønsker. Et oplagt sted er nede i Quick
Launch (Hurtigstart) i proceslinien f.eks. Sådan har jeg løst det
på Win2000 og blæser så på at jeg ikke kan starte den som normalt.
Det undrer dog også mig hvorfor jeg ikke længere kan højreklikke på
drevet og vælge Egenskaber > Funktioner > 'Defragmenter nu...' men
egentlig er det jo også en besværlig vej at gå når man blot kan
lave en genvej til dfrg.msc.

Madsen.