Tropheus og Territorier
Fra : Nikolaj Gerstrøm

Dato : 09-08-02 21:08

Hej NG,

Kan nogen hjælpe mig med nedenstående. Jeg har postet indlægget på
www.tropheus.info og spørger også her:

I have bought a group of wildcaught Bulu Point of 5.10. Two of them died due
to the journey and aggression. So the group is jow of 4.9

Now there is fairly little aggression but one dominant male has taken over
the whole aquarium. All the others are always swimming on a very little area
in one end of the tank. If they move out of their "zone" the dominant male
hunts them back to the zone.

When I feed they all eat very eagerly and also swims out of the zone into
the zone of the male. First he also eats but after 30 seconds he starts
chasing them back to their zone.

The size of the tank is 325 liter. I will in a couple of months buy a 530
liter tank.

How do I get the others to swim about in the aquarium and making them start
to spawn?

I have had the fisk for about one month now and I only feed them with OSI
Spirulina.

Regards

Nikolaj

Fra : Nikolaj

Dato : 10-08-02 07:29

Jeg har nu placeret den dominerende han i et flydenet ine i akvariet og det
hjalp. Alle de andre svømmer nu omkring og bliver ikke undertrykt af ham.
Det skal siges at denne han er måske 3-4 gange så aggresiv som de andre
hanner. Hvorfor ved jeg ikke.

Men det kan være at jeg afliver ham så der kun er 3 hanner tilbage.
Medmindre der er nogen der vil have ham.

Foreløbig afventer jeg det i nogle dage.

Mvh
Nikolaj

Fra : Madsen

Dato : 10-08-02 17:36

Nikolaj skrev:

> Jeg har nu indfanget ham og sat ham i et flydenet nede i akvariet
> og ja, den næste i rækken har nu overtaget hans plads, men han er
> knapt så hidsig. De andre har nu i hvertfald lov til at svømme
> rundt i akvariet.

Det er positivt, men alligevel er min teori altså at den næste han i
rækken bliver lige så aggressiv med tiden, for jeg har set det før.
Jeg er dog selvfølgelig ikke 100 % sikker.

> Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre nu. Skal jeg lade ham være
> i et stykke tid, aflive ham eller forære ham bort?

Da jeg købte den flok jeg har nu for en 2-3 års tid siden, gik jeg
med samme overvejelser som dig. Jeg har to hanner som er nogle
rigtige svin rent ud sagt, men har fået problemet løst ved at bygge
akvariet op så der er mange skjulesteder, hvilket har givet en god
ro over flokken. Nu ved jeg ikke hvordan du har dit bygget op, men
jeg er efterhånden uenig med de sider rundt omkring på nettet som
påstår, at et Tropheus-akvarium skal bygges op med et par sten i
hver sin ende og så er alt som det skal være. Desuden tror jeg også
et større akvarium kunne hjælpe på det.

PS. Det ville være rart hvis du klippede det væk du ikke svarer på
og svarer under det du citerer. Det vil gøre dine indlæg meget mere
overskuelige.
Læs evt. mere her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Madsen.

Fra : Nikolaj

Dato : 10-08-02 19:05

Hej Madsen,

Jeg skal forsøge at gøre dem mere læselige.

> [...]
> påstår, at et Tropheus-akvarium skal bygges op med et par sten i
> hver sin ende og så er alt som det skal være. Desuden tror jeg også

Jeg prøvede også først med en sten i hver ende, men har nu fyldt akvariet
godt op med sten så der er nogle flere skjulesteder. Selvom jeg havde gjort
dette var denne han også et stort svin og alle de andre fisk havde kun det
ene hjørne af akvariet at være i.

Jeg tror jeg leverer ham tilbage til akvariehandleren og spørger om jeg kan
købe et par ekstra hunner. Ja så kommer problematikken med at introducere
nye fisk i en flok. Har du erfaringer med dette?

> PS. Det ville være rart hvis du klippede det væk du ikke svarer på
> og svarer under det du citerer. Det vil gøre dine indlæg meget mere
> overskuelige.

Er det bedre?

Mvh
Nikolaj

Fra : Madsen

Dato : 10-08-02 21:12

Nikolaj skrev:

> Jeg skal forsøge at gøre dem mere læselige.

Tak skal du have. :)

> [...]
> Selvom jeg havde gjort dette var denne han også et stort svin og
> alle de andre fisk havde kun det ene hjørne af akvariet at være i.

Hmm, ja så er det jo ikke nemt. I starten møblerede jeg om en masse
gange indtil jeg fik de to hanner lukket så meget inde, at de andre
fisk kunne få nogenlunde fred. Det pudsige er nemlig, at de to
førerhanner vil have hver sine ende af akvariet uanset hvordan jeg
møblerer det. De vil helst undgå hinanden, så ved at lave to huler
i hver sin ende og så møblere midten med rødder, sten og planter,
lykkedes det endelig at få nogenlunde ro over flokken.

> [...]
> om jeg kan købe et par ekstra hunner. Ja så kommer problematikken
> med at introducere nye fisk i en flok. Har du erfaringer med

Nej, det har jeg ikke. Jeg har hørt at det ikke er godt hverken at
fjerne indvider eller tilføje nye til en Tropheus-flok, men har hørt
om flere forskellige måder man kan gøre det på. Flere har snakket om
at man kan mørklægge akvariet i et par dage eller tre efter man har
smidt de nye fisk i, men jeg ved så ikke om det virkelig fungerer
efter hensigten.
Jeg kan bare ikke forestille mig at problemet med at fjerne eller
tilføje fisk skulle være så stort med en flok nyindfangede, som ikke
har ynglet endnu, men jeg tør ikke sige det. Jeg tror det er værre
jo ældre og mere sammenspist flokken er. Det ville sikkert gå ret
meget i kage hvis en af mine førerhannerne smuttede, da det trods
alt er en flok der er 2-3 år gammel som sagt, og har mange kuld
unger på bagen efterhånden.

[Citatteknik]

> Er det bedre?

Ja, det er meget bedre. :)
Den anden metode med at svare ovenover, kan der nemt gå Jeopardy i,
og tråden bliver ret hurtig uoverskuelig og unødvendig lang, hvis
man blot medtager al teksten fra det forrige indlæg.

Madsen.

Fra : Nikolaj

Dato : 10-08-02 21:18

> [...]
> at man kan mørklægge akvariet i et par dage eller tre efter man har
> smidt de nye fisk i, men jeg ved så ikke om det virkelig fungerer

Jeg tror jeg forsøger at gøre det, hvis ellers han vil tage fisken tilbage
og sælge mig f.eks. 2-3 hunner.

> [...]
> meget i kage hvis en af mine førerhannerne smuttede, da det trods
> alt er en flok der er 2-3 år gammel som sagt, og har mange kuld

Hvad er det for en slags Tropheus du har? Og hvor mange har du til hvor
stort et akvarium? Hvad er din fordeling? Har du planter i akvariet?

Jeg er meget tæt på at købe et 530 og sætte op, da vi skal flytte indenfor
de æste par måneder. Min hensig er at sætte det nye akvarium op med nyt vand
i og lade det indkøre i en måneds tid for så derefter at flytte fiskene.
Håber det går godt.

Mvh
Nikolaj

Fra : Madsen

Dato : 10-08-02 21:31

Nikolaj skrev:

> Jeg tror jeg forsøger at gøre det, hvis ellers han vil tage fisken
> tilbage og sælge mig f.eks. 2-3 hunner.

Det er vel forsøget værd.

> Hvad er det for en slags Tropheus du har?

Moori Moliro.

> Og hvor mange har du til hvor stort et akvarium?

10 fisk i et 530 ltr. (Plus en hulens masse Xenocara sugemaller.)

> Hvad er din fordeling?

4 hanner og 6 hunner. Flokken var oprindelig på 4/7, men jeg mistede
en hun få dage efter købet. Tror den døde af stress.

> Har du planter i akvariet?

Ja, jeg har en del Anubias.

> [...]
> akvarium op med nyt vand i og lade det indkøre i en måneds tid for
> så derefter at flytte fiskene. Håber det går godt.

Det tror jeg ikke er det store problem. Tropheus er jo ret vilde med
vores postevand, så på det punkt er de ret nemme at holde.

Madsen.

Fra : Nikolaj

Dato : 10-08-02 21:37

> Det tror jeg ikke er det store problem. Tropheus er jo ret vilde med
> vores postevand, så på det punkt er de ret nemme at holde.

Jeg tænker jo også på at akvariet skal være indkørt, men jeg har tænkt mig
at tilslutte et filter til det kørende akvarie og så snart det er fyldt med
bakterier så flytte det til det nye akvarie og ligeledes tage noget vand fra
mit kørende og flytte over i.

Mvh
Nikolaj

Fra : Madsen

Dato : 10-08-02 21:49

Nikolaj skrev:

> [...]
> snart det er fyldt med bakterier så flytte det til det nye akvarie
> og ligeledes tage noget vand fra mit kørende og flytte over i.

Det er nok ikke nogen dum idé at gøre.

Madsen.

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 12-08-02 18:43

Hej Nicolaj

Hvis du evt vil se hvordan Madsen har opbygget sit akvarie, så er der et par
billeder på denne hjemmeside.

www.tanganyika.subnet.dk

Held og lykke med dine Tropheus

Vh Lasse

--

Better to die and regret the things I've done, than to die and regret the
things I did not do!

Fra : Nikolaj

Dato : 13-08-02 20:13

Hej Lasse,

Tak for henvisningen.
Jeg kender godt din side. Fin side med gode billeder.

Har du nogen erfaring med at placere en hidsig han i et flydenet? Jeg har
som du kan se af tråden gjort dette.
Jeg fik at vide fra Calles dyrerige at jeg skulle lade ham være i nettet i
ca. 14 dage, så kunne det godt gøre så han ikke er så forbandet hidsig. Den
næste han som er i rækken er rykket op nu og er føreren og der er mere ro
blandt de andre Kirsebær. De svømmer mere rundt i akvariet nu og er ikke
jaget som før.

Jeg er jo ikke meget for at lukke ham ud af flydenettet, hvis han genoptager
rollen som den ekstrem hidsige han der jager de andre op i hjørnet. Jeg kan
jo nok forvente mig lidt slagsmål mellem ham og så den nye førerhan, hvis
jeg gør det.

Jeg kunne også bare aflive ham, men det synes jeg jo også er synd, det er jo
en slags sundhedstegn at han er som han er.

Eller forære ham til en anden kunne måske også være en løsning.

Håber du kan hjælpe.

Mvh
Nikolaj

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 13-08-02 21:22

> Har du nogen erfaring med at placere en hidsig han i et flydenet? Jeg har
> som du kan se af tråden gjort dette.

Jeg har en 2 Ilangihanner som ikke er glade for hinanden, men det er ikke så
galt som du beskriver.
De har da taget nogle store territorier hver, men ikke så der ikke er plads
til andre

Det er lidt svært at sige hvad du skal med den sidste han. Det er jo oftest
ikke dem der er det store bud efter :)

Vh Lasse

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 21:01

Lasse Christiansen skrev:

> Hvis du evt vil se hvordan Madsen har opbygget sit akvarie, så er
> der et par billeder på denne hjemmeside.
>
> www.tanganyika.subnet.dk

Undskyld at jeg glemte at henvise til din side Lasse.
Det er godt nok bygget om siden billedet på din side er taget, men
opbygningen er nogenlunde den samme stadigvæk.

Madsen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-08-02 15:42

"Nikolaj" <nikolaj@jalokin.dk> wrote in message

Jeg tror Kirsebærrene er nogle rigtige bisser. Se min lidelseshistorie:

http://jan.boegh.net/akvarium/ - vælg punktet om Tropheus spec. 'Bulu point'

vh
Jan

Fra : Nikolaj

Dato : 14-08-02 22:05

Ja det er en værre historie du komme rmed, men jeg vil nu nok sige at du har
haft for få fisk i flokken, men man kan nu altid være bagklog.

Mvh
Nikolaj

Fra : Madsen

Dato : 10-08-02 14:58

Nikolaj skrev:

> [...]
> ikke undertrykt af ham. Det skal siges at denne han er måske 3-4
> gange så aggresiv som de andre hanner. Hvorfor ved jeg ikke.

Han føler sig temmelig sikkert som herren over flokken.

> Men det kan være at jeg afliver ham så der kun er 3 hanner
> tilbage.

Resultatet er det bliver højst sandsynlig, at en af de andre hanner
overtager hans rolle.

Madsen.

Fra : Nikolaj

Dato : 10-08-02 17:11