Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Paraply.. hvordan?
Fra : Peter Andersen

Dato : 09-08-02 20:25

Jeg har nu fået mig en lille 30cm hvid paraply til min(e) blitz. (AF280 og
en MetzCT60)

Men hvordan skal man arbejde med sådan en? hvordan skal jeg beregne lyd,
blænde, indstilling af blitz? og er der tommelfinger tips til hvordan
placeringen er god til forskellige formål?

Gode erfaringer modtages med tak!

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-08-02 10:36

"Peter Andersen" skrev
> Men hvordan skal man arbejde med sådan en? hvordan skal jeg beregne
lyd,
> blænde, indstilling af blitz? og er der tommelfinger tips til hvordan
> placeringen er god til forskellige formål?

Paraplyen skal sidde i en afstand fra blitzen, således
at blitzen's lys fylder hele paraplyen ud. Det er noget man
må vurdere manuelt. Sidder den for tæt på mister du noget
af "opblødningseffekten" (skygger bliver skarpere) og sidder
den for langt fra, vil blitzen "skyde forbi" paraplyen og lyset
går til spilde. Jo tættere arrangementet er på motivet, jo
større skygge får du og omvendt. M.h.t. blænden: Har
Metz'en ikke drejeligt hovede, således at sensoren altid
peger på motivet? I bekræftende fald skal du ikke gøre noget.
Blitzen kompenserer selv for den nye afstand, selvom du
nok skal bruge en indstilling, der er beregnet til en lidt
større afstand end normalt.
Hvis der trods alt er tale om en vis forlængelsesfaktor, er
du næsten nødt til at prøve dig frem. Tag en rulle testfilm
(helst dias så labbet ikke kan kompensere for fejlskud) og
udregn din forlængelses faktor.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply