Ørerens og hudbetændelse
Fra : Iben Holst

Dato : 18-08-02 07:51

Hej ...

Ja det hænger jo ikke sådan lige sammen, men det er de 2 ting jeg har
spørgsmål til !

I torsdag havde jeg dyrlægen ude til hestene og fik hende samtidig til at se
på min hunds øre, fordi den i et par dage havde opført sig, som han gjorde
sidste år, da han havde ørebetændelse. Hun kunne ikke sige om det lige var
ørebetændelse igen, men kom noget ørerens i og rensede det med vat.....
Hvis han stadig "flappede" eller hang med øret næste dag skulle jeg komme og
få noget medicin mod ørebetændelse. Sidste år erfarede jeg at
ørebetændelse er noget som kommer og går, forstået på den måde, at det
aldrig går helt væk, men derimod kan ligge lidt i dvale for så igen at
irritere hunden. Hundens øre har været fint siden dyrlægen rensede det.
Hvis er pga. snavs øret irriterer / irriterede ham, hvor tit skal jeg så
regne med at skulle rense øret for at holde det som det skal være (uden at
overdrive) og kan man få ørerens andre steder end hos dyrlægen ??

Da dyrlægen var her opdagede jeg pludselig en plet på hundens ryg, på
størrelse med en 5-krone knap 10 cm fra haleroden. Hun klippede pelsen af og
konkluderede at det var en form for hudbetændelse, som kunne være forårsaget
af diverse - evt. en tæge. Behandlingen her og nu var klorhexidin og det
skal jeg så tørre området over med mindst 2 gange dagligt. Hvis han ikke
holder sig fra det skal jeg så i stedet have noget salve at smøre på.
Han har aldrig før haft problemer med pelsen .... Hvad mon kan have
forårsaget denne hudbetændelse udover muligheden for en tæge ??

P.t. er det ikke blevet bedre, men heller ikke værre. Jeg har kun set ham
slikke i det, når jeg lige har brugt klorhexidinen, så hvis han gør det
ellers, skjuler han det godt.
Når det nu ikke er blevet bedre allerede (og dog heller ikke værre) skal jeg
så blot fortsætte med klorhexidinen og se tiden an, eller mener I det er på
sin plads med salven ??

Iben

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-08-02 15:20

Kan pletten være ringorm??

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Iben Holst

Dato : 20-08-02 16:54

> Kan pletten være ringorm??

Nej ... det tror jeg ikke udarter sig sådan.
P.t. er det skorpet og mørkt i forhold til hvad det var i starten ..

Iben

Fra : KT

Dato : 21-08-02 09:54

Hej Iben.

Jeg får salven til hudeksem hos dyrlægen - jeg tror, det er noget, han
blander selv. Det er ikke voldsomt dyrt, og sådan en tube holder i
lang tid, selv med en "hardcore" eksemhund i huset!
Held & lykke med det!

Mvh. Line

Fra : KT

Dato : 19-08-02 10:33

Snip snip

> [...]
> så blot fortsætte med klorhexidinen og se tiden an, eller mener I det er på

Hej Iben.

Det kunne umiddelbart godt lyde som om, din hund har fået
vådeksem/hotspot. Det sætter sig gerne v. haleroden eller i
nakke/halsregionen, og det er noget rigtigt møg!! Vores rottweiler får
det hvert evige eneste efterår, og af og til også om foråret, så vi er
temmelig øvede i klip-barbér-rens-påsmør-salve-rutinen.
Den salve vi bruger, er en blanding af lidocain, lincospectinpulver og
hydrocortison og den er effektiv! Indtil videre er salven det eneste
af alle de (mange) ting, vi har prøvet, der faktisk virker hver gang,
så hvis det er hot spot, din hund har, ville jeg nok overveje at få
fat i den salve.
God bedring til vapsen!!

Mvh. Line

Fra : Iben Holst

Dato : 20-08-02 16:55

> [...]
> af alle de (mange) ting, vi har prøvet, der faktisk virker hver gang,
> så hvis det er hot spot, din hund har, ville jeg nok overveje at få

Er det en salve I har fået gennem dyrlægen eller på apoteket ??

Iben

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 19-08-02 15:48

Hej

Med hensyn til din hunds ører, så afhænger det selvfølgelig af, hvor stor en
gris din hund er....Du skriver ikke hvilken hund du har, men hvis den har
tendens til at få hår i ørerne skal du trække dem ud. For ellers hjælper det
ikke noget at rense dem. Hårene vil sidde og virke som skidtfanger og til
sidst blokere øret fuldstændig.

Ellers er det jo bare at holde øje med ørene og så ellers rense dem når du
kan se at det er nødvendigt. Hvis ørene bliver røde og irreterede, samtidig
med at det du renser ud, er brunt og lugter dårligt, er det ikke nok med
alm. ørerens. Så er det altså afsted til dyrlægen og få noget Anotit, eller
hvad din dyrlæge nu bruger.

Jeg har selv en hund med meget dårlige ører, men sålænge jeg sørger for, at
han ingen hår har i øregangen, og at de ellers er rene, så er der stort set
ingen problemer.

Mange hilsner fra Carina

Fra : Iben Holst

Dato : 20-08-02 17:01

> Med hensyn til din hunds ører, så afhænger det selvfølgelig af, hvor stor
en
> gris din hund er....

Øh, hvordan mener du lige (*S*)??

> [...]
rense dem. Hårene vil > sidde og virke som skidtfanger og til sidst blokere

Det er en blanding af Samojede, Dalmatiner og Labrador! Har det noget med
racen at gøre, om den har tendenser til at få hår i ørerne ??

Dyrlægen snakkede ikke om noget med hår der sad i vejen .....

> [...]
> med at det du renser ud, er brunt og lugter dårligt, er det ikke nok med
> alm. ørerens. Så er det altså afsted til dyrlægen og få noget Anotit,

Det var godt nok mørkebrunt det dyrlægen fik ud, men det lod da ikke til at
være noget specielt og det lugtede ikke.
Øret er forøvrigt stadig helt ok siden hun rensede det.

Jeg mangler lige at få at vide om ørerensen er noget jeg selv kan købe på
apoteket (og navnet på det?) eller det er noget jeg skal have gennem
dyrlægen ??

Iben

Fra : Sander

Dato : 20-08-02 19:31

> Jeg mangler lige at få at vide om ørerensen er noget jeg selv kan købe på
> apoteket (og navnet på det?) eller det er noget jeg skal have gennem
> dyrlægen ??

Hej Iben !

Du kan købe ørerens hos dyrehandleren. Det hedder bare ørerens til hunde.
Det koster ca. 70 kr. for 100 ml.

Nogen racer, kan godt have meget bøvl med ørene. Har selv haft en puddel,
som skulle have renset og klippet ørehår jævnligt, for at ørene ikke blev
irriteret. Racer som cockerspaniel og lignende kan også have øreproblemer.
Derfor findes der også specielle madskåle, til disse langørede racer.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 21-08-02 12:04

Mange mange tak for svarene !!!