MS Windows
briani 27239
Win XP Pro - Mange brugere, mange pc'er - ~
Fra : Peter Lykke

Dato : 17-08-02 19:20

Som IT-vejleder på en skole er jeg i gang med at opgradere skolens pc'er til
Windows XP.
Pc'erne er klienter på skolens lokalnetværk, som er baseret på en Windows
2000 server.
Jeg synes, at det er noget uhensigtsmæssigt, at alle 100 brugere skal have
deres egen profil lokalt på klienterne. Det ville være bedre, at fx hver
klasse delte en profil - dvs. skrivebordsindstillinger, startside i IE osv.
Det eneste, der ikke skal deles, er brugernes hjemmemapper, som jo ligger på
serveren.
Jeg har leget lidt med roaming profile, men kan ikke få det til at virke.
Kan der laves en løsning, hvor forskellige brugere deler samme profil, som
skal være placeret på serveren?

Hilsen
Peter

Fra : Henrik, a.k.a. DOS

Dato : 17-08-02 20:38

Det er meget svært at skitsere medmindre du angiver hvor mange klienter der
er? Og forresten er der kun én server?

Umiddelbart ville jeg sige: lav en klient, ghost den når du er tilfreds med
udseendet og de programmer der er installeret. Derefter kan du brænde et
billede (image), forudsat naturligvis at du har lavet en system-partition på
max. ca. 1Gb (som så vil give et image i omegnen af 600Mb, som kan være
indenfor de 650 eller 700Mb du kan brænde på én skive...
Du kan selvfølgelig også ghoste til serveren, og dermed få et større image
end de 700Mb...

Da du nævner at I allerede kører Windows 2000 -- hvilke forskelle skal du så
have ændret på?

Dette vil gøre det lidt nemmere at byde på strategien.

Held og lykke med projektet...

Henrik

Fra : Peter Lykke

Dato : 17-08-02 20:56

"Henrik, a.k.a. DOS" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er meget svært at skitsere medmindre du angiver hvor mange klienter
der
> er? Og forresten er der kun én server?

Der er ca. 20 klienter og en server, som bruges som DHCP og filserver.

> [...]

> indenfor de 650 eller 700Mb du kan brænde på én skive...
> Du kan selvfølgelig også ghoste til serveren, og dermed få et større image

Jeg forstår ikke helt, hvad det har med mit spørgsmål at gøre. Jeg vil
selvfølgelig ghoste, når jeg har en klientmaskine, som jeg er tilfreds med.

> Da du nævner at I allerede kører Windows 2000 -- hvilke forskelle skal du

> have ændret på?

Jeg oplever, at selv om brugerne er oprettet på serveren, skal de også
oprettes på klienterne - faktisk hver eneste af de ovenstående 20 stk. Med
over 100 brugere er det ikke en løsning, som jeg anser for hensigtsmæssigt.

> Dette vil gøre det lidt nemmere at byde på strategien.
>
> Held og lykke med projektet...
>
> Henrik

Håber at det gør mit problem lidt mere tydeligt.

Hilsen Peter

Fra : Heini Guttesen

Dato : 18-08-02 07:59

> [...]
> oprettes på klienterne - faktisk hver eneste af de ovenstående 20 stk. Med
> over 100 brugere er det ikke en løsning, som jeg anser for

Hvis din server er sat op med AD (Active Directory) og dermed er domæne
controller er det kun nødvendigt at oprette brugerne i AD'et. OBS med NT,
W2k og Xin XP skal computerne meldese ind i domænet, - dette skulle man ikke
med Win9x.
Hvis ikke dette er sat rigtigt op får du heller ikke Roaming Profiles til at
virke.

Med hensyn til Ghost skal du være opmærksom på at du ikke bare kan clone
maskinerne uden vidre. Hver enkelt maskine som køre et NT baseret
styresystem (NT, W2k, XP) har et unikt nummer (SID) som bliver klonet med
over når du laver din gohst.
Det værktøj du skal kigge på/søge info om er sysprep. Det er ikke noget du
betaler ekstra for, da det er en del af "værktøjskassen" til de forskellige
windowsversioner.
Du kan også bruge sysprep til at sørge for at dine maskiner bliver meldt ind
i AD'et.

Håber dette kan sparke dig i den rigtige retning.

Hilsen Heini Guttesen

Fra : plucky

Dato : 18-08-02 19:50

On Sat, 17 Aug 2002 20:19:50 +0200, "Peter Lykke"
> [...]

>Kan der laves en løsning, hvor forskellige brugere deler samme profil, som

Tak for hjælpen. Problemet med profilerne er løst.
Hilsen
Peter

--
remove nospam from email-address