Hundeslagsmål
Fra : Snavox

Dato : 17-08-02 16:55

Hvad er gruppens holdning til slagsmål mellem to hunhunde? Mine to - en
leonberger, der er den ældste (og førerhunden) og en briard, to år yngre -
kom i alvorligt slagsmål, sandsynligvis affødt af, at den ældste er i
løbetid. Skal de afgøre sagen selv, eller skal vi gribe ind?
Venlig hilsen
Annette

---

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-02 17:09

On Sat, 17 Aug 2002 17:55:03 +0200, "Snavox" <chrispo@post6.tele.dk>
wrotd:

> [...]
>kom i alvorligt slagsmål, sandsynligvis affødt af, at den ældste er i
>løbetid. Skal de afgøre sagen selv, eller skal vi gribe ind?

Det kommer jo an på hvor mange penge man har til dyrelægeregninger
og så selvfølgelig om hundene kan finde en ny rangorden ved et enkelt
slagsmål ! hvis der skal flere til så skal man jo vudere om det er det
værd og hvor hårdt det går ud over dem? , og om de skal være alene
hjemme sammen ? og stopper de af sig selv når den ene underkaster sig
? Det er jo mange gange kompliceret med to af samme køn sammen , jeg
ville ikke turde for måske finder de en ny rangorden her og nu men de
glemmer jo _aldrig_ ! og når den ene en dag måske er lidt syg eller
svag eller er ved at blive gammel , så kan det være at den tidligere
taber slår til igen !? man ved aldrig men en ting er sikkert de
glemmer det aldrig .

Men du kan jo spørge Ami om 2 hunhunde, hun havde vist også et problem
med to hunner i starten af året , som desværre ikke endte så rart .

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-08-02 09:05

> [...]
> kom i alvorligt slagsmål, sandsynligvis affødt af, at den ældste er
> løbetid. Skal de afgøre sagen selv, eller skal vi gribe ind?

Ja det er jo ikke ualmindeligt mellem to tæver .. og jeg har da selv
oplevet det mellem mine to tæver ..... jeg synes bestemt der skal
gribes ind på en mega kontant måde .. hundene skal skilles ... to
tæver der slåsser, kan når de først kommer i gang, slåsse indtil den
ene
er død ..

Det kan hjælpe at få hundene kastreret og det er faktisk det dyrlægen
tilråder .. og det hjælper .. et andet godt råd er at du holder
hundene adskilte når du ikke er hjemme .. mine tæver har aldrig gået
sammen når de var alene hjemme .. det har jeg simpelthen ikke turde
... en anden mulighed er at du lader en adfærdskonsulent eller
hundepsykolog se på hundene .. og muligvis på den måde få nogle gode
råd .. det er altid godt at lade en observatør iagttage hundene .. har
du lagt mærke til hvad der tænder slagsmålet .. er der bestemte
situationer .. eller sker det helt spontant ...

At den ene hund er i løbetid kunne tyde på at der er hormonelt
fremkaldt og i sådan en situation vil kastration af hundene kunne give
god effekt ...

Håber du får det til at køre .. og som sagt har jeg selv oplevet
slagsmål mellem mine tæver .. og skrev om dette i gruppen en af de
første dage i januar i år .. vil du vide mere er du velkommen til at
sende en privatmail til mig .. og jeg deler også gerne ud af mine
erfaringer ... men i så fald bedes du sende den til
woopie@mail1.stofanet.dk ... for så er der størst chance for jeg læser
den samme dag ..

Godnathils fra Ami

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 19-08-02 12:47

Hej

Jeg har selv to border collier hanner, og ingen af dem har fået lov at
slås, hverken internt eller med andre. Dem der lader sine hunde afgøre
sådanne problemer selv, aner ikke hvad det er de har med at gøre...ej
heller de trænere der tillader dette på en træningsplads...

Jeg har selv grebet ind,hvis der var optræk til problemer - det er MIG
der er leder, ikke mine hunde. JEG bestemmer hvem der er nr. 2
(selvfølgelig den der ER stærkest psykisk og hviler mest i sig selv)
I en ulveflok sætter lederen også ind, hvis der er uro i flokken, for
hvis der opstår uoverenstemmelser under en jagt, mister de byttet,
derved overlever flokken ikke.

Håber det var brugbart...

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-08-02 14:53

On 19 Aug 2002 04:47:26 -0700, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrotd:

> [...]
>sådanne problemer selv, aner ikke hvad det er de har med at gøre...ej
>heller de trænere der tillader dette på en træningsplads...

hmmmm jeg har da ellers hørt mange fortælle om schæfere og andre
brugshunde , der efter et enkelt slagsmål har fundet deres rangorden
og bagefter har kunnet lege sammen fint resten af livet ! men de aner
sikkert ikke hvad de har med at gøre ?? gamle garvede hundefolk
dyrelæger osv fortæller de historier om deres hunde , men de aner
sikkert ikke hvad de har med at gøre ??

Fra : Bjergskoven

Dato : 19-08-02 15:09

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg har selv grebet ind,hvis der var optræk til problemer - det er MIG
> der er leder, ikke mine hunde. JEG bestemmer hvem der er nr. 2

Hej Jeanette

Du kan bestemme, at du er menneskeleder for flokken, men at tro at du kan
bestemme hvem der skal være leder af flokken, hundene indbyrdes imellem, det
er det rene vås.
Du kan ikke bestemme hvilken hund der skal være leder i en flok. Det vil de
altid afgøre selv. Du kan favorisere den ene hund, give den flere
privillegier osv. men du kan ikke gøre den til lederhund, hvis den ikke er
det.

Hilsen

Merete

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 20-08-02 12:26

Hej merete

jeg har svaret længere nede og håber så at misforståelsen er udbedret...

mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-08-02 16:55

> [...]
> der er leder, ikke mine hunde. JEG bestemmer hvem der er nr. 2
> (selvfølgelig den der ER stærkest psykisk og hviler mest i sig selv)

Uanset om DU er lederen og ikke dine hunde, kan du altså ikke bestemme
hvem af dine hunde der er "leder"/førerhunden hundene i mellem .. du
vil kunne være den menneskelige leder, men du vil aldrig kunne være
hundeflokføreren .. og der vil altid være en rangorden mellem dine
hunde indbyrdes som du ikke kan... og heller ikke skal blande dig i
...andet end selvfølgelig sætte ind ved tegn på uro i flokken

Hejhils fra Ami

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 20-08-02 12:24

Hej AMI

Jeg mente nu også at vide hvem af mine egne hunde der var stærkest fra
start, jeg ville ALDRIG sætte en underhund til at være leder for et
stærkere hund, beklager hvis det ikke fremgik klart nok...

Og derved også sagt at når man har den indsigt, KAN DU bestemme
rangorden, for du følger jo hundens præmisser, selv om nr. 2 vil prøve
at komme højere, vil der jo så være to til at "bekræfte" den i at den
har bedst at blive hvor den er...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-08-02 15:25

On 20 Aug 2002 04:24:07 -0700, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrotd:

> [...]
>rangorden, for du følger jo hundens præmisser, selv om nr. 2 vil prøve
>at komme højere, vil der jo så være to til at "bekræfte" den i at den

Ordkløveri !! Du bestemmer IKKE hvem der er førerhund ! det finder
hundene ud af selv !! INGEN mennesker kan bestemme hvilken rangorden
hunde har "kun hvis de holder vagt over dem hele tiden"

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-08-02 23:33

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en
meddelelse news:j9k4mu8reg707domeojtcc5jp702jtet64@4ax.com...
> Ordkløveri !! Du bestemmer IKKE hvem der er førerhund ! det finder
> hundene ud af selv !! INGEN mennesker kan bestemme hvilken rangorden
> hunde har "kun hvis de holder vagt over dem hele tiden"

Enige .. og forsøger vi at blande os bliver der da i al fald først uro
i flokken ..

Godnathils fra Ami

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-08-02 23:31

> [...]
> start, jeg ville ALDRIG sætte en underhund til at være leder for et
> stærkere hund, beklager hvis det ikke fremgik klart nok...

<> Hej Jeannette

Det er for mig stadig lidt af det samme du siger .. ... OK du mener
fra starten at have læst ... ud af signalerne dine hunde sendte ...
hvem af dem der var førerhund .. og det er der jo i reglen ingen kunst
i .. og der kan jeg følge dig .. men så må jeg stå af .. for det der
med at du ALDRIG ville sætte en underhund til at være leder for en
stærkere hund kan jeg slet slet ikke følge .. hvilket også er
underordnet for du vil aldrig få den mulighed at kunne blande dig i ..
og bestemme .. hvem af dine hunde der skal være førehund ... den
rangorden klarer de selv .. .og du kan faktisk meget vel risikere at
rangordnen mellem hundene pludselig skifter .. f.eks når den først
ankomne hund bliver gammel og svag ses det ofte at den yngste hund
tager "førerpladsen "

> [...]
prøve
> at komme højere, vil der jo så være to til at "bekræfte" den i at

Tja du kan måske blande dig lidt i rangordenen mellem dine to hunde
når du er tilstede .. altså "støtte" din hund nr. 1 og forhindre hund
nr. 2 i at komme højere op ... men stadig skal de to hunde nok selv
ordne de ting og finde den indbyrdes naturlige rangstige (på et
tidspunkt hvor du ikke er der) .. og det kan du aldrig nogensinde
blande dig i .. og det skal du heller ikke .. den klarer hundene
indbyrdes ..

Min opfattelse er stadig at du/jeg kan beslutte at vi vil være den der
er overhovedet og har det sidste ord i alle situationer .. men
førerhund bliver vi aldrig (alene af den grund at vi er mennesker og
ikke hunde).. og du kan være nok så god en leder, have nok så godt et
lederskab osv osv .. men det upåagtet vil du se at hundene i en flok
har deres eget selvordnede hierarki og det hierarki kan .. og skal
...du ikke lave om på ...

Bareminmeninghils fra Ami

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-08-02 18:01

Hej
> [...]
>der er leder, ikke mine hunde. JEG bestemmer hvem der er nr. 2
>(selvfølgelig den der ER stærkest psykisk og hviler mest i sig selv)

,,,,,,,,,,,,,,,,tror du ikke at de selv har bestemt det ? de finder da
hurtigt ud af hvem der er stærkest psykisk , det behøver de da ikke en
menneskelig leder til at fortælle dem , og det ville da heller ikke
kune lade sig gøre ! mennesker kan bestemme når de er sammen med
hundene , men når de er alene bestemmer de selv ! og der er intet
demokrati elller sympatisk over deres måde at finde ud af rangordenen
, den stærkeste/smarteste bestemmer ligegyldigt hvad ! det kan man
ikke træne/læse sig ud af på nogen måde

Mange hunde/racer kan finde deres rangorden ved et enkelt slagsmål og
så lege sammen resten af livet i fred og ro . Men derfra er der jo
også forskel på om de mødes på en mark 1 time om eftermidagen , eller
om de er spærede inde i 8 timer alene hver dag ! for på den måde
bringer man dem jo i en situation hvor de ikke kan komme væk fra
hinanden og det kan meget nemt resultere i slagsmål pludseligt og det
er ligegyldigt hvor meget man har trænet dem eller hvor gode venner de
ellers er , især hvis det er to af samme køn ! Jeg tror helt sikkert
også at jeg en dag ville komme op at slås hvis jeg var tvunget til at
sidde nede på gulvet 8 timer hver dag hele livet og bare glo på en
anden mand

>I en ulveflok sætter lederen også ind, hvis der er uro i flokken, for
>hvis der opstår uoverenstemmelser under en jagt, mister de byttet,
>derved overlever flokken ikke.
>
>Håber det var brugbart...

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ja hvis man har en ulveflok hjemme i baghaven så
var det men hundene nu tildags er forskellige fra ulven enda
forskellige fra race til race ! det kan man læse om i en hundebog men
ikke i en ulvebog .

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 22-08-02 13:18

ampm@ribe.bynet.dk writes:
Jeg er helt på linie med Ami på det her punkt. Man kan ikke bestemme en
rækkefølge på rangordenen, ikke med mindre, at man vil lægge op til
ballade i flokken. Jeg ved ikke hvorfor, men det er kommet på "mode"
blandt instruktører at mene, at det er føreren, der skal bestemme
rangordenen.

Jeg syntes, at man som instruktør, skal lytte, når man er på
efteruddannelse, men gerne være kritisk overfor det man hører. Alt for tit
syntes jeg, at jeg oplever instruktører der kommer hjem og "har set
lyset". De æder simpelthen alt råt, uden at vurdere om der er noget
fornuft i det der bliver sagt.

Det her er ingen kritik af Jeanette, hvis svar jeg normalt læser med stor
respekt, fordi jeg syntes hun kommer med nogle gode indlæg, men her syntes
jeg, at hun måske burde have været lidt mere kritisk overfor det hun har
lært.

Jeg har også et par bemærkninger i selv indlægget:

Begge indlæg er fra dig, og jeg syntes du modsiger dig selv. Hvis du
aldrig vil sætte en underhund til at være leder (hvad jeg som sagt heller
ikke tror på du kan) så er det jo noget, at de SELV skal afgøre.

[Snip Amis indlæg, som jeg er helt enig i]

>prøve
>den

Hvordan kan du bestemme rangordenen, når du alligevel bare følger den
hundene selv har fastlagt. Det virke lidt ligesom hvis en bil holder
stille for rødt lys, og passageren siger til fører af bilen "gider du lige
stoppe for rødt". Hvor meget har passageren lige bestemt?

>Tja du kan måske blande dig lidt i rangordenen mellem dine to hunde
>når du er tilstede .. altså "støtte" din hund nr. 1 og forhindre hund
>nr. 2 i at komme højere op

Det tror jeg ikke på. Hvis hund nr. 2 er en potentiel lederhund, så kan
man ikke holde den nede ved at støtte og bekræfte den anden hund. Der skal
en eller anden form for konfrontation til.

> [...]
>tidspunkt hvor du ikke er der) .. og det kan du aldrig nogensinde
>blande dig i .. og det skal du heller ikke .. den klarer hundene

Jeg er delvis enig med dig. Jeg vil aldrig acceptere slagsmål i flokken om
rangordenen, men hvad de kan finde ud af mellem sig gennem deres daglige
omgang og leg, det acceptere jeg fuldt ud.

> [...]
>er overhovedet og har det sidste ord i alle situationer .. men
>førerhund bliver vi aldrig (alene af den grund at vi er mennesker og

Ups, Ami. Du rører ved noget grundliggende på træningspladserne. Her skal
vi nemlig være førerhunden, ellers har vi problemer.

Jeg er for øvrigt fuldstændig enig med dig. Jeg tror heller ikke hunden
betragter os som artsfælle, og dermed heller ikke som en del af flokken.
Derimod kan den godt acceptere os som dem der bestemmer og skaber tryghed,
og som de i øvrigt har en samhørighed med.

Hilsen
Poul Erik

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 23-08-02 07:02

Hej igen

jeg har lige været syg og har ikke kunne svare før nu, så nu prøver
jeg igen...

Først tak for de velmenende ord om mine indlæg "normalt" jeg læser
også dine positivt, poul erik, da jeg også finder at du er en af de
mere seriøse herinde...(også AMI's iøvrigt)

Først; jeg ved hvad jeg har i min hundeflok. og jeg bruger megen tid
på at vurdere andre, hvis der er nogen der beder om hjælp til at sætte
en hunds rang, hvis de ikke kan se dette selv, eller der er problemer
med en adfærd.

Jeg tror at vi taler forbi hinanden, jeg mener ikke jeg modsiger
migselv, jeg ser på hvad baserne er i hundene, jeg har selv en total
stærk fører hund og en usikker hund der er kommet til senere, denne
har nogle få gange i starten forsøgt at prøve at komme højere op i
hirakiet, hvilket jeg satte ind overfor da min ældste hund end ikke
gad og bruge tid på dette, det viste han klart selv ved hans adfærd,
jeg ved ikke om I har oplevet en selvsikker lederhund, der er faktisk
ikke ret mange af slagsen, men har men oplevet en sådan, vil man ikke
være i tvivl om hvad man skal gøre i givne situationer...jeg har blot
handlet efter hvad mine hunde har krævet af mig for at kunne være den
kompetente leder jeg er idag, hvor de kan føle de har en leder de kan
stole 100% på.
Ud fra dette mine udtalelser.

Jeg er ikke tilhænger af at hunde "skal klare problemer selv" da dette
skaber LANGT flere problemer for eksempelvis usikre hunde. Jeg går
aldrig efter hvad "der er på mode" - hvis jeg gjorde, levede min
yngste hund ikke idag, efter råd fra forskellige adfærdsbehandlere,
bl.a. - jeg er vant til at "gå imod flokken" og få MASSER af kritik,
men når så flokken ser at der sgu' er styr på tingene, vupti, så
vender det hele og så er der skulderklap. - så døm mig ikke ud fra
dette...tak - og tro mig, jeg ER kritisk... (smiler)

Mht. det med at de afgør nogle ting selv, så er jeg enig med jer i at
man ikke kan lære en usikker hund at være leder, men når jeg skrev
sådan "Først er det jo dig som fører der sætter rangorden, det er ikke
noget de selv skal afgøre" mente jeg at har du "basen" af det du
ønsker, dvs du VED hvad DE hunde ER, så gider jeg ikke de har
stridigheder, da dette netop fører til problemer for den mest usikre.
- jeg er klar over at dette er svært at forstå, ved det skrevne ord,
men jeg ved fra egen "forskning,om man vil" at det er sådan det hænger
sammen, og der er ikke mange der forstår de usikre hundes signaler til
bunds. Deraf misforståelser hunde og fører imellem. Dog kan man
"højne" en usikker hunds status en smule, ved at give den lidt plads
til at vokse på, når den har opnået lidt selvtillid, men det er en hel
anden sag...

Når man vælger at have to hunde sammen, mener jeg man skal vælge ud
fra det man har i forvejen...forhåbentlig ved man selv hvad dette er
for en hund...oftest er det den der er stærkest, da den har lært sit
territorie, vælger man så en hund der er endnu stærkere, mener jeg man
giver sig selv større problemer, da vi så her er enige i at DET skaber
konfrontationer man ikke kan styre, og hvis man ikke blander sig, ved
jeg at en eller begge hunde vil tage kampen om med den næste leder i
flokken...det er jo så dig som menneske...det mener jeg jo er
logisk...og den kamp kan vise sig på mange måder, en pludselig
adfærdsændring man ikke forstå, men det er også en anden snak...

Håber at dette lidt lange svar gav lidt mere forståelse...ellers må vi
jo mødes over en kop kaffe et sted ;-D

Mange smil og hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-08-02 15:40

Hej igen

> [...]
>også dine positivt, poul erik, da jeg også finder at du er en af de
>mere seriøse herinde...(også AMI's iøvrigt)

,,,,,,,,,,,,,,,,,ja dem der giver dig ret er seriøse ik ! alle de
andre er vel bare fra stenalderen ik ? sikke klog du må være med sådan
en indstilning

> [...]
>på at vurdere andre, hvis der er nogen der beder om hjælp til at sætte
>en hunds rang, hvis de ikke kan se dette selv, eller der er problemer

,,,,,,,,,,,,,,,det er jo også utroligt svært at se en rangorden hos
hunde uha uha så du må da føle dig dygtig at du sådan kan hjælpe folk

> [...]
>yngste hund ikke idag, efter råd fra forskellige adfærdsbehandlere,
>bl.a. - jeg er vant til at "gå imod flokken" og få MASSER af kritik,

,,,,,,,,,,,,,,,lol* ja det er da forståeligt !alt hvad du skriver er
jo kun inde i dit eget hovede ! du forestiller dig alt muligt og at du
er en superleder osv hundene finder selv ud af deres rangorden sådan
har det altid været, og sådan vil det altid være , men fortsæt du
endelig med alle dine vrangsforestillinger af virkligheden

klip>

bla
bla
bla

>Håber at dette lidt lange svar gav lidt mere forståelse...ellers må vi
>jo mødes over en kop kaffe et sted ;-D
>
>Mange smil og hilsener
>
>Jeannette Svensson/asko

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,haha godt det ikke er mig der skal drikke kaffe
med dig ! og tror du virkelig at du får mere ret fordi du tilbyder
folk kaffe ?