slægten Abelsted
Fra : erik

Dato : 16-08-02 01:07

Hej
I FT Kbh. 1787 findes:
Johan Friderich Aurost Abelsted, 44, Gift, Til leye boende, Haarskiærer,
Friderich Ludvig Abelsted, 10, Ugift, Deres Søn, ,
Karl Wilhelm Abelsted, 7, Ugift, Deres Søn,

Er der nogen der ved hvem Johan Friderich Aurost Abelsted var gift med ?
Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-08-02 15:19

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Karl Wilhelm Abelsted, 7, Ugift, Deres Søn,
>
> Er der nogen der ved hvem Johan Friderich Aurost Abelsted var gift med ?

Vil du dermed sige, at konen IKKE er optegnet
i folketællingen?
Det virker da yderst besynderligt, når manden omtales som gift,
og børnene benævnes "deres børn".

Prøv at læse en gang til?

Mvh. Bodil.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 16-08-02 15:35

On Fri, 16 Aug 2002 16:19:24 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Vil du dermed sige, at konen IKKE er optegnet
>i folketællingen?
>Det virker da yderst besynderligt, når manden omtales som gift,

Den ser ud til at være god nok. Hele husstanden ser således ud:

Anne Maria Daniels Datter, 55, Enke, Huus Moder, Lever af sit Huus,
Hendrich Nielsen, 27, Ugift, Hendes Søn, ,
Ole Haagensen, 36, Gift, Til leye boende, Haarskiærer,
Ide Maria Holm, 22, Gift, Hans Kone, ,
Nicolay Olsen Haagensen, 1, Ugift, Deres Søn, ,
Johan Friderich Aurost Abelsted, 44, Gift, Til leye boende,
Haarskiærer,
Friderich Ludvig Abelsted, 10, Ugift, Deres Søn, ,
Karl Wilhelm Abelsted, 7, Ugift, Deres Søn, ,
Wilhelm Arentz, 37, Gift, Til leye boende, Snedker Svend,
Chatrine Barbara, 48, Gift, Hans Kone, ,

Men forklaringen er vel bare, at hun har tjent et andet sted og er
talt med der.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-08-02 15:48

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev Fri, 16
Aug 2002 16:19:24 +0200

>Vil du dermed sige, at konen IKKE er optegnet
>i folketællingen?
>Det virker da yderst besynderligt, når manden omtales som gift,
>og børnene benævnes "deres børn".

Det kan sagtens forekomme. Det findes der da adskillige eksempler på.

Oftest er det dog konen og børnene der er talt på bopælen, og så manden
der opholder sig et andet sted som karl eller fast daglejer.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 16-08-02 16:32

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i melding

> Vil du dermed sige, at konen IKKE er optegnet
> i folketællingen?
> Det virker da yderst besynderligt, når manden omtales som gift,
> og børnene benævnes "deres børn".

Jeg har også sett slike tilfeller i Norske folketellinger, og det var som
regel i fattige familier at ektefellene måtte ta seg arbeid på forskjellige
gårder i Norge iallefall. Det kan hende at kona har måttet ta seg arbeid,
f.eks. på en annen gård. Da kan hun være oppskrevet der, men da er
det ikke sikkert det står hvem hun er gift med. Jeg ville ha sjekket
kirkeboka for å prøve å finne Johan Friderich som gift, og barna som
døpt i første omgang. Hvis jeg ikke fant noe der, ville jeg har sjekket
om det eventuelt var aktuelle arveskifter.

Anne Lise Hovdal