Spøjst problem php/mysql
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 15-08-02 04:58

Hejsa NG,

Efter at have opgraderet til PHP-4.2.2 og Apache-1.3.26 kan jeg pludselig
ikke connecte til MySQL via websider. Det spøjse består i, at hvis jeg kører
scriptet fra kommando-promt fungerer det. Jeg kan også connecte via
MySQL-Front m.m... bare ikke fra web. Alt andet php-gøjl kører fint.

<?php
$link = mysql_connect('localhost', 'user', 'pass') or die(mysql_error());
?>

Output:
Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061)

Systemet er WinXP. Any ideas??

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Tinky Winky

Dato : 15-08-02 16:21

> [...]
> ?>
>
> Output:
> Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061)

Prøv at udskifte "localhost" med "127.0.0.1"
evt. check at password og user er rigtige.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 15-08-02 17:02

"Tinky Winky" <lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com>
skrev i en meddelelse news:ajggtb$dn$1@sunsite.dk...

> Prøv at udskifte "localhost" med "127.0.0.1"

Spiller ingen rolle da hosts har "127.0.0.1 localhost" linjen... Men jeg
har da prøvet begge

> evt. check at password og user er rigtige.

Er kontrolleret og kontrolleret igen igen igen... Det spøjse er nemlig, at
jeg kan connecte med samme brugernavn og password fra alt andet end end
webside. F.eks. kan jeg fint køre den samme kode via kommando-promt..
"c:\php test.php"

Jeg er stadig forvirret

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Tinky Winky

Dato : 16-08-02 02:25

> [...]
> jeg kan connecte med samme brugernavn og password fra alt andet end end
> webside. F.eks. kan jeg fint køre den samme kode via kommando-promt..

Når jeg får "could not connect" fejlmeddelser fra MySQL står der ofte "using
password:YES" eller -"NO". Står der ikke det i dit tilfælde?

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 16-08-02 03:19

skrev i en meddelelse news:ajhk98$gmo$1@sunsite.dk...

> Når jeg får "could not connect" fejlmeddelser fra MySQL står der ofte
"using
> password:YES" eller -"NO". Står der ikke det i dit tilfælde?

Nope, ingen meddelelse af den art, hvilket indikere at den slet ikke kommer
så langt som til at validere brugernavn og adgangskode.

Den fulde fejlmeddelelse:

Warning: Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061) in
e:\web\docs\test.php on line 4.

Hvor linje 4 er: $link = mysql_connect('localhost', 'user', 'pass');

En phpinfo viser at php tror jeg stadig kører Apache 1.3.24 (kører 1.3.26),
så jeg tjekkede php4ts.dll, og den ligger i c:\windows\system32 - det skulle
være ok

Fra httpd.conf

LoadModule php4_module d:/php4/php-4.2.2/sapi/php4apache.dll
AddModule mod_php4.c
AddType application/x-httpd-php .php
AddType application/x-httpd-php-source .phps

Stierne er ok! Port 3306 er ok! php.ini er ok!

Jeg fatter det simpelthen ikke?

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-08-02 03:54

On Thu, 15 Aug 2002 18:01:36 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> [...]
> nemlig, at jeg kan connecte med samme brugernavn og password fra
> alt andet end end webside. F.eks. kan jeg fint køre den samme kode

Det hænger ikke sammen med, at login til mysql kun kan gøres via en
unix-socket, og da du anvender M$, er dette selvfølgeligt ikke
muligt.

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

"C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder,
but when you do, it blows away your whole leg." - Bjarne Stroustrup
Fjern NOSPAM fra min adresse, for at sende mig en mail

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 16-08-02 10:54

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> skrev i en meddelelse

> Det hænger ikke sammen med, at login til mysql kun kan gøres via en
> unix-socket, og da du anvender M$, er dette selvfølgeligt ikke
> muligt.

Jeg kører både Apache, PHP og MySQL på WinXP, og det har virket med Apache
1.3.24 og PHP 4.2.1, men virker altså ikke med Apache 1.3.26 og PHP 4.2.2.
så jeg tvivler på, at det er et socket problem. MySQL serveren er ikke
opgraderet.

Jeg synes, at jeg har prøvet alt

Tak for forsøget.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-08-02 17:24

On Fri, 16 Aug 2002 11:53:30 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> [...]
> 1.3.26 og PHP 4.2.2. så jeg tvivler på, at det er et socket
> problem. MySQL serveren er ikke opgraderet.

Hvad står der i my.cnf? Hvis følgende står i filen, virker
opkobling via tcp/ip ikke:
skip-networking. (vist nok en ny option fra og med 1.3.26)

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 17-08-02 19:46

> Hvad står der i my.cnf? Hvis følgende står i filen, virker
> opkobling via tcp/ip ikke:
> skip-networking. (vist nok en ny option fra og med 1.3.26)

Den er sat til off, men det er heller ikke et MySQL problem - så skulle jeg
jo ikke kunne bruge MySQL-Front, kommando-promt og sågar telnet? Det eneste
sted hvor forbindelsen fejler er gennem hjemmesider.

Flere ideer?

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Hauge

Dato : 15-08-02 17:16

Hejsa

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> wrote in message
> Jeg er stadig forvirret

Prøv evt. at skrive portnummeret til MySQL med i din connect, kunne jo være
forkert default-port i PHP.

Mvh Hauge