MS Windows
briani 27239
XP: Begrænset Backup
Fra : Søren

Dato : 15-08-02 03:25

Jeg vil gerne lave en backup, men når man skal lave en backup med programmet
i win xp kan man kun vælge mellem tre former:
1. Fuld backup, dvs hele hardisken
2. system state kun system filer (reg filer osv)
3. Files and folders (man bestemmer selv filer).

Jeg vil gerne have en backup af mine hd partitions oplysninger, system
filer, samt mails og visse foldere, men hvis jeg vælger files and folders,
så skal jeg selv sidde og finde ud af hvor de forskellige systemfiler er
!!??.
Jeg vil heller ikke lave fuld backup da det fylder ad røven til.
Nogen der har gode ideer til hvordan man gør, eller kender andre programmer
der er bedre ?

Søren.

Fra : Edmund

Dato : 15-08-02 05:31

Søren skrev:

> [...]
> 1. Fuld backup, dvs hele hardisken
> 2. system state kun system filer (reg filer osv)
> 3. Files and folders (man bestemmer selv filer).

Lav både 2 og 3 Hvor godt det er ved jeg ikke, har aldrig prøvet.

> [...]
> systemfiler er !!??.
> Jeg vil heller ikke lave fuld backup da det fylder ad røven til.

Du kan evt. zippe den eller med rar men vil du bruge ASR er der jo det
problem at den skal pakkes ud inden.Vær også opmæksom på at backup filen
ikke kan være større end 4GB hvis du bruger fat32 filsystem. Når du
bruger ASR bliver den partition som XP ligger på formateret under
install, og du bliver ikke advaret.Så derfor skal ASR backupen lige på
en anden partition. Man kan også indlæse backupen efter at man har
indstalleret XP, men om det er lige så godt ved jeg ikke

> Nogen der har gode ideer til hvordan man gør, eller kender andre
> programmer der er bedre ?

Ghost og Drive Image de laver en komplet kopi af din harddisk/XP
partition og man kan også lægge dem på cd. Bruger du kun fat32 kan du
bruge gamle versioner af programmerne.
Kører du ren ntfs skal det være de allernyeste. Har du begge filsystemer
kan du bruge halvgamle versioner.
Filstørelsen på backupen er heller ikke et problem, programmerne deler
selv backupen i mindre dele, og de bliver også komprimeret hvis man
ønsker det.

Tøm dine temp og internetfiler inden backup, selv om de ikke fylder en
masse, tager det længere tid at indlæse/skrive en masse små filer end en
stor fil.

Hvad er det lige du vil gemme af hd partitions oplysninger.
Fortæl lidt om hvor mange diske du har, hvordan de er delt op, og hvor
XP ligger.

Mvh Edmund

Fra : Søren

Dato : 15-08-02 11:22

"Edmund" <edm@os.invalid> wrote in message news:ajfas1$hte$1@sunsite.dk...
> Søren skrev:

<klip.... >
Jeg kan forstå at ASR er den allersidste nødløsning, og man altså ikke kan
pille enkelt filer ud ved en restore.

> Hvad er det lige du vil gemme af hd partitions oplysninger.
> Fortæl lidt om hvor mange diske du har, hvordan de er delt op, og hvor
> XP ligger.

Jeg har faktisk kun en partition, men hvis partition oplysninger (størrelse
og format samt file allocations tabel) bliver beskadiget er det jo meget
rart at kunne gendanne dem.
Eller er det ligemeget med winxp !!!??

Søren.

Fra : Edmund

Dato : 15-08-02 15:37

Søren skrev:

> "Edmund" <edm@os.invalid> wrote in message
>
> <klip.... >
> Jeg kan forstå at ASR er den allersidste nødløsning, og man altså
> ikke kan pille enkelt filer ud ved en restore.

JO, det kan man da godt:.
Allersidste nødløsning vil jeg nu ikke kalde det, for det virker jo ok.
men det kræver at du har 2 diske eller 2 partitioner, altså med ASR
metoden hvor man skal indsætte en diskette i starten af indstallationen.
Men det er en meget langsom og uhandy medtode i forhold til Ghost og
DriveImage.

Med Ghost og DriveImage tager det ca.5 min efter system nedbrud til du
er klar igen, og jeg vil æde min hat på at du aldrig vil fortryde købet
af dem.

> Jeg har faktisk kun en partition, men hvis partition oplysninger
> (størrelse og format samt file allocations tabel) bliver beskadiget
> er det jo meget rart at kunne gendanne dem.
> Eller er det ligemeget med winxp !!!??

Hvis du tager en kopi af din disk med GH & DI så skulle alt vist være i
orden.
Men med to partitioner, Ghost og drive image gemmer vel egentlig kun
oplysninger om den partition man har taget kopi af.
Med nogle ghost og driveimage kan man vist brænde direkte til CD.
Men jeg vil nu anbefale 2 diske eller 2 partitioner. En lille del til XP
og en stor til data

--
Mvh Edmund

Fra : Søren