Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Software til billeddatabase
Fra : Jakob Bekker-Hansen

Dato : 12-08-02 12:43

Hej Alle

Er der nogen der kender et stykke software, der kan administrere/oprette en
billedatabase, der kan alt, eller noget af følgende:

- Lagring af data, så det også kan bruges på Internettet (SQL? ell. lign.)
- Meta data til hvert billede, keywords m.m.
- Automatisk generering af Thumbnails
- Søgning m.m.

Mvh. Jakob Bekker-Hansen

Fra : Ben Knudsen

Dato : 12-08-02 13:23

jbh@webtop.dk writes:
>Er der nogen der kender et stykke software, der kan administrere/oprette
>en
>billedatabase, der kan alt, eller noget af følgende:

Cumulus?

Mvh Ben

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-08-02 17:31

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> writes:

> Cumulus?

Ja, fik det demonstreret dengang jeg var det private erhvervsliv. Det
kan det some spoergeren efterlyser og klienprogrammet koster saa vidt
jeg vde beskedne 1000 kr. Overbygning med web koster selvfoelgelig
hosting. Attention Software er dansk forhandler: http://attention.dk

-j

--
18.07.02 - 20.07.02
København - Madrid - Sao Paulo - Santa Cruz - La Paz

Fra : Jakob Bekker-Hansen

Dato : 13-08-02 10:27

Mange tak for det! Det ser ud som om det er det jeg skal bruge!

Mvh. Jakob

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 12-08-02 13:55

"Jakob Bekker-Hansen" <jbh@webtop.dk> skrev i en meddelelse
> - Lagring af data, så det også kan bruges på Internettet (SQL? ell. lign.)
> - Meta data til hvert billede, keywords m.m.
> - Automatisk generering af Thumbnails
> - Søgning m.m.

I bogen "Digital foto - Fototips til den digitale fotograf" omtales følgende
produkt:
"FotoStation": Norsk udviklet arkiveringsprogram

Jeg har dog ikke prøvet det, og ved ikke meget om hvad det kan. Det er vist
mest beregnet som arkiveringsprogram, og om det kan lave webalbums m.m. er
jeg ikke klar over (anvender selv MGI PhotoSuite eller egne programmer når
jeg skal web'e billeder).

M.v.h.
Olav

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 12-08-02 16:25

Olav M.J. Christiansen wrote:

> [...]
> produkt:
> "FotoStation": Norsk udviklet arkiveringsprogram

Kan selv generere websider med metatags som kommentarer - der er mange
muligheder for kommentarerer, som fotografnavn, tidspunkt, emner,
søgeord mv. samt masser af "frihånds" data (her plejer jeg at smide
kameraets egne metatags ind)
Den kan generere thumbnails automatisk.
Der kan søges på katagorier, ord i metatags, genrer mv. Den har meget
gode søgemuligheder, ligeså snart man får tastet oplysningerne ind til
hvert billede
Jeg ved ikke som den kan sammenarbejde med div. databaseprogs.
Alt i alt er jeg meget tilfreds med Photostation.

Pia

Fra : Jakob Bekker-Hansen

Dato : 13-08-02 10:31

Tak for hjælpen!
/Jakob

Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 13-08-02 21:22

Hej Jakob

Prøv at se på Styr på fotorafierne, download fra http://www.cse-it.dk,
det lagre data i en Access database som kan bruges fra internettet, du
kan få nogle ASP sider der understøtter søgning, se eksempel på
http://www.schack-eriksen.dk/asp.

Exif information læses også ind i Access databasen og kan fremsøges
med SQL.

Thumbnails ligger i selve Access basen og kan derfor nemt sendes til
en web side direkte fra basen, selve billedet ligger på din harddisk
og i basen er der en referance til billede filen. Til ASP siderne
medfølger en komponent der komprimerer billederne (JPG) og gemmer dem
i en cash til internet adgang, du bestemmer selv kvaliteten af den fil
der lægges i cashen og vises på web. ASP siderne kræver IIS på
Windows.

Søgning på det du har lyst til alt ligger frit tilgængelig i tabeller
i Access, og data kan nemt flyttes til SqlServer hvis det skulle være.

Det hele er på dansk og du har mulighed for at påvirke
viderudviklingen af programmet.

Med venlig hilsen
Carsten Schack-Eriksen