Backbone/forwarding på trådløst net
Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 12-08-02 14:20

Jeg er ved at lave et trådløst net, som skal bestå af 5 access points.
AP1 forbindes til en linux box, som skal være dhcp-server og gateway for
netværket. AP2-5 skal udelukkende køre trådløst, dvs. de skal forwarde
eller relay'e pakker videre til hinanden og til klienterne på nettet.

Til formålet har jeg anskaffet 5 stk. Avaya AP-3 og en røvfuld Avaya
netkort, men jeg har lidt tvivl vedr. opsætningen af skidtet.

Skal der to netkort i hver AP, sådan at netkort A på alle maskinerne kører
kanal X, som bruges til "backbone" og netkort B på alle maskinerne kører
skiftende kanaler, og så fungerer som egentlige access points.

Eller er det godt nok bare at køre med et netkort i alle AP'erne, som selvf.
skal køre på samme kanal allesammen?

Har i nogen erfaringer eller kommentarer?

---
Mvh
Kenneth

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 13-08-02 13:14

In article <aj8cn1$6od$1@sunsite.dk>, "Kenneth Ahn Jensen"
<antipiratgruppen@yahoo.com> wrote:

> Har i nogen erfaringer eller kommentarer?

Så så. Nu ikke råbe i munden på hinanden...

Er det fordi ingen kender noget til subj. eller har jeg forklaret
problemstillingen så dårligt at ingen forstår hvad jeg fabler om?

Mvh
Kenneth

Fra : Arne Keller

Dato : 13-08-02 20:42

On Mon, 12 Aug 2002 15:19:31 +0200, Kenneth Ahn Jensen
> [...]

>netværket. AP2-5 skal udelukkende køre trådløst, dvs. de skal forwarde
>eller relay'e pakker videre til hinanden og til klienterne på nettet.

Jeg har ikke selv arbejdet med de nye versioner som kan køre med
wireless backbone, men jeg kender en som ved alt op produkterne og
hans svar kommer her:

***** Citat *****
Well... ja du skal bruge AP-3 enheder de kan køre WDS (Wireless
Distribution System) det er det du skal bruge for at APérne kan tale
sammen.

Umiddelbart synes jeg at du skal bruge et kort i APérne til WDS
backbone, og så et kort nr. 2 til klienterne.
Dette giver klart det bedste setup.

Hvis du laver hele løsningen på 1 kort i hver AP som så både taler med
klienter og andre APére.. så opstår der nogle kedelige flaskehalse.

Hvis AP 5,4,3 og 2 skal igennem AP 1 for at komme på nettet, og AP 1
taler med en klient.. så må alt andet trafik vente. Der findes pt ikke
mulighed for at kunne prioritere trafikken.

Jeg håber at du kan bruge dette.

***** Citat slut *****

Husk at du får mindre forstyrrelser hvis du monterer en range extender
antenne på mindst det ene kort i hver AP. Det betyder at du kan få 1
meter mellem amtennerne.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 14-08-02 14:29

In article <3d595eda.10790746@sunsite.dk>, "Arne Keller"
<arne@kellernet.org> wrote:

> Jeg håber at du kan bruge dette.

Jeps, det var et kanonsvar. Tak for det.

Det var også sådan jeg havde tænkt mig at gøre, men jeg fandt ud af at det virkede
med kun et kort i hver AP. Dog er det kun prøvet i micro-skala, dvs. med
en klient. =)

Mvh
Kenneth