Netværk virker kun den ene vej!
Fra : Bro

Dato : 11-08-02 16:14

Hejsa, - jeg håber meget på at få hjælp fra en af jer :)
for nu har jeg brugt det meste af dagen på at kæmpe, og
jeg er så trææææt...

Jeg har tilsluttet netværkskort på begge pc'er.
Den ene kører med Windows XP, den anden med Win98 SE.
Fra XP-eren kan jeg få adgang til alle filer på 98-eren, men fra den til
XP-eren kan jeg slet ikke etablere forbindelse.
Det er meget mystisk!

Jeg synes efterhånden jeg har prøvet alt, så jeg håber I kan
give mig lidt frisk input til hvad der kan gøres!

Venlig hilsen Helle

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 11-08-02 16:42

On Sun, 11 Aug 2002 17:13:56 +0200, "Bro"
<clemmensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg synes efterhånden jeg har prøvet alt, så jeg håber I kan
>give mig lidt frisk input til hvad der kan gøres!

Har du oprettet bruger på XP'en?

--

/Dan MOrtensen

Fra : Bro

Dato : 11-08-02 16:48

"Dan MOrtensen" <dd@bagggesen.dk> skrev i en meddelelse

> Har du oprettet bruger på XP'en?
>

> --
>
> /Dan MOrtensen

Ja, der er oprettet en bruger...

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-02 16:54

"Bro" <clemmensen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa, - jeg håber meget på at få hjælp fra en af jer :)
> for nu har jeg brugt det meste af dagen på at kæmpe, og
> jeg er så trææææt...

Jeg skal da gerne prøve!

> [...]
> Fra XP-eren kan jeg få adgang til alle filer på 98-eren, men fra den til
> XP-eren kan jeg slet ikke etablere forbindelse.

Umiddelbart lyder det nu ikke så mystisk.

WIN98SE har stort set ingen sikkerhed indbygget så enhver der er koblet på
netværket vil have fuld adgang til filer på WIN98SE maskinen - I dette
tilfælde altså også XP maskinen.

XP har en del sikkerhed indbygget. For at få adgang til filer på XP maskinen
skal den bruger der logger på WIN98SE maskinen være oprettet på XP maskinen
og desuden være tildelt rettigheder til at læse/skrive osv. på XP maskinen.

Så jeg er 99.99999999999% sikker på at du skal finde årsagen i at den bruger
der logger på WIN98SE maskinen ikke er oprettet eller tildelt rettigheder på
XP maskinen.

Meld tilbage og fortæl og du får hul igennem.

Claus

Fra : Bro

Dato : 11-08-02 17:08

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> XP maskinen.
>

> Meld tilbage og fortæl og du får hul igennem.

Hejsa Claus
Når jeg på 98'eren søger efter andre computere, finder den godt nok den
anden,
men jeg får en meddelelse nå jeg højreklikker/egenskaber, der siger "Du har
ikke
de nødvendige adgangsrettigheder til denne server"... problemet er at jeg
ikke
ved hvordan jeg skal gøre for at løse det!

Når jeg klikker på "andre computere" er der slet ikke nogen andre, kun "Hele
netværket".
?????

Fra : FeZ

Dato : 11-08-02 19:03

> [...]
> ikke
> ved hvordan jeg skal gøre for at løse det!

Gør som Claus foreslog:
Den bruger der logger på 98 maskinen skal oprettes
som bruger på din XP maskine - så er der hul igennem.

Alternativt kan du "enable" Guest-accounten på Xp'eren -
men af hensyn til sikkerheden er det ikke den optimale
fremgangsmåde.
--
FeZ

Fra : [8830] Peteless

Dato : 12-08-02 11:16

Faktisk behøver det ikke at være så kompliseret - - det eneste du behøver er
at oprette en diskette i xp til oprettelse af mindre hjemmenetværk og køre
den på 98SEmasiknen - så er du hjemme - uanset brugerkonti eller ej!!