ophavsret
Fra : Michael Andersen - M~

Dato : 17-02-01 19:13

Man må gerne have andres noder på sin hjemmeside dog ikke i spilbar
format..filer som kan hentes ind i musikprogrammer og afspilles.
Dette gælder dog kon værker registreret i koda og som allerede er opført
offentligt.
Husk at skrive tekstforfatterens og komponistens navne på!
Jeg vil foreslå du du kontakter www.koda.dk og forespørger deres håndbog.
Dette glæder selvfølgelig ikke dine egne værker!

....Så vidt jeg husker!

--
Venlig hilsen

Michael Andersen

MusikFabrikken.dk

Fast: 57671933
Mobil: 21812244
www.musikfabrikken.dk
info@musikfabrikken.dk

Fra : Bangsbo

Dato : 17-02-01 22:30

Hej Michael Andersen - Musikfabrikken.dk

Hvad med om du satte dig rigtigt ind i ophavsret -
copyright © - og "koda" - tre vigtige ting som ikke
afgjort har noget med hinanden at gøre.-

"koda" er kun en LILLE del af de to andre ... en
meget lille del ....

Med venlig hilsen
Bangsbo

Fra : Michael Andersen - M~

Dato : 17-02-01 22:39

hehe, det er sikkert godt jeg ikke er jurist, men jeg snakkede med en jurist
for noget tid siden hos koda for at spørge om det selv samme!
Jeg kan bare huske det hele!

Michael

Fra : Michael Andersen - M~

Dato : 17-02-01 22:44

Grunden til at jeg refererede til koda var at jeg ved de har en håndbog om
dette!
Mere var der ikke i det!
*Holder den pænde tone*

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 19-02-01 08:58

d. 17/02/01 19:12 skrev Michael Andersen - Musikfabrikken.dk på
info@musikfabrikken.dk i artiklen 96mf8g$1l0j$1@news.cybercity.dk:

> Man må gerne have andres noder på sin hjemmeside
Nej (med mindre man har fået lov, eller det er over 70 (?) år siden, at
komponisten er død - med diverse undtagelser).

> Dette gælder dog kon værker registreret i koda og som allerede er opført
> offentligt.
Dette gør ingen forskel.

> Dette glæder selvfølgelig ikke dine egne værker!
Husk dog på, at mange automatisk overgiver ophavsretten til KODA, således at
de er stillet fuldstændig ens, uanset om det er andres eller deres egne
værker (da "ens egne" værker jo nu er KODAs)

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : John Thomsen

Dato : 19-02-01 14:23

On Sat, 17 Feb 2001 19:12:48 +0100, "Michael Andersen -
Musikfabrikken.dk" <info@musikfabrikken.dk> wrote:

> [...]
>format..filer som kan hentes ind i musikprogrammer og afspilles.
>Dette gælder dog kon værker registreret i koda og som allerede er opført

Du må SVJH bruge op til 15 sek. uden "ballade"... )

Iøvrigt er det ikke nogen god idé at spørge hos KODA; de tror selv de
er alverden - og vil gerne være det - men det sker at de udtaler sig
lige lovlig flot til egen fordel og springer for dem mindre behagelige
ting over.

Venligst
John

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 19-02-01 14:55

d. 19/02/01 14:22 skrev John Thomsen på sir_john@vip.cybercity.dk i artiklen
3a8ff797.12006880@news.cybercity.dk:

> Du må SVJH bruge op til 15 sek. uden "ballade"... )
Det tvivler jeg meget på. Har du en henvisning?

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Michael Andersen - M~

Dato : 20-02-01 18:39

> Det tvivler jeg meget på. Har du en henvisning?
>
> --
Jeg tror egentlig det er som med EDB-systemer at du må gengive op til 33% af
kilden!
Hehe, måske skulle vi finde en jurist!

Michael

Fra : nikolaj borg

Dato : 20-02-01 18:51

"Michael Andersen - Musikfabrikken.dk" <info@musikfabrikken.dk> skrev i en
meddelelse news:96uae0$1f9t$1@news.cybercity.dk...
> Jeg tror egentlig det er som med EDB-systemer at du må gengive op til 33%
af
> kilden!
En af mine bekendte havde noget af sin egen musik til at ligge på
lokalnetværket hvor han boede. Af frygt for at rage uklar med CODA havde han
kun 59 sekunder af hvert nummer til at ligge, eftersom han mente, at man
ikke må have mere end et minut til at ligge offentligt tilgængeligt. Om det
er korrekt og om det også gælder for egne værker ved jeg ikke.

/Nikolaj

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-02-01 18:52

d. 20/02/01 18:39 skrev Michael Andersen - Musikfabrikken.dk på
info@musikfabrikken.dk i artiklen 96uae0$1f9t$1@news.cybercity.dk:

> Jeg tror egentlig det er som med EDB-systemer at du må gengive op til 33% af
> kilden!
Hvad for noget?! Det tror jeg altså heller ikke på! Igen ville det være
skønt med en henvisning...

> Hehe, måske skulle vi finde en jurist!
Ja, det er vist et indviklet og speget område, vi er på vej ud i!......

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : John Thomsen

Dato : 26-02-01 01:49

On Mon, 19 Feb 2001 14:55:06 +0100, Jesper Juellund Jensen
<jjj@cyrk.dk> wrote:

>d. 19/02/01 14:22 skrev John Thomsen på sir_john@vip.cybercity.dk i artiklen
>3a8ff797.12006880@news.cybercity.dk:

>Det tvivler jeg meget på. Har du en henvisning?

Ja, f.eks. alle de reklamefilm der bruger lige nøjagtig 15 sek. af
"klassikerne"....

Venligst
John

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 26-02-01 07:46

John Thomsen skrev:

> Ja, f.eks. alle de reklamefilm der bruger lige nøjagtig 15 sek. af
> "klassikerne"....

Hvordan kan du vide, at de ikke betaler??? Det tvivler jeg stærkt på, at de
slipper for! Tror du ikke mere, det handler om sædvanlige længder for
reklamer.

Noget andet er, at de kan slippe for at betale musikere/sangere, hvis de
laver en ny indspilning af det sammen nummer, hvilkent derfor ofte ses. Og
ofte med et resultat, der ligger forbløffende godt op ad originalen.

Med andre ord: Låner man fra andre, må man have tilladelse og sandsynligvis
hoste op med moneterne...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : John Thomsen

Dato : 27-02-01 14:35

On Mon, 26 Feb 2001 07:46:08 +0100, Jesper Juellund Jensen
<jjj@cyrk.dk> wrote:

>Hvordan kan du vide, at de ikke betaler??? Det tvivler jeg stærkt på, at de
>slipper for! Tror du ikke mere, det handler om sædvanlige længder for
>reklamer.

Hvorfor bli'r du ved med at betvivle mine udsagn?
Undersøg det dog selv; jeg ved godt hvad jeg har at rette mig efter!

Venligst
John

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-02-01 15:22

John Thomsen skrev:

> Hvorfor bli'r du ved med at betvivle mine udsagn?
Fordi jeg ikke tror på det, du siger, selvfølgelig, og fordi du ikke
underbygger det. Hvorfor skulle jeg ellers betvivle det?

Du påstår, at man må have 15 sekunder af andres musik liggende på sin
hjemmeside. Du dokumenterer det på ingen måde, men henviser til, at reklamer
med musik ofte er under 15 sekunder - uden overhovedet at tage stilling til,
om dem, der reklamerer, rent faktisk *har* betalt for brugen af musikken, og
om det ikke snarere hænger sammen med, at reklamer i det hele taget er ret
korte.

Desuden svarer du ikke på min bemærkning om, at man i reklamer ofte
*genindspiller* musik, hvilket ville være temmelig tosset, hvis det var
lovligt at bruge 15 sekunder i reklamer.

Min far arbejdede for nogle år siden som marketingschef i et rederi, og de
overvejede at bruge en kendt sang i en tv-reklame til visning på TV2. De
måtte dog, så vidt jeg husker, opgive det, da det ville blive *alt* for
dyrt. I stedet fik de nogle musikere til at genindspille musikken, hvilket
de sparede en del på.

Der er så mange myter og halve sandheder omkring ophavsret, og der er så
mange, der "har hørt" et eller andet. Det bliver det altså bare ikke mere
rigtigt af.

> Undersøg det dog selv;
Jeg lægger ikke andres musik på *min* hjemmeside, og jeg påstår ikke, at jeg
kender de præcise regler. Det er dig, der kommer med en påstand om 15
sekunder - ikke mig.

> jeg ved godt hvad jeg har at rette mig efter!
Men du kan bare ikke forklare, hvordan du er kommet til det resultat...

Og hvorfor skrev du oprindeligt: "Du må SVJH bruge op til 15 sek." Hvad skal
"SVJH" egentlig i den sætning, hvis du er 100% sikker?

Det kan da selvfølgelig sagtens være, at du faktisk *har* ret! Men så længe
du vægrer dig mod at dokumentere eller bare sandsynliggøre det, så synes jeg
altså, at jeg er i min gode ret til at tvivle på det, du skriver.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : nikolaj borg

Dato : 27-02-01 15:50

"Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> skrev i en meddelelse
> Fordi jeg ikke tror på det, du siger, selvfølgelig, og fordi du ikke
> underbygger det. Hvorfor skulle jeg ellers betvivle det?

Ikke for at blande mig i diskussionen, men jeg kommer lige inde fra
www.koda.dk og se, hvad der står under "internet":

"Det kræver tilladelse fra KODA/NCB at lægge musik ud på Internet - uanset i
hvilken form. En tilladelse er således også nødvendig, hvis der blot er tale
om brudstykker af musik, og uanset om du er en privatperson eller et firma.
Det er indehaveren af den pågældende hjemmeside som skal sørge for at få en
aftale med KODA/NCB."

Hvis du stiller under 10 minutters musik tilgængelig måneden på nettet,
koster det 100,- om måneden - 1000,-/måned for mellem 10 og 90 minutter.

Iøvrigt kan KODA kontaktes på 33 30 63 80 eller kunde@koda.dk

/Nikolaj

Fra : John Thomsen

Dato : 10-03-01 17:05

On Tue, 27 Feb 2001 15:21:52 +0100, Jesper Juellund Jensen
<jjj@cyrk.dk> wrote:

>Fordi jeg ikke tror på det, du siger, selvfølgelig, og fordi du ikke
>underbygger det. Hvorfor skulle jeg ellers betvivle det?

Det kan jeg fsv. være ligeglad med; det er dig der har et problem )

> [...]
>dyrt. I stedet fik de nogle musikere til at genindspille musikken, hvilket

Jeg har selv arbejdet i mange år i samme branche, både som
tekstforfatter, journalist, redaktør m.v. samt med reklame/marketing -
og ved siden af haft beskæftigelse i musik-branchen, så jeg kender
Ophavsretsloven temmelig godt. Det er rigtigt som "så vidt du husker"
at der er forskel på om det er original-musik eller cover-musik,
bortset fra at sidstnævnte også kan gi' problemer med Gramex omkring
rettighedspenge til de udøvende kunstnere, og så er du lige vidt....
)

I den senere tid har jeg været på en del hjemmesider specielt om
country-musik, og en masse bands har netop korte demo'er liggende til
høring/download f.eks. i RealPlay og/eller mp3, men altid forkortede
versioner

>Der er så mange myter og halve sandheder omkring ophavsret, og der er så

I reklamefilm - bio og tv - kan du blot lytte dig til hvor mange der
bruger forkortede originaler. F.eks. Kims, Lotto og Inspiration, men
også - hvis du kan høre det - dem der bruger klassiske temaer.

For yderligere at understrege det, så findes der en undersøgelse der
viser at netop brugen af originalmusik er stærkt stimulerende i
forhold til eksempelvis musik der er komponeret til lejligheden.

>Og hvorfor skrev du oprindeligt: "Du må SVJH bruge op til 15 sek." Hvad skal
>"SVJH" egentlig i den sætning, hvis du er 100% sikker?

Fordi jeg ikke kan huske om det er "op til" eller "til og med" - og
fordi der en kort overgang var en international 12-sekunders regel.
Desuden synes der at være en amerikansk regel der går op til 1 minut,
men det er jeg ved at få undersøgt.

Venligst
John

Fra : John K

Dato : 10-03-01 20:44

> [...]
> fordi der en kort overgang var en international 12-sekunders regel.
> Desuden synes der at være en amerikansk regel der går op til 1 minut,

Du må ikke lægge så meget som bare et lille sekund ud på en hjemmeside af
beskyttet musik uden tilladelse.

Både KODA, Gramex og ncb kan fortælle dig en del mere vedr. regler for brug
af beskyttet musik.

I øvrigt ville dine udsagn være noget mere værdifulde, hvis du kom med en
seriøs henvisning, istedet for at fortælle andre om at de har et problem
hvis de ikke tror på dig.

Iøvrigt holder den der med at man må bruges et antal sekunder af beskyttet
musik vist ikke ved en dansk domstol.

Det er muligt at det er tilladt i fx. USA, men de har også nogle andre
regler vedr. ophavsret.

Mvh

John K

Fra : John Thomsen

Dato : 13-03-01 14:06

On Sat, 10 Mar 2001 20:43:59 +0100, "John K" <sydfynsfm@hotmail.com>
wrote:

>Iøvrigt holder den der med at man må bruges et antal sekunder af beskyttet
>musik vist ikke ved en dansk domstol.

Jeg talte i lørdags med en gammel bekendt, der er reklamechef hos D2,
som bl.a. omfatter Imerco. De har selvfølgelig undersøgt sagen
grundigt.

Som nogle måske vil vide, så bruger de en klippet udgave af Elvis'
"Welcome to my world", og fordi den er kortere end 15 sekunder er den
afgiftsfri.

Har desuden spurgt en række musikere og bands som har egne
cover-versioner af - i dette tilfælde - country-music på deres egne
hjemmesider, og de er aldrig blevet stillet over for krav om betaling.

Venligst
John

Fra : John K

Dato : 14-03-01 13:25

> [...]
>
> Som nogle måske vil vide, så bruger de en klippet udgave af Elvis'
> "Welcome to my world", og fordi den er kortere end 15 sekunder er den

Hmmm....... NCB er vist en anden opfattelse :)

> Har desuden spurgt en række musikere og bands som har egne
> cover-versioner af - i dette tilfælde - country-music på deres egne
> hjemmesider, og de er aldrig blevet stillet over for krav om betaling.

Har de spurgt om lov :)

Jeg kører somme tider for stærkt og har aldrig fået en bøde - gør det det
lovligt?

Nå men der kom følgende svar fra NCB som hvist begraver din 15 sek.
regel.......

Mine spørgsmål til NCB:

Hej,

På en nyhedsgruppe har vi haft en diskussion omkring ophavsret og om det er
tilladt at anvende et vist antal sekunder til fx. reklamebrug uden at skulle
betale vederlag.

"Modparten" i denne diskussion påstår følgende:

[...]

Nu er mit spørgsmål så:

1: Er det tilladt at anvende max. 15 sekunder af et bestemt stykke musik til
fx. et reklamespot. Hvis ja - er der så undtagelser, som fx. ovenstående
nummer med Elvis?

2: Er det tilladt at lægge 15. sek. af et stykke musik ud på ens hjemmeside
uden at betale vederlag?

3: Gælder der andre regler hvis der er tale om cover-versioner?

Mvh

John

Svar fra NCB:

Kære John Ketelsen

Tak for din mail. Jeg skal forsøge, at besvare dine spørgsmål

1. Nej det er absolut ikke tilladt , at anvende musik i reklame eller andre
produktioner uden tilladelse. Dette gælder uanset om man anvender 1 sekund
eller
20 sekunder. Ydermere er der det særlige om reklameproduktioner, at man
altid
skal have en tilladelse og en pris fra rettighedshaverne, der er således
aldrig
faste tariffer for brug af musik i reklamefilm.

2. Nej det er heller ikke tilladt. Hvis man vil lægge musik på en hjemmeside
skal man rette henvendelse til KODA, Att: Kasper Heine og indgå en aftale om
denne brug.

3. Nej det er de samme regler der gælder uanset hvilken form for indspilning
der
anvendes.

Med hensyn til om man bliver stillet overfor krav om betaling kan jeg
oplyse, at
det er den enkelte producents eget ansvar, at indhente de nødvendige
tilladelse
til brug af musik. NCB udøver selvfølgelige en vis kontrol, men man har
ikke
mulighed for at fange alle uautoriseret anvendelser. Man har dog en række
sanktions muligheder såfremt anvendelsen opdages, dette kan f.eks. være
krav om
erstatning for uautoriseret brug eller forbud mod at anvende produktionen.

Jeg skal endvidere gøre opmærksom, at man også skal indhente tilladelse fra
pladeselskabet såfremt man anvender en eksisterende CD.

Til slut vil jeg anbefale, at D2, Imerco, hvis de ikke allerede har gjort
det,
retter henvendelse til Sony/ATV Music Publ. Scand. Att: Anette Hökengren +46
8
617 71 50 fax +46 8 617 71 59 og får clearet rettighederne til brug af
værket
welcome to my world med Elvis.

Hvis du har yderligere spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at
kontakte os
igen.

Med venlig hilsen

NCB

Hanne Thorup
AV-afdelingen

Svar fra NCB slut.

Hermed skulle det være på plads.

Mvh

John K

Fra : Michael Andersen - M~

Dato : 20-02-01 18:40

> [...]
> er alverden - og vil gerne være det - men det sker at de udtaler sig
> lige lovlig flot til egen fordel og springer for dem mindre behagelige

Oki, jeg har nu kun haft gode erfaringer med dem, men har dog heller ikke
brugt dem så forfærdeligt meget!

Michael