Udendørs-kabling med UTP
Fra : _ carsten thomsen

Dato : 09-08-02 23:53

En grundejerforening vil selv føre kablerne ud til hver husstand!
Kan alm. UTP-installations-kabel bruges og lægges i jorden?
Kan man få noget specielt UTP-installations-kabel til at lægge i jorden?
Eller bør det lægge i nogle rør?
Hvad plejer man at gøre?

Hilsen
Carsten

cajuth(fjern-dette-i-parantes)@tiscali.dk

Fra : complex@pc.dk

Dato : 10-08-02 07:34

En grundejerforening
d.v.s. at kablet skal ligge i gorden og krydse vej med videre.

Så kan man ikke bruge almindeligt patchkabel (det kan man kun mellem 2
bygninger hvor det kan opsættes på mur etc.)

Lad du et kabeling firma ordne det!!

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : Arne Keller

Dato : 10-08-02 08:58

On Sat, 10 Aug 2002 08:34:00 +0200, complex@pc.dk wrote:

>En grundejerforening
>d.v.s. at kablet skal ligge i gorden og krydse vej med videre.
>
>Så kan man ikke bruge almindeligt patchkabel (det kan man kun mellem 2
>bygninger hvor det kan opsættes på mur etc.)

Det er da en fornøjelse at se du har ændret opfattelse.

Mener du så ikke dette længere ?
Citat :"Brug du bare alm netværkskabel (pas på at du ikke laver hul på
yderdelen) det kan ikke anbefales at du lægger kablet i rør da der kan
stå vand i et sådan rør, det er muligt at du efter 20-30 år skal
skifte kablet ;-.)"

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 10-08-02 13:16

Hvis du nærlæser ser du at jeg ikke har ændret opfattelse
til naboen er det ok med alm netkabel
til en hel grundejerforening NEJ

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Arne Keller

Dato : 10-08-02 14:13

On Sat, 10 Aug 2002 14:16:24 +0200, complex@pc.dk wrote:

>Hvis du nærlæser ser du at jeg ikke har ændret opfattelse
>til naboen er det ok med alm netkabel
>til en hel grundejerforening NEJ

Hvis du stadig påstår at kablet ikke tager skade og holder 20-30 år
hvorfor skal en grundejerforening ikke vælge det ??

Du har i mange tråde påstået at kabler ikke tog skade når de blev
nedgravet, jeg husker ikke at du har argumenteret med at naboer kunne
leve med at kvaliteten af forbindelsen ikke var i orden.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 10-08-02 15:58

Det virkelige liv viser ingen skader efter 4 år
EOD
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Arne Keller

Dato : 10-08-02 22:42

On Sat, 10 Aug 2002 16:57:54 +0200, complex@pc.dk wrote:

>Det virkelige liv viser ingen skader efter 4 år

Hvor mange kabler drejer det sig om ?
Er det et fornuftigt statistisk grundlag ?

>EOD

Det må du selv om, men jeg forsøger fortsat at give rigtig
information.
Jeg kan som baggrung sige at de 2 største kablingproducenter på det
Danske marked siger nej tak til opgaver som skal laves på denne måde.
Disse beslutninger baserer sig på tekniske fakta.

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 10-08-02 23:30

On Sat, 10 Aug 2002 16:57:54 +0200, complex@pc.dk wrote:

>Det virkelige liv viser ingen skader efter 4 år
>EOD

Viser?

Du ligger måske inde med udstyret til at måle kablerne igennem?

--
Per K. Nielsen

Ved du hvad "Geocaching" er?
http://pknielsen.dk/geocaching/

Fra : complex@pc.dk

Dato : 11-08-02 06:50

On Sun, 11 Aug 2002 00:29:55 +0200, Per K. Nielsen <pnielsen@image.dk>
wrote:

>Viser?
>
>Du ligger måske inde med udstyret til at måle kablerne igennem?

Ja

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 11-08-02 22:24

On Sun, 11 Aug 2002 07:50:18 +0200, complex@pc.dk wrote:

>Ja

Vil du uddybe hvilket udstyr du måler med?

Fra : complex@pc.dk

Dato : 12-08-02 05:57

Gerne FLUKE ikke billigt men godt.
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 12-08-02 17:32

On Mon, 12 Aug 2002 06:57:20 +0200, complex@pc.dk wrote:

[mærkelig quoting rettet]

>Gerne FLUKE ikke billigt men godt.

Du ville gerne have et Fluke-instrument til at undebygge dine
påstande?

Det ville jeg gerne tro.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 12-08-02 18:19

Ikke ville have, jeg HAR

Fra : Arne Keller

Dato : 10-08-02 06:45

On Sat, 10 Aug 2002 00:52:33 +0200, "_ carsten thomsen"
<cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> wrote:

>En grundejerforening vil selv føre kablerne ud til hver husstand!

Det lyder som en rigtig god ide, det sikre frit valg af service
provider.

>Kan alm. UTP-installations-kabel bruges og lægges i jorden?

Nej almindelige PVC eller LSZH kabler er ikke vandtætte, hvis du går
tilbage i gruppen kan du finde mange tråde med dette emne og du vil
helt sikkert få det råd at det kan du roligt gøre, men kablet bliver
ødelagt når det udsættes for fugt.
Selvom du ligger et helt tæt rør vil der alligevel på sigt komme fugt
i det, om ikke andet, så på grund af kondens.

Jeg har lige læst en testrapport omkring dette emne, den viser at hvis
du udsætter et kabel for fugt i bare 1 time ændres de elektriske
egenskaber drastisk.

>Kan man få noget specielt UTP-installations-kabel til at lægge i jorden?

Ja, man kan få vaseline kabler som er konstrueret til dette. Desværre
findes disse mig bekendt bare op til Cat5.

Du skal også tænke på at max længden til Ethernet er 90 meter, det er
ikke meget når man skal fra hus til hus.

Hvis I tænker på at lave mulighed for telefoni ved samme lejlighed kan
I anvende almindeligt vaselinekabel til telefoni f.eks et 5 pars kabel
her kan i så køre SDSL eller andet på et par og telefoni på et andet.
Hvis I vælger sådan en løsningen kan afstanden være op til 3-5 Km
eller noget i den retning.

>Eller bør det lægge i nogle rør?

Der findes forskellige kabelkonstruktioner nogle er beregnet til
direkte nedgravning andre til lægning i rør.
Det kan være en god ide at anvende en type til direkte nedgravning men
husk at ligge et tomt rør ned også, det gør en eventuel opgradering af
installationen meget billigere og nemmere.

Gravearbejdet vil i en sådan sag være en meget stor del of
omkostningerne.

>Hvad plejer man at gøre?

Man plejer at ligge vaselinekabler til telefoni og fiber til data.
Fiberen bør hvis den skal kunne klare fremtidens krav være en OM3
fiber på alle afstande under 300 meter og Single Mode på alle afstande
over 300 meter.

Start med at finde ud af hvor stor interessen er for at være med.

Skaf kort over området og finde fornuftige graveveje.

Kontakt en kabling installatør som kan vise at han eller hans folk har
nogle fornuftige uddannelser som sikre at de ved hvad de laver.
Man må kunne forlange mere en et 2 timers kursus eller at de har set
en videofilm hvordan produkterne anvendes.
Installatøren bør også kunne rådgive om forskellige løsningsforslag.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 07:35

On Sat, 10 Aug 2002 05:45:20 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)
wrote:

>og fiber til data.

Hvad koster det udstyr der skal konventere mellem kobber baseret data
og fiber baseret data?
Er det kommet ned på en pris hvor det kan bruges til at fobinde
private hustande med?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 11-08-02 08:17

On Sun, 11 Aug 2002 08:34:59 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Hvad koster det udstyr der skal konventere mellem kobber baseret data
>og fiber baseret data?
>Er det kommet ned på en pris hvor det kan bruges til at fobinde
>private hustande med?

5-8.000 pr kort excl fiberkablet

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 08:32

On Sun, 11 Aug 2002 09:17:24 +0200, complex@pc.dk wrote:

>5-8.000 pr kort excl fiberkablet

Hvilket jo så gør fiber i en grundejerforening uintersant.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 11-08-02 08:39

Hvor mange husstande er der tale om,
og hvor langt ligger de fra hinanden ???

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 09:11

On Sun, 11 Aug 2002 09:39:03 +0200, complex@pc.dk wrote:

>Hvor mange husstande er der tale om,
>og hvor langt ligger de fra hinanden ???

Det ved jeg ikke noget om, det er ikke min grundejerforening.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 11-08-02 09:32

Så er det ikke muligt at give dig et fornuftigt svar
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 09:50

On Sun, 11 Aug 2002 10:31:51 +0200, complex@pc.dk wrote:

>Så er det ikke muligt at give dig et fornuftigt svar

Jeg har da fået et svar, det koster 5.000,00 til 8.000,00 pr. hustand
+ fiberkabelet mellem hustandene, og så siger jeg, at så er fiber
uintersant til at forbinde private, der må være noget der er billiger,
og som er hurtigtnok, så der beder kan betale sig at lægge kobber, og
så et rør samtidig, så man letter kan udskifte kobberet til fiber den
dag andet ikke er hurtigt nok.

Fra : Arne Keller

Dato : 11-08-02 10:19

<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Hvad koster det udstyr der skal konventere mellem kobber baseret data
>og fiber baseret data?
>Er det kommet ned på en pris hvor det kan bruges til at fobinde
>private hustande med?

Til 10 eller 100 Mbps på Multimode kabler (OM3) er det vel noget som
koster omkring 1000 kr pr ende eller billigere.

Det billigste jeg har hørt kan skaffes er omkring 100 kr pr ende, det
er dog ikke udstyr jeg har set i handlen endnu. Oplysningen er fra en
kilde som burde være troværdig. Her er der tale om en ren
fiberkonverter med fixed hastighed. Konverteren leveres sikkert bare
som et print og skal så bygges ind i den samme kasse som fiberen, det
betyder at brugeren får en kobber tilslutning i hjemmet.

Men igen kontakt et installationsfirma som har forstand på sagerne og
se på nogle muligheder.

Fra : Arne Keller

Dato : 11-08-02 10:23

On Sun, 11 Aug 2002 09:19:11 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)
wrote:

>Til 10 eller 100 Mbps på Multimode kabler (OM3) er det vel noget som
>koster omkring 1000 kr pr ende eller billigere.

Edbpriser.dk:
AT-MC14 Ethernet / 10Mbps / 10Base-T~10Base-FL/(SC) 1.545 kr.

Dette er uden tvivl ikke det billigste som findes.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-08-02 21:53

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Edbpriser.dk:
> AT-MC14 Ethernet / 10Mbps / 10Base-T~10Base-FL/(SC) 1.545 kr.
>
> Dette er uden tvivl ikke det billigste som findes.

Nej, EDBpriser er uintersant med priserne på produkter, der ikke er særlig
stor efterspørgsel på.

Bare ved at kigge på http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-div/ Kan man
jo se at man for 100 Mbit for 200 kroner mere...