Er det almindeligt ?
Fra : Holm

Dato : 09-08-02 10:01

Hejsa alle

Så har den nybagte hvalpeopdrætter et spørgsmål !
Min tæve , som jo lige har fået otte hvalpe, er temmelig "stresset". Hun
flytter meget på hvalpene , piver og puster.
Jeg er opmærksom på at hun kan have kalkmangel , men symptomerne er ikke
helt de samme synes jeg.
Hvalpene har det godt , de dier og tager på...

Jeg lader dem alle så meget i fred som muligt og der har ikke været gæster
for at kigge , der er kun mig som ser til dem.
Er det normalt at hun flytter meget rundt med dem ?
Altså ud af hvalpekassen og rundt på forskellige steder i rummet ? Kan
hvalpene ikke komme til at blive for kolde ?Eller skal jeg helt og holdent
lade tæven bestemme hvor hun vil være ?

Mange hilsener
Holm

Fra : Bjergskoven

Dato : 09-08-02 23:17

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flytter meget på hvalpene , piver og puster.
> Jeg er opmærksom på at hun kan have kalkmangel , men symptomerne er ikke

Kalkchok opstår 3-4 dage efter fødslen hos små racer og fra 3- 4 uger efter
fødslen hos større racer. Symptomerne er rastløshed, nervøsitet pusten og
savlen og irrationel opførsel, og måske kramper. Denne situation kræver
hurtig dyrlægehjælp.

Din tæves opførsel kan også skyldes, at hun er uerfaren i kunsten, at være
mor.

> [...]
> Altså ud af hvalpekassen og rundt på forskellige steder i rummet ? Kan
> hvalpene ikke komme til at blive for kolde ?Eller skal jeg helt og holdent

Du skal være opmærksom på at hvalpene ikke bliver kolde. De kan endnu ikke
selv opretholde en normal kropstemperatur, men er nødt til at have varme
fra moderen. De kan dø af, at blive for kolde.
Jeg ville prøve at få moderen til at blive i fødekassen, med hvalpene.
Så har du også bedre styr på hvad der sker.

Hvor stor er din fødekasse i forhold til moderen ?
Hvad bruger du som underlag ?
Hvor står kassen i forhold til der, hvor du opholder dig ?

Hilsen

Merete