Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nem beskæring mm.
Fra : Benjamin Graugaard N~

Dato : 09-08-02 00:38

Hej Gruppe

Jeg mener, at langt den enkleste måde at beskære sine digitale billeder på,
er ved at flytte en ramme rundt på billedet indtil det passer. Jeg kunne
vældigt godt tænke mig et program der kunne gøre det, hvor man så bare kunne
trykke på en knap med en "fjern-det-udenfor-rammen"-funktion. Er der nogen
der har et sådant program? og hvad hedder det?

- baggrunden er selvsagt, at jeg bruger cut-and-paste nu, og det er meget
besværligt..

VH. Benjamin

Fra : Mich@el

Dato : 09-08-02 00:46

Hello

Benjamin Graugaard Nielsen skriver:

> [...]
> trykke på en knap med en "fjern-det-udenfor-rammen"-funktion. Er der nogen
> der har et sådant program? og hvad hedder det?

Photoshop

Mvh.

Michael

Fra : emj

Dato : 09-08-02 03:11

Benjamin Graugaard Nielsen skrev i
<3d5300e6$0$236$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:

> [...]
>trykke på en knap med en "fjern-det-udenfor-rammen"-funktion. Er der nogen
>der har et sådant program? og hvad hedder det?

Det kaldes crop og det kan de fleste billedbehandlingsprogrammer
klare,
Paint Shop Pro og AfterShot er mit bud.
Gratis 30-dages prøveversioner kan hentes på www.jasc.com
Hilsen emj

--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Renholt Foto - Konto~

Dato : 09-08-02 08:31

PhotoShop - værktøjet hedder crop og ligner to vinkler lagt ovenpå hinanden.
Når du buger værktøjet kan du indstille størrelse og opløsning i
værktøjspalletten, så du får præcis det udsnit du ønsker.

Lars møller

Renholt Foto
Nørregade 3
4600 Køge
Tlf. 56652260
Fax 56632160

www.renholt.dk www.renholtfoto.dk post@renholt.dk

"Benjamin Graugaard Nielsen" <benjaminNOSPAM@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d5300e6$0$236$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Jan Petersen

Dato : 10-08-02 12:12

"Renholt Foto - Kontoret" <post@renholt.dk> wrote in message
> [...]
> Når du buger værktøjet kan du indstille størrelse og opløsning i
> værktøjspalletten, så du får præcis det udsnit du ønsker.

Eller brug selection tool, kopier, create new, der bliver i den størelse din
copy har, samt paste.
Så bevarer du originalen i modsætning til crop

Mvh Jan Petersen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-08-02 16:07

Eller Crop og Save As: Så har du også bevaret originalen.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 11-08-02 11:48

Man kan også bare lige lave en kopi af de billdeer man vil croppe, og så kan
man croppe løs, uden at miste sine originaler..*S*
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk Email foto@tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 09-08-02 08:54

Photoshop, Photoshop Elements, du kan også bruge Paint Shop eller en billede
browser som evt Acdsee.

Fra : Palle Jensen

Dato : 09-08-02 15:11

Tholo - www.tholofoto.dk, for lige at citere noget af det du skrev
i dk.fritid.foto:

> Photoshop, Photoshop Elements, du kan også bruge Paint Shop
> eller en billede browser som evt Acdsee.

ACDSee ville være mit bud. Bemærk venligst at PhotoShop koster 6-7000
kroner hvilket nok er liiige i overkanten hvis man primært skal bruge
det til at beskære billeder.

--
Palle

Fra : Renholt Foto - Konto~

Dato : 09-08-02 16:16

Hej

Man kan 'nøjes' med PhotoShop Elements - den kan stort set det samme (for en
amatør) - men koster kun kr. 750,- + moms

Fra : Benjamin Graugaard N~

Dato : 09-08-02 16:27

Tak for alle de gode svar. Palle har en god pointe med prisen på photoshop.
Men det kan være, at jeg kan spare sammen til "Element"... jeg må klare mig
med prøveversionerne og AcdSee indtil.
Endnu engang tak for hjælpen.

Benjamin

Fra : Henrik Juul