MS Windows
briani 27239
Via 4in1 min bare...
Fra : Madsen

Dato : 08-08-02 20:54

Hej igen,

Er der ikke en eller anden med erfaring på området der kan hjælpe mig
lidt med det her Via-halløj under WinXP Pro?
Jeg har fået et nyt grafikkort og har nogle problemer med en demo som
ikke vil køre. Matrox anbefaler mig at installere den nyeste Via 4in1
som jeg så har gjort (Rev 4.40), men noget undrer mig ved den.

Før jeg installerede den, så jeg følgende inde i Enhedshåndtering:

Via Tech CPU to AGP Controller:
Version 5.1.2600.0 (Standarddriveren som følger med til XP, ikke?).

Via Tech CPU to PCI bridge:
Version 5.1.2600.0

Via Tech PCI to ISA bridge:
Version 5.1.2600.0

Via Tech Power Management
Version 5.1.2600.0

Via Bus Master IDE Controller:
Version 5.1.2600.0

----------Efter opdateringen ser det så sådan her ud:----------

Via Tech CPU to AGP Controller:
Version 5.0.0.3420

[...]

Version 5.1.3597.0

Hedder det ikke 4in1 fordi der er 4 drivere der bliver opdateret?
Hvis det er tilfældet, hvorfor bliver der så kun opdateret 2 af de 5
ovenstående og ikke engang med samme versionsnummer? Det er da noget
rod.

Er lidt i tvivl om det er den rigtige gruppe, men det er jo da trods
alt noget der burde køre under Windows, så mon ikke jeg har ramt den
rigtige? (If not then FUT me).

Madsen.

Fra : Morten

Dato : 08-08-02 22:38

> [...]
> Hvis det er tilfældet, hvorfor bliver der så kun opdateret 2 af de 5
> ovenstående og ikke engang med samme versionsnummer? Det er da noget

4in1 opdaterer kun de drivere den selv mener, du har behov for:
"The 4in1 drivers will automatically detect what drivers you need and will
tick or check the boxes corresponding to the necessary drivers."
Snippet fra http://downloads.viaarena.com/installguides/DriverInstallationGuide.htm
hvor man kan se lidt mere.
Normalt burde XP kunne klare sig med de indbyggede drivere, men når nu
det ligefrem er en ordre, må man jo forsøge sig

At de ikke får samme versionsnummer, kan jeg ikke lige gennemskue. Det har
måske noget med hardware eller bridgekombinationen på dit bundkort at gøre?

Mvh.
Morten

Fra : Madsen

Dato : 10-08-02 00:32

Claus Tersgov skrev:

> har du tænkt på, om det måske er demo'en, der er noget klamværk.

Det er omsider begyndt at gå op for mig. Det er i det hele taget
noget pis jeg har fået rodet mig selv ud i, men det tyder på at den
kører stabilt igen nu. Jeg har kæmpet med den det meste af aftenen.
På et tidspunkt kunne jeg lige nå ind i WinXP, hvorefter den så
bare genstartede. Ingen fejlmelding og ingen blå skærm, trods det
at jeg har bedt den om at den ikke skal genstarte ved fejl.
Morskaben går lidt af det når det kører på den måde.

> I så fald er det ikke første gang, kan jeg afsløre

Næ, sikkert ikke. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 09-08-02 00:17

Morten skrev:

> [...]
> "The 4in1 drivers will automatically detect what drivers you need
> and will tick or check the boxes corresponding to the necessary

Nå, ok.

> Normalt burde XP kunne klare sig med de indbyggede drivere, men
> når nu det ligefrem er en ordre, må man jo forsøge sig

Ja og ordren virkede også for demoen kom til at se ordentlig ud,
men hele skidtet fryser 10-20 sec. inde i selve demoen, så det er
jo ikke meget bevendt.

> At de ikke får samme versionsnummer, kan jeg ikke lige gennemskue.

Har prøvet at opdatere på Win2000 og her sker der nøjagtig det samme.

> Det har måske noget med hardware eller bridgekombinationen på dit
> bundkort at gøre?

Ifølge denne side:
http://downloads.viaarena.com/installguides/DriverInstallationGuide.htm
- så er det hele åbenbart også som det skal være, men det kører bare
ikke ret godt. Den går som sagt fast inde i demoen og man kan kun komme
ud med reset-knappen. Før Via kunne jeg bare trykke Ctrl + Alt + Delete
og kvæle demoen, hvorefter jeg røg tilbage til Windows.

Madsen.

Fra : Santa Xcaze \(J. Roh~

Dato : 09-08-02 01:19

SNIP
Nu ved jeg ik hvilken version, men prøv på www.viahardware.com samt
eventuelt at checke den abit side hvis du da har et sådant mobo!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-08-02 00:11

> [...]
> ud med reset-knappen. Før Via kunne jeg bare trykke Ctrl + Alt + Delete
> og kvæle demoen, hvorefter jeg røg tilbage til Windows.

har du tænkt på, om det måske er demo'en, der er noget klamværk. I så fald
er det ikke første gang, kan jeg afsløre

Claus

Fra : Trickysparrow

Dato : 09-08-02 14:23

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message news:Xns9264DEC24FCAFcopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
> [...]
> Hvis det er tilfældet, hvorfor bliver der så kun opdateret 2 af de 5
> ovenstående og ikke engang med samme versionsnummer? Det er da noget

Madsen. Jeg kan kun sige dig en ting, jeg skal ALDRIG ha et Via chipset igen.

Hilsen Martin.
Den halvstolte ejer af et Asus P3V4X (Via chipset)
Hvor 4X står for 4X Agp men det dur bare ikke med Nvidia kort.

Fra : Madsen

Dato : 09-08-02 16:37

Trickysparrow skrev:

> Madsen. Jeg kan kun sige dig en ting, jeg skal ALDRIG ha et Via
> chipset igen.

Heller ikke her. Det er min første og min sidste pc med Via chipsæt.
Det kører klippestabilt til det jeg normalt bruger pc'en til, men
når der begynder at komme 3D-spil og 3D-demoer med ind i billedet,
så er det ikke just nogen fornøjelse. Ikke altid i hvert tilfælde.

Jeg er gået tilbage til den originale Via4in1. Det gik ikke med den
nye, da Windows så også begyndte at blive ustabil og det gider jeg
simpelthen ikke at kæmpe med, bare for at få lov til at se en demo
med nogle fisk der svømmer rundt. Jeg har et akvarium inde i stuen
til det formål.

> Den halvstolte ejer af et Asus P3V4X (Via chipset)
> Hvor 4X står for 4X Agp men det dur bare ikke med Nvidia kort.

Jeg har prøvet at gå ned på 2X, men det hjælper ikke. 3D-Mark 2001
SE fortæller mig, at sideband addressing er slået til, men så vidt
jeg har hørt rundt omkring, så kan netop sideband addressing give
ustabilitet, men jeg har åbenbart ikke en mulighed for at slå det
fra i BIOS, hvilket jeg nok ville have prøvet hvis jeg havde.

Madsen.

Fra : Morten

Dato : 09-08-02 17:59

> Jeg har prøvet at gå ned på 2X, men det hjælper ikke.

Besynderligt. Mit bundkort er et MSI K7T Turbo med VIA-chipset, og
her kører 4xAgp glimrende med mit AsusV7700 (GeForce2).

Om problemerne skyldes indstillinger i bios, manglende biosupdate, en
kedelig kombination af hardware, drivere og OS eller noget helt fjerde, kan
jeg ikke lige give et godt bud på. Men jeg har tidligere læst en masse dårligt
om VIA-chipset.

Mvh.
Morten

Fra : Madsen

Dato : 09-08-02 18:21

Morten skrev:

> Besynderligt. Mit bundkort er et MSI K7T Turbo med VIA-chipset, og
> her kører 4xAgp glimrende med mit AsusV7700 (GeForce2).

Jeg ved heller ikke hvad det er. Har lige siddet og tæsket lidt
rundt i Return to Castle Wolfenstein og det kører uden problemer med
den originale Via4in1 som følger med til XP. Med Via4in1 4.40 crashede
det spil ret ofte og det gjorde WinXP endda også en enkelt gang, imens
jeg var ved at flytte nogle filer imellem mine drev. Det er jeg ikke
vant til.

Jeg tror lige så godt det kan være en dårlig Matrox-driver, selvom en
af Matrox' supportere vil have mig til at installere alle mulige
forskellige Via-versioner. Man skal jo også tænke på at det er 1.
generations drivere til et grafikkort der lige er kommet på markedet
jeg kører med. Den er nok langtfra fejlfri. Tror jeg bliver ved den
indbyggede Via-driver til XP og dropper så den demo, men tak for
hjælpen.

Madsen.

Fra : Morten

Dato : 09-08-02 22:45

> men tak for hjælpen.

Jamen, velbekomme for ikke så meget

Mvh.
Morten - der har smidt alle versioner af 4in1 efter sin pc

Fra : Trickysparrow

Dato : 09-08-02 18:41

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in message news:aj0sba$n1e$1@sunsite.dk...

> Besynderligt. Mit bundkort er et MSI K7T Turbo med VIA-chipset, og
> her kører 4xAgp glimrende med mit AsusV7700 (GeForce2).

Det er kun på Via Apollo Pro 133 (Asus P3V4X) chipset denne fejl
med 4 x Agp ikke virker findes på. (så vidt jeg ved)

> Om problemerne skyldes indstillinger i bios, manglende biosupdate, en
> kedelig kombination af hardware, drivere og OS eller noget helt fjerde, kan
> jeg ikke lige give et godt bud på.

Det er åbenbart en dybere fejl i bundkortet da det aldrig er blevet rette med
bios en opdatering eller andet.

>Men jeg har tidligere læst en masse dårligt om VIA-chipset.

Osse her.

Martin.