Placering af billeder med CSS
Fra : Flemming C. Lund

Dato : 08-08-02 18:10

Har lige et spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med. Hvis man gerne vil
placere et billede oven på andre elementer, kan man f.eks. gøre det med:

#blomst {
position:absolute;
left: 238px;
top: 20px;
}

Mit spørgsmål er så: Kan man ikke placere billedet, så billedet ikke flytter
sig afhængig af hvilken opløsning brugeren bruger? Som det fungerer nu, vil
billedet jo rykke sig alt efter hvilken opløsning brugeren har, og jeg vil
gerne have billedet til at stå fast det samme sted, uanset hvilken opløsning
man bruger. Nogen der ved hvordan man kringler den? Den eneste løsning jeg
kan komme på er, at bygge siden op i frames i stedet for med tabeller, men
det syntes jeg er lidt træls.

Fra : Kurt Kristensen

Dato : 08-08-02 21:43

Flemming C. Lund wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så: Kan man ikke placere billedet, så billedet ikke flytter
> sig afhængig af hvilken opløsning brugeren bruger?

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så kan du løse problemet ved at angive
placeringen i procent.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 09-08-02 08:14

O.k. Nu har jeg lige prøvet at smide den midlertidige side op på
www.fclund.dk/visby. Jeg kan heller ikke bruge procentsatser. Problemet er,
at sidens indhold er placeret i midten af siden. Mælkenbøtten er således
placeret præcis som den skal være i opløsningen 1280 X 1024, men så snart en
bruger har en anden opløsning, bliver mælkebøtten placeret et andet sted på
siden, og det er jo naturligvis ikke meningen. Siden er opbygget i tabeller,
og den eneste umiddelbare løsning jeg kan finde er at ligge rammer rundt om
sidens indhold, således at det blå til højre og venstre for sidens indhold
er andre frames. Det er bare lidt ærgeligt, hvis siderne skal til at laves
om, for jeg undgik helst rammer.

Fra : Kurt Kristensen

Dato : 09-08-02 18:37

> [...]
> bruger har en anden opløsning, bliver mælkebøtten placeret et andet sted på
> siden, og det er jo naturligvis ikke meningen.

Problemet er, at din mælkebøtte ligger uden for den celle, som selve siden
ligger i. Prøv at lægge blomsten ind i den celle, og brug så px-værdier igen,
så skal du bare se.

Fra : Dennis Langthjem

Dato : 22-08-02 09:23

> #blomst {
> position:absolute;
> left: 238px;
> top: 20px;
> }

Hvis alt andet fejler kan du jo scripte dig ud af det!

<script language='JavaScript'>
myLeft = screen.Width / 2 - x; //x = hvor mange px fra center det skal
placeres.
document.getElementsById['blomst'].style.left = myLeft;
</script>

// Langthjem