LotR DTS eller DD?
Fra : René Schnoor

Dato : 08-08-02 20:43

Nu har jeg læst her at Fellowship of the Rings kommer i november, og jeg
venter i spænding. Men ved lydsporet kan man vælge mellem DTS 6.1 og DD 5.1
så vidt jeg har forstået?
Jeg har en afspiller + receiver der kan tage både DTS og DD, men har kun 5 +
1 sorroundhøjtalere. Mit spørgsmål er så: Vil DTS 6.1 lyde "forkert" i 5.1
højttalere, og vil det så være bedre at vælge DD 5.1 for den bedste
lydoplevelse?

René

Fra : CK

Dato : 08-08-02 22:22

"René Schnoor" <ramses2@ramses2.dk> wrote in message
> [...]
> 1 sorroundhøjtalere. Mit spørgsmål er så: Vil DTS 6.1 lyde "forkert" i 5.1
> højttalere, og vil det så være bedre at vælge DD 5.1 for den bedste

Det vil ikke lyde forkert. Kodningen til den extra baghøjtaler ligger i de
to andre surround kanaler. Ligesom et almindeligt surround signal lyder fint
i almindelig stereo.

Mvh
Christian

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 08-08-02 22:29

> [...]
> 1 sorroundhøjtalere. Mit spørgsmål er så: Vil DTS 6.1 lyde "forkert" i 5.1
> højttalere, og vil det så være bedre at vælge DD 5.1 for den bedste

Ja, nu er der jo kommet en udgave. Det er en udvidet version der først
kommer til november.

Man kan godt afspille 6.1 lyd på en 5.1 forstærker. Så vidt jeg ved er den
sidste bagkanal kodet ligesom pro-logic er kodet ind i alm. stereo, og man
kan faktisk bruge en ekstra pro-logic forstærker og så få 6.1 lyd.

mvh Frank

Fra : Emil Rune

Dato : 08-08-02 22:31

"René Schnoor" <ramses2@ramses2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1 sorroundhøjtalere. Mit spørgsmål er så: Vil DTS 6.1 lyde "forkert" i 5.1
> højttalere, og vil det så være bedre at vælge DD 5.1 for den bedste

Forskellen på DTS og Dolby Digital ligger først og fremmest i bitrate, dvs.
den konstante mængde data lydsporet bliver kodet, og sidenhen afspillet med.
Standard bitrate for Dolby Digital ligger på 384kbs; standard for DTS er
768kbs (men kan gå helt op til 1536kbs). Derfor vil DTS som ofte "lyde"
bedre (et mere "naturligt" og struktureret lydbillede), pga. den større
datamængde (det forudsætter dog at man har nogle ordentlige højtalere).

DTS 6.1 (også kaldet DTS ES) er ligesom Dolby Digital EX en videreudvikling
af det gængse 5.1 multikanalsystem. Systemet benytter den sjette kanal som
center-baghøjtaler og det findes i to "versioner"; et hvor kanalen er
diskret, dvs. kodet for sig selv, og et hvor den sjette kanal er "matrixed",
hvilket vil sige at kanalen modtager et mix fra venstre + højre baghøjtaler
(ligesom det gamle Dolby Pro-logic system).

DTS 6.1 vil ikke "lyde forkert" i dit surround setup, da systemet er
bagudkompatibelt; har man ikke den sjette højtaler/mulighed for at dekode
signalet, så vil man bare høre "standard" 5.1, informationerne i den sjette
kanal bliver "ignoreret".

Og lige til sidst: 5.1 betyder ikke 5 + 1 surroundhøjtaler, men hentyder til
5 diskrete kanaler (venstre/højre front, center og venstre/højre bag) + 1
LFE (lavfrekvens-effekt) kanal, hvor informationerne går til en subwoofer
der skaber bassen i lydbilledet.

Håber du kan bruge det.

Med venlig hilsen
Emil Rune

Fra : Janus Nielsen [www.d~

Dato : 08-08-02 23:27

> Håber du kan bruge det.
>
> Med venlig hilsen
> Emil Rune

Det kunne jeg! TAK TAK TAK!

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-08-02 00:24

"Emil Rune" <erune@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>768kbs (men kan gå helt op til 1536kbs). Derfor vil DTS som ofte "lyde"
>bedre (et mere "naturligt" og struktureret lydbillede),

Der findes plader med både DTS og DD spor, som man har lov til at
skifte mellem mens pladen kører. Jeg har lige genset Shrek (der netop
kan dette i R1 special ed. udgaven) og forskellen er markant.

Man hører tydeligt kompressionen i Dolby Digital i form af
forvrængning, mudret lydbillede og dårlig dynamik. Til gengæld er
lydkvaliteten fra DTS *næsten* som fra CD.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/