Folde-ud tekst
Fra : P.N.

Dato : 08-08-02 17:06

Jeg har en side med flere tekst afsnit. Hvert tekst afsnit har en masse
underpunkter, og siden bliver derfor for lang. Jeg vil gerne, at det f.eks.
kun er de første par underpunkter der vises, og at man så kan trykke [læs
mere] for at folde resten ud (og omvendt folde den ind igen).

Løsningen skal kunne implementeres i html uden at jeg har java filer
liggende (class eller js), og den skal have bred kompatibilitet. Hvad gør
man?

P.N.

(NB: Jeg har brugt en del tid på at kigge efter en løsning på Google
(Groups) og i diverse java script directories - men uden held)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-08-02 17:47

Thu, 8 Aug 2002 18:06:27 +0200, skrev "P.N."
<_p_n@stofanet.invalid>:

>Jeg vil gerne, at det f.eks.
>kun er de første par underpunkter der vises, og at man så kan trykke [læs
>mere] for at folde resten ud (og omvendt folde den ind igen).

Prøv at se på Message-ID:
<news:3totkuo9e1q4e67o1knml5298satbviuaq@dtext.news.tele.dk> om
det er noget du kan bruge.

Fra : P.N.

Dato : 08-08-02 18:02

Det er en fin kode. Den har dog 2-3 ulemper:
- Ca. 1 ud af 30-40 besøgende bruger (Netscape 4.x/Opera, som ikke
understøttes)
- Det er ikke helt logisk at man skal dobbeltklikke for at folde teksten ind
igen.. Jeg synes der er mere brugervenlighed i et "almindeligt" link.
- Så vidt jeg kan regne ud, kan det ikke håndtere større mængder tekst
(f.eks. opsat med punkttegn).

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-08-02 18:19

Thu, 8 Aug 2002 19:01:30 +0200, skrev "P.N."
<_p_n@stofanet.invalid>:

>- Ca. 1 ud af 30-40 besøgende bruger (Netscape 4.x/Opera, som ikke
>understøttes)

Det vil formentlig kræve et større javascript, men jeg syntes jeg
engang lavede et lign. der også fungerede i disse browsere, men
jeg kunne ikke finde det og har ikke så meget tid i øjeblikket
til at starte forfra.

>- Det er ikke helt logisk at man skal dobbeltklikke for at folde teksten ind
>igen.. Jeg synes der er mere brugervenlighed i et "almindeligt" link.

Det er fordi, det oprindelig er lavet til at fungere med
onmouseover/onmouseout og jeg ved ikke, hvordan man laver to
funktioner med onclick.

>- Så vidt jeg kan regne ud, kan det ikke håndtere større mængder tekst
>(f.eks. opsat med punkttegn).

Det kan jeg ikke se, der skulle være noget i vejen for.
Den tekst, der kommer frem er jo denne:

Jeg kan ikke se, hvorfor den ikke skulle kunne bruges med lister
f.eks.

Men jeg skal prøve, at se om jeg kan finde på noget bedre, hvis
jeg finder ud af noget, skal du ikke forvente at det bliver før i
weekenden.

Fra : dudsen

Dato : 08-08-02 21:12

P.N. wrote:

> [...]
>
> Løsningen skal kunne implementeres i html uden at jeg har java filer
> liggende (class eller js), og den skal have bred kompatibilitet.

Det korte svar det gør man ikke html har ikke den funktion du søger
indbygget
Det lange svar er at man laver en ny html side for hvert underpunkt
man folder ud, et helvede at opdatere o.s.v. men det er rent html og
kompatibelt med selv lynx.
Et altilernativ er at gå over til serverside scripting, for brugeren
vil denne læsning ligne den med de mange sider men for udvikleren vil
det hele blive mere overskuligt

--
Daniel Udsen
What is mind? No matter. What is matter? Never mind.

Fra : Hintzmann

Dato : 09-08-02 11:45

Jeg ved godt at det ikke er det du spørger efter, men prøv alligevel at kig
på eksemplet "Example: A Dynamically Created Table of Contents" på følgende
link
http://www.oreilly.com/catalog/jscript4/chapter/ch17.html

Det er en dynamisk (Javascript) indholdsfortegnelse på en side med en masse
Headings. Det kan være at du kan bruge det.

Hintzmann

Fra : P.N.

Dato : 09-08-02 16:12

Jeg har fundet et script, som jeg har beskåret. I Opera og i min Netscape
4.08 virker linket dog ikke, og hele teksten vises hele tiden. Det kan jeg
sagtens leve med, men kan kompatibiliteten forbedres?

P.N.

<!--
function showhide(what){
if (what.style.display=='none'){what.style.display=''}
else{what.style.display='none'}
}
-->
</script></head>
text-decoration:underline">Mere info</span>