MS Windows
briani 27239
Norton Utilities 2002.
Fra : Madsen

Dato : 08-08-02 15:24

Hej,

Er der nogen der ved om Norton Speedisk i Norton Utilities 2002 kan
flytte sidefilen på en FAT32-partition under WinXP? Altså f.eks.
placere den først på disken.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-08-02 16:16

In news:dk.edb.system.ms-windows Madsen wrote:

>Er der nogen der ved om Norton Speedisk i Norton Utilities 2002 kan
>flytte sidefilen på en FAT32-partition under WinXP?

Ja, det kan den ikke: http://mindprod.com/jglossdefragger.html

Strengths:
Likely bug free.

Weaknesses:
Very slow because it uses the official NT defrag interface. Does
not defrag directories or the pagefile.sys file. Makes no attempt
to place files optimally.

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-08-02 16:25

In news:dk.edb.system.ms-windows Lars Stokholm wrote:

>Ja, det kan den ikke: http://mindprod.com/jglossdefragger.html

Ehm, mindre rettelse. Der er tilsyneladende flere versioner. Jeg ved
snart ikke :)

Fra : Madsen

Dato : 08-08-02 16:32

Lars Stokholm skrev:

> Ehm, mindre rettelse. Der er tilsyneladende flere versioner. Jeg ved
> snart ikke :)

Det er forvirrende. Jeg købte en overgang Norton Utilities 2001
fordi den reklamerede med at kunne det, men så viste det sig at det
kun var på NTFS-diske den kunne det og den kørte forresten heller
ikke for godt under WinXP. NU 2002 skulle være WinXP-kompatibel, men
om den så kan flytte sidefilen på en FAT32-partition er det store
spørgsmål.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-08-02 16:40

> [...]
>ikke for godt under WinXP. NU 2002 skulle være WinXP-kompatibel, men
>om den så kan flytte sidefilen på en FAT32-partition er det store

Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre at flytte den. Det skulle lige
være ved at tilføje pagefile.sys under filer der skal placeres i
starten af drevet, men det virker vist ikke:
http://groups.google.com/groups?threadm=OjxzrfoxBHA.2112@tkmsftngp02

Fra : Madsen

Dato : 08-08-02 16:47

Lars Stokholm skrev:

> Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre at flytte den. Det skulle lige
> være ved at tilføje pagefile.sys under filer der skal placeres i
> starten af drevet, men det virker vist ikke

Ikke i version 2001, men det var så det jeg håbede på de havde fået
løst i version 2002. Nå, men så må man jo gøre det manuelt, men det
er bare så bøvlet. Det havde jo været lettere hvis man kunne gøre
det som med Speedisk fra Norton under Win9x.
http://www.rojakpot.com/Speed_Demonz/Swapfile_Optimization/Speed_Disk.gif

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-08-02 16:59

>Ikke i version 2001, men det var så det jeg håbede på de havde fået
>løst i version 2002.

Jeg tænkte at det nok var 2002 der blev diskuteret i mit link, men jeg
er selvfølgeligt ikke sikker.

>Nå, men så må man jo gøre det manuelt

Manuelt = uden brug at tredjepartssoftware? Fortælt, fortæl... :)

Fra : Morten

Dato : 08-08-02 19:59

> Manuelt = uden brug at tredjepartssoftware? Fortælt, fortæl... :)

Jeg mener at have læst om denne lidt bøvlede metode:
Start med en blank harddisk, opret et lille drev c: som størrelsesmæssigt skal
udgøre din sidefil, og lev med at have windows liggende på d-partitionen.
Under Kontrolpanel/System/Ydeevne/Virtuel hukommelse kan man i win98
bestemme, hvor sidefilen placeres.

Mvh.
Morten

Fra : Madsen

Dato : 08-08-02 17:54

Lars Stokholm skrev:

> Jeg tænkte at det nok var 2002 der blev diskuteret i mit link, men
> jeg er selvfølgeligt ikke sikker.

Jo, det er det vist også. En siger det ikke kan lade sig gøre og en
slutter op med at sige, at det har han da gjort mange gange med NU
2001. :)
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=ONVhXP%23xBHA.1524%40tkmsftngp02
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=Ukxk8.408%242j2.379336%40typhoon.southeast.rr.com

> Manuelt = uden brug at tredjepartssoftware? Fortælt, fortæl... :)

Som jeg skrev så er det bøvlet og det kræver mere end een disk eller
partition, men man må vel kunne tømme disken for data og derefter
bede Windows om at placere sidefilen på den disk. Da disken er tom
må man vel formode, at styresystemet placerer den i starten eller
ydersporet af disken (det skulle dog såmænd ikke undre mig om den
alligevel blev placeret på midten eller sådan noget. :)
Sidefilen giver man en fast størrelse og samtidig sørger man for at
den er stor nok. Herefter smider man så eventuelle data tilbage på
disken, som så gerne skulle placere sig efter sidefilen.

I teorien burde det virke, men om det så gør det i praksis...

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-08-02 19:40

> [...]
>den er stor nok. Herefter smider man så eventuelle data tilbage på
>disken, som så gerne skulle placere sig efter sidefilen.

Ah ja. Det er klart. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke tænkte på det, for
i søgningen efter svaret på dit spørgsmål, stødte jeg faktisk på denne
løsning. Det kommer jeg først i tanke om nu - jeg må have kastet den
helt ud af hovedet i mellemtiden :)

>I teorien burde det virke...

Enig.

>men om det så gør det i praksis...

Ja det er straks en anden sag :)

Fra : Madsen

Dato : 08-08-02 20:54

Morten skrev:

> Jeg mener at have læst om denne lidt bøvlede metode:
> Start med en blank harddisk, opret et lille drev c: som
> størrelsesmæssigt skal udgøre din sidefil, og lev med at have
> windows liggende på d-partitionen.

Jeg har Win2000 på C og WinXP på D. Sidefilen skal ligge på E, men
det kan godt være at det ikke har det helt store at sige længere.
Ifølge en eller anden på det link Lars sendte, så har det knap så
meget at sige hvor sidefilen ligger på disken i Win2000/XP i forhold
til Win9X. Han forklarer bare ikke hvorfor, men man skal jo aldrig
sige aldrig. Jeg har bare en teori om at man opnår den bedste ydelse
hvis den ligger først på disken, men det kan være at det er så lidt
at det ikke er besværet værd.

Madsen.

Fra : Morten

Dato : 08-08-02 22:19

> sige aldrig. Jeg har bare en teori om at man opnår den bedste ydelse
> hvis den ligger først på disken, men det kan være at det er så lidt
> at det ikke er besværet værd.

Jamen det har jeg også læst; første del, dvs. c:, ligger yderst på skiven
hvor omdrejningshastigheden er hurtigst, hvorfor man burde ha' sidefilen
placeret dér.
Hvilke hastighedsfordele der eventuelt kunne (eller ikke kunne) gøre sig
gældende under 2000/XP, skal jeg ikke gisne om - jeg er ikke nået
længere end til win98SE, som kører hurtigt og ganske stabilt hér

Jeg bemærkede egentlig godt, du oplyste om dine styresystemer, men fik
ikke lige vinklet mit indlæg korrekt - jeg kender kun til win98, men ville lige
for en sikkerheds skyld oplyse om muligheden, som måske er nogenlunde
tilsvarende i de to andre systemer

Mvh.
Morten

Fra : Madsen

Dato : 09-08-02 00:17

Morten skrev:

> [...]
> win98, men ville lige for en sikkerheds skyld oplyse om
> muligheden, som måske er nogenlunde tilsvarende i de to andre

Ideen er skam heller ikke dum, tror jeg. :)

Madsen.