Kløe i pelsen
Fra : Bjarne Rasmussen

Dato : 17-02-01 16:37

Hej, kan nogen hjælpe mig med gode råd om katagorisering af min hests kløe i
pelsen på manen, panden og bringen (lille plet).
Han kløer utroligt meget i manen og har skæl.
Før jeg gør noget ønsker jeg en metode til at udelukke diverse svampe, utøj,
skæl etc.
Mvh
Bjarne

Fra : Birgitte

Dato : 17-02-01 18:39

En af mine heste har haft et ligende problem. Efter råd fra en gammel
hestemand, samt min dyrlæge som mente det måske var en slags svamp, vaskede
jeg de pågældende stæder med Virkon S. 3 gange på en uge. Det virkede.
Mvh
Birgitte

Fra : Eva & Peder

Dato : 18-02-01 19:07

Imerverol er der også noget der hedder, det er lidt skrappere end Virkon S. Men Virkon S hjælper stort set altid da det tager både svampe, skimmelsporer m.m.
Bjarne Rasmussen <bjarne.r@city.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:96m5tn$17fv$1@news.cybercity.dk...

Fra : Pia Sonne Jensen

Dato : 26-02-01 19:24

Hvis det er lus, kan du - afhængig af hestens farve - se. På vores pinto er
de eks. meget synlige i hendes hvide områder, hvorimod vi ikke kan se lusene
på vores skimmel.
Ved lus klør hesten sig og pelsen kan nærmest se "brændt" ud (krøllet, som
om man har brændt håret med en lighter). Som regel er det kun i pletter de
gnubber sig. Min hoppe har pt. lus og hun gnubber kun på siden af halsen.
Sidste år gik det også lidt ud over halen.
Faktisk er det nu det er sæson for lus, så det er ikke utænkeligt at det er
det din hest har. Alm. utøjsmiddel kan købes hos de fleste
foderstofforretninger (Vi gav ca. 180,- for 1 kg).

Jeg mener også at skæl kan give kløe. Hvis det er det, kan man vist bruge
saltvand til at vaske i (det skulle ihvertfald hjælpe på kløe i hestehaler)
eller man kan vaske hesten i alm. skælshampoo.

Håber du får løst problemet.

Pia

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 27-02-01 09:40

Hejsa...

Jeg synes det er lidt svært at finde årsager til kløe i øjeblikket. Mine
heste gnubber sig på alt de kan komme i nærheden af. Og min hoppeplag har
lavet 2 næsten bare plamager på hver side af halsen. Men det er jo altså
også fældnigstid, og pelsen løsner sig i store totter...det er helt umuligt
at strigle det af. Når man er færdig ligger der store bunker på jorden...
men det er ikke at se på hesten. Så jeg har "undskyldt" mine hestes kløen
med fældning.
Det skal lige siges at jeg har shetlændere og islændere, der går ude hele
året.....så deres pels er jo meget kraftig.
Jeg er begyndt at tilsætte ekstra olie til deres foder, og det har
hjulpet...i hvert fald er der begyndt at komme hår på halsen af plagen
igen...
Men nu blev jeg jo helt bekymret for om hun har lus... Jeg kan ikke se
noget, men alligevel (hun er rødbroget). Men hvis hun har lus, så har de
andre vel også...de går jo sammen i løsdrift?!

Venligst
Bettina