Hvad er simlock?
Fra : Birgitte Elisabeth S~

Dato : 17-02-01 16:18

Hej med jer!
Jeg har flere gange set der står simlock hvad er det egentlig for noget?

Birgitte

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-01 18:48

Birgitte Elisabeth Stampe Jensen skrev:

> Jeg har flere gange set der står simlock hvad er det egentlig for noget?

Det er en kode man kan indtaste så telefonen kun virker med det
aktuelle kort. Hvis der skal skiftes kort, skal man først
indtaste koden. Jeg har låst min mobil på den måde, og da der
ikke står mere end 200 kr. på kortet lige nu, så er det alt jeg
kan miste (foruden telefonen naturligvis) hvis den bliver
stjålet.

Telefonen er værdiløs for dem der ikke kender koden.

Det forveksles somme tider med den kode som en udbyder lægger ind
for at man ikke skal kunne skifte til et andet firma. Den lås kan
man vel kalde "forhandlerlås". Jeg ved ikke om der er forhandlere
der også benytter simlåsen.

--
Bertel   http://lundhansen.dk/bertel/
   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-02-01 18:55

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at man ikke skal kunne skifte til et andet firma. Den lås kan
> man vel kalde "forhandlerlås". Jeg ved ikke om der er forhandlere

Jeg tror at den kode du taler om er det som hedder "security code".
Man kan ikke selv indtaste en kode (fra tastaturet) og simlåse sin telefon!
Men man kan ganske rigtigt beskytte sin tlf ved at sætte den til, at bede om
security code når/hvis der sættes et fremmed simkort i.

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-01 00:17

Søren C. Fischer skrev:

>Man kan ikke selv indtaste en kode (fra tastaturet) og simlåse sin telefon!

Min Bosch 509 påstår at det kan man godt. I hvert fald er der et
menupunkt under "Opsætning for sikkerhed" der hedder "SIM-lås".

Fra : Mickey

Dato : 18-02-01 03:22

> Min Bosch 509 påstår at det kan man godt. I hvert fald er der et
> menupunkt under "Opsætning for sikkerhed" der hedder "SIM-lås".

ja, og det er den Søren omtaler...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-01 11:17

Newsgroups: dk.teknik.telefoni.mobil

Mickey skrev:

>ja, og det er den Søren omtaler...

Nu er jeg forvirret (men jeg går ud fra du har ret).

Da jeg ville skifte fra TDM til Tele2, skulle jeg have en kode
fra TDM hvilket jeg også nemt fik. Var det så en SIM-lås, eller
er der to slags forhandlerkoder?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-02-01 13:54

> [...]
>
> Da jeg ville skifte fra TDM til Tele2, skulle jeg have en kode
> fra TDM hvilket jeg også nemt fik. Var det så en SIM-lås, eller

Det var formentlig den omtalte security-code.
(5 cifre på Nokia telefoner, ved ikke med andre)

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-01 15:43

Søren C. Fischer skrev:

>Det var formentlig den omtalte security-code.

Nej, for den havde jeg selv sat.

>(5 cifre på Nokia telefoner, ved ikke med andre)

Jeg fik en 8-cifret kode.

Fra : Mickey

Dato : 18-02-01 15:54

> Nej, for den havde jeg selv sat.

> Jeg fik en 8-cifret kode.

det er en simlock kode, som låser din telefon til en bestemt udbyder
eller et bestemt net - f.eks. er min fon låst til TeleDK net, så den
virker også med f.eks. Telmore.
Den simlås du snakker om, er så du kan fortælle din telefon, at hvis
der kommer et andet simkort i end det der er i nu, så skal der spørges
efter kode - her er abonnementsforhold for simkortet ligegyldige, tror
den går efter simkortets nummer.

Håber du forstår det nu ;)

--
Mickey

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-01 16:04

Mickey skrev:

>Håber du forstår det nu ;)

Hvis der kun er to koder, så forstår jeg det (simlock og
sikkerhedskode).

Hvad betyder "SIM"?

Fra : Erik Einum

Dato : 19-02-01 10:22

Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> skrev
> Hvis der kun er to koder, så forstår jeg det (simlock og
> sikkerhedskode).

Det er mange koder faktisk:

Først de forskjellige typene låsekoder (fra operatør):

SIM-lås: Låst til et bestemt SIM-kort.
Operatør-lås: Låst til en bestemt operatør.
Nett-lås: Låst til et bestemt nett. Flere operatører kan benyttes, så
lenge disse benytter samme nett.
Lands-lås: Låst til et bestemt land.

De to første er de vanligste. Men lands-lås benyttes på "RingKontant"
(taletid) i Norge, disse kan ikke brukes i utlandet med mindre man ber
operatøren om å fjrene sperren, samt har mer enn 500,- på konto til enhver
tid man er i utlandet, dette for å være sikret betaling for
roaming-takster.

Så er det SIM-kortkodene:

SIM-kode: Den som du taster når du slår på telefonen, typisk 4-sifret. Kan
endres.
SIM2-kode: For å få adgang til visse menyer (som omhandler
nettverkstjenester e.l.) i telefonen, typisk 4-sifret. Kan endres.
PUK-kode: Den koden som må tastes inn hvis du har tastet feil SIM.kode tre
ganger. 8-sifret. Kan ikke endres. (Tastes denne feil ti ganger er
SIM-kortet låst, for evig og alltid!)
PUK2-kode: Tilsvarende kode for SIM2.

Og til slutt telefonkodene:

Sikkerhetskode(Nokia)/SIM-kode(Bosch): En kode som sperrer enten minnet
eller telefonen hvis andre SIM-kort settes i. Nokia husker de fem siste
SIM-kortene. 5-sifret (Nokia) Kan endres.
Tastaturlås-kode: På (eldre) Motorola kunne man låse tastaturet så man
måtte taste en 4-sifret kode for å låse det opp. Kan endres. Upraktisk å
bruke, da man faktisk måtte taste koden før man besvarte en samtale!!!

Mulig andre typer telefoner har andre/flere koder enn dette.

> Hvad betyder "SIM"?

Auda! Dette _skal_ jeg vite, men husker det ikke i farten.

///Mvh. EE

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-01 14:28

Erik Einum skrev:

>Det er mange koder faktisk:

Mange tak for den redegørelse (og jeg erstattede lige SIM1/2 med
PIN1/2).

Fra : Erik Einum

Dato : 19-02-01 14:36

Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> skrev

> Mange tak for den redegørelse (og jeg erstattede lige SIM1/2 med
> PIN1/2).

Selvsagt! Det er PIN1/2 det heter i Norge også! Var vel ikke helt med
akkurat der og da....

///Mvh. EE

Fra : Jan Jensen

Dato : 19-02-01 18:48

"Erik Einum" <erik-ein@online.no> skrev i en meddelelse

> Auda! Dette _skal_ jeg vite, men husker det ikke i farten.
>
> ///Mvh. EE

SIM = Subscriber Identity Module

--
Mvh.
Jan Jensen

Fra : Birgitte Elisabeth S~

Dato : 19-02-01 18:51

> Hvis der kun er to koder, så forstår jeg det (simlock og
> sikkerhedskode).

Hej Bertel!
Er det den kode man skal taste for at komme ind når man har tændt
mobiltelefonen??

Birgitte

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-01 19:26

Birgitte Elisabeth Stampe Jensen skrev:

> Er det den kode man skal taste for at komme ind når man har tændt
>mobiltelefonen?

Nej, det er jo PIN1-koden.

Se Erik Einums meget grundige svar, så bliver du forvirret på et
meget højere plan.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 18-02-01 08:35

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message

> Min Bosch 509 påstår at det kan man godt. I hvert fald er der et
> menupunkt under "Opsætning for sikkerhed" der hedder "SIM-lås".

Der er lidt begrebsforvirring, er jo også en lås af Sim kortet men ikke det
der i annoncer bliver betegnet som SIM lås...

Er der nogen der kan gætte hvorfor de også kalder det tyverisikring?

Hygge

Flemming

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-02-01 09:12

"Flemming Lynggaard" <nospam@lynggaard.com> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> der i annoncer bliver betegnet som SIM lås...

Det er nu mere en låsning af telefonen, så der skal indtastes en kode når
den mærker et andet SIMkort end det der sad i da låsen blev aktiveret...

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk