Hvad er der galt?
Fra : Tobias Toft

Dato : 17-02-01 16:09

Hej,
Jeg ved ikke rigtigt om det er her, eller i d.e.i.w.clientside (ellers må i gerne futte mig derover) denne her hører hjemme, men
hvorfor kommer der den fejlmeddelelse der gør, når jeg vælger et menupunkt i menuen (i toppen) på:

http://www.test.tt-media.com

Jeg håber at der er nogen der forstod hvad mente :)
/Tobias Toft

Fra : Claus Schmidt

Dato : 17-02-01 17:27

"Tobias Toft" ::
> hvorfor kommer der den fejlmeddelelse der gør, når jeg vælger et menupunkt i menuen (i toppen) på:

Det virker fint hos mig, men nu bruger jeg også IE 5.5 som
er (fejlbehæftet og derfor) meget fejltolerant.

> Jeg håber at der er nogen der forstod hvad mente :)

Hvad er det for en fejl og i hvilken browser oplever du den?

--
[claus]

Fra : Tobias Toft

Dato : 17-02-01 17:42

"Claus Schmidt" <no@no.no> skrev i en meddelelse news:96m8r8$a3c$1@news.opasia.dk...
> "Tobias Toft" ::
> Det virker fint hos mig, men nu bruger jeg også IE 5.5 som
> er (fejlbehæftet og derfor) meget fejltolerant.

> Hvad er det for en fejl og i hvilken browser oplever du den?

Nu har det ændret sig lidt, før kom der en fejlmeddelelse som sagde noget i retning af "parent.frames.1 er null eller ikke et
objekt" og så kom den der om man ville køre debuggeren eller ej. Nu har fejlen ændret sig så den iframe der indeholder overskriften
nu fylder det hele uden at fejlmeddelelsen kommer.

Jeg bruger IE 5.5 (som er standard i winME).

Mvh
Tobias Toft

Fra : Claus Schmidt

Dato : 17-02-01 17:53

"Tobias Toft" ::
> "Claus Schmidt" ::
>
> ... "parent.frames.1 er null eller ikke et objekt"

- siden bruger ikke et framesæt, eller også er der ikke en frame
som har navnet "1".

> og så kom den der om man ville køre debuggeren eller ej.

-den har jeg aldrig nogensinde oplevet, hvad er det for en?

> Nu har fejlen ændret sig så den iframe der indeholder overskriften
> nu fylder det hele uden at fejlmeddelelsen kommer.

Ahh, du mener det felt hvor der står "velkommen til tt-media.com"

Hvis man ikke ved det er en fejl, ser det helt rigtigt ud. Hvad skulle
der ellers have været sket?

> Jeg bruger IE 5.5 (som er standard i winME).

Hmm.. det eneste sted jeg har oplevet noget debugger noget er
i Netscape.

--
[claus]

Fra : Tobias Toft

Dato : 17-02-01 18:01

"Claus Schmidt" <no@no.no> skrev i en meddelelse news:96maar$ae0$1@news.opasia.dk...

> - siden bruger ikke et framesæt, eller også er der ikke en frame
> som har navnet "1".

> -den har jeg aldrig nogensinde oplevet, hvad er det for en?

Den med debuggeren? Der kommer, når der opstår en fejl, en dialogboks hvor man kan vælge at trykke ja eller nej. Trykker man "ja"
starter programmet "Microsoft Development Environment" og begynder at debugge ens side, trykker man "nej", ja så forsvinder
meddelelsen bare.

> Ahh, du mener det felt hvor der står "velkommen til tt-media.com"

Ja, den skal ændre sig til en anden overskrift.

> Hvis man ikke ved det er en fejl, ser det helt rigtigt ud. Hvad skulle
> der ellers have været sket?

Først skulle den øverste iframe skifte til en anden overskrift, og den nederste skulle ændre den tekst der står.

> Hmm.. det eneste sted jeg har oplevet noget debugger noget er
> i Netscape.

Jeg har slet ikke Netscape installeret..?

Mvh
Tobias

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-02-01 22:14

Sat, 17 Feb 2001 17:01:25 GMT, skrev "Tobias Toft"
<tobias@tt-media.com>:

>Jeg har slet ikke Netscape installeret..?

Så er det vist på tide, for af gode grunde virker den ikke i Netscape
4 når du bruger <iframe>.

Men menuerne virker heller ikke i Netscape og Opera 5.02.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Tobias Toft

Dato : 17-02-01 23:29

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:o9qt8tcda1hbluagkiq06cdcegcslv0gae@193.162.153.117...

> Men menuerne virker heller ikke i Netscape og Opera 5.02.

Nej, jeg har testet med Opera 5.02 og den ser helt forkert ud. Den virker faktisk kun optimalt i IE 5.5, men jeg regner også med at
lave to versioner, en simpel og så den lidt mere teknisk avancerede som den jeg har nu. Jeg bruger bla. nogle transparency effekter
som kun IE 5.5 understøtter.

Mvh Tobias Toft

Fra : Tobias Toft

Dato : 18-02-01 00:14

"Claus Schmidt" <no@no.no> skrev i en meddelelse news:96mvel$hld$1@news.opasia.dk...

> -hvad i alverden er Microsoft Development Environment for noget?

Det er vist en editor til VBscripts, asp og html, men jeg har ikke rigtigt udforsket den endnu.

> Jeg er helt sikker på at når jeg bevæger mig ind på en side med
> scriptfejl (det gør jeg rimelig ofte, for jeg er god til at lave dem selv
> så starter der ikke noget "miljø" op, der kommer bare en lille fejl-
> meddelelse i statusbaren.

Den ligger vist som standard i Windows, både 98, ME og 2000 har jeg oplevet den. Den er delvist på engelsk og får næsten altid
computeren til at fryse fast.
Jeg har ikke kunnet finde .exe filen nogen steder...

Tak.

Fra : Tobias Toft

Dato : 18-02-01 00:44

Efter lidt læsning af hjælpefilen står der at det er en del af Office 2000, den havde jeg ikke tænkt på.
/2ft

Fra : Claus Schmidt

Dato : 18-02-01 01:36

"Tobias Toft" ::
> Efter lidt læsning af hjælpefilen står der at det er en del af Office 2000, den havde jeg ikke tænkt på.

-heller ikke her, men det må være nogle af de webværktøjer
jeg har afinstalleret eller slået fra, for jeg kører også office2K,
bare ikke når det gældet web - bortset fra browseren.

Jeg prøver at rode lidt med det og ser om jeg kan bruge det
til noget. Tak for tippet.

--
[claus]

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 18-02-01 01:57

Claus Schmidt wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> -heller ikke her, men det må være nogle af de webværktøjer
> jeg har afinstalleret eller slået fra, for jeg kører også office2K,
> bare ikke når det gældet web - bortset fra browseren.

FYI: Man kan (heldigvis) slå det debuggeren fra i Internet options -> advanced

Mvh
Jonas

Fra : Tobias Toft

Dato : 18-02-01 02:05

"Jonas Astrup - html.dk" <astrup@e-mail.dk> skrev i en meddelelse news:p5Fj6.83483$zw.1436211@twister.sunsite.dk...

> FYI: Man kan (heldigvis) slå det debuggeren fra i Internet options -> advanced
>
> Mvh
> Jonas

Tak for tippet, den er nemli' begyndt at være lidt irriterende... :)
/Tobias

Fra : Claus Schmidt

Dato : 17-02-01 23:53

"Tobias Toft" ::
> "Claus Schmidt" ::
> starter programmet "Microsoft Development Environment" og begynder

Undskyld, nu kommer vi helt væk fra emnet, men igen:

> [...]

> Først skulle den øverste iframe skifte til en anden overskrift,
> og den nederste skulle ændre den tekst der står.

OK, når jeg vælger et menupunkt, så kommer der en side frem
hvor overskriften ligger og bliver gentaget nedad. Jeg
tænkte at det i det mindste var den rigtige overskrift, så det var
nok bare et test-setup som skulle udskiftes med noget indhold
senere, men det er måske det som er fejlen ?

Fra : Tobias Toft

Dato : 18-02-01 00:06

> [...]
> nok bare et test-setup som skulle udskiftes med noget indhold
> senere, men det er måske det som er fejlen ?

Lige præcis.

> [...]
> javascript til menuerne og rammeskiftene, så jeg sætter FUT til
> news:dk.edb.internet.webdesign.clientside - der passer snakken

Det regnede jeg næsten også med :)

For lige at forklare udenforstående:

Det drejer sig om http://www.test.tt-media.com som giver en fejlmeddelelse når jeg trykker på et link i menuen, den skal opdatere to
iframes (vha. javascript, se source), men giver en fejlmeddelelse som siger noget lign. "parent.frames.1 er null eller ikke et
objekt", det virker fint når jeg tester siden på min hdd, men ikke på nettet..?

Obs. Siden virker kun i IE 5.5!

Mvh
Tobias Toft

Fra : Claus Schmidt

Dato : 18-02-01 01:27

"Tobias Toft" ::
> "Claus Schmidt" ::
.... the continuing stoooory - nu i rigtig gruppe.

Undskyld det forsinkede svar.

Jeg blev jo efterhånden nødt til at kigge lidt i koden for
at se hvad der kunne være galt og det er ikke så slemt,
bare ikke let at forklare, så jeg tegner og fortæller.

Først: parent.frames[1] eksisterer ikke.

Du har følgende setup:
____________________________________
Index.htm = parent
------------------------

index1.htm = name="MainFRAME" = parent.frames[0]
------------------------------

| iframe 1 (name="overskriftview") = parent.frames[0].frames[0]
|
| iframe 2 (name="hovedview") = parent.frames[0].frames[1]
____________________________________

I filen index1.htm har du denne:
________________________________
function changeFrames(URL1, URL2)
{
parent.frames[0].location = URL1;
parent.frames[1].location = URL2;
}
________________________________

Som du kalder når du vil have teksten til at skifte. Jeg
kan ikke forstå hvorfor den gør det som den gør, men
lad det nu ligge, den skal alligevel gøre noget helt andet.

Iframes er noget anderledes end frames, så vidt jeg husker
har netscapeunderstøttelsen været mangelfuld, jeg ved ikke
om den stadig er det, men jeg bruger dem kun selv hvor jeg
er sikker på at der kun kommer explorer forbi, dvs. meget
sjældent.

Du kan bruge denne i stedet, men pga. "document.all"
virker den kun i IE.
______________________________________
function changeFrames(URL1, URL2)
{
document.all.overskriftview.src = URL1;
document.all.hovedview.src = URL2;
}
______________________________________

-eller denne, som nok måske virker bedre:
______________________________________
function changeFrames(URL1, URL2)
{
parent.MainFRAME.frames[0].location.href = URL1;
parent.MainFRAME.frames[1].location.href = URL2;
}
______________________________________

Hvis du i den sidste f.eks. skriver

parent.MainFRAME.overskriftview.location.href = URL1;

-vil du få at vide at "overskriftsview" ikke er et objekt. Jeg har
en ide om hvorfor men er ikke sikker, så lad mig bare sige
at Iframes er lidt underlige...

Jeg håber dette løser problemet. En lille tilføjelse:

I filen "index.htm" har du denne koblet på din BODY

onLoad="window.status='tt-media.com'"

-prøv at sætte ";return true" efter "com", det kan nogen
gange give problemer med nogle browsere, hvis man
ikke gør det.

--
[claus]

Fra : Tobias Toft

Dato : 18-02-01 01:58

"Claus Schmidt" <no@no.no> skrev i en meddelelse news:96n4up$joi$1@news.opasia.dk...

> Undskyld det forsinkede svar.

Det gør ikke noget!

[KLIP]

Mange tak for hjælpen! Nu tror jeg det funker som det skal, jeg skal bare have lavet mig en mere simpel version til alle
Opera/Netscapebrugerne.
Endnu engang tak!

Mvh
Tobias

Fra : CHRistian

Dato : 17-02-01 17:33

"Tobias Toft" <tobias@tt-media.com>'s posting:

>hvorfor kommer der den fejlmeddelelse der gør, når jeg vælger et menupunkt i menuen (i toppen) på:
>http://www.test.tt-media.com

Jeg får ingen fejl (når jeg ellers gider at bruge JS, hvad jeg
normalt ikke gør), men jeg få heller ikke andet = der sker intet ved
tryk.
Opera 5.02

PS: Kan du ikke bruge en lidt mindre linjelængde, dvs. under 72
tegn/linje. Så kan det nemlig være på de fleste skæme uden at man
skal scrolle vandret.

--
Test din viden om usenet...
http://www.whitehat.dk/cbh/ng/