MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Installation på ny-formatteret pc
Fra : h@rdis

Dato : 08-08-02 07:43

Jeg fik en større HD til overs og satte den i en ældre W95 pcer. F-diskede
og formatterede og kan nu ikke komme videre. Alle (efterhånden ret mange
;-( forsøg forgæves. Har prøvet med xp, 98 og 95. Er nu helt tilbage til
gode gamle DOS, men selv med dos 6.0 i maskinen stopper alle installationer
af Windows. Nogle gange fryser dyret bare, andre gange kommer forskellige
fejlmeddelelser.
PC100 bundkort, 300 MHz AMD K6-2 og 96 MB SDRAM.
Mangler jeg nogle drivere eller hva'?
Kan nogle ud fra ovenstående hjælpe, knægten vil snart gerne have gang i
dyret igen.
---
- på forhånd tak
Jørgen

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 08-08-02 08:43

Hej.

Prøv med en BIOS-opgradering. Det kan meget nemt være der problemet ligger
hvis maskinen er "født" med Win95...
Du henter en opgraderingsfil og opgraderingsværktøj på producentens
hjemmeside. Vær omhyggelig med at få den rigtige opgradering til præcist det
bundkort du har. Læg værktøj og opgradering på en bootdiskette og fyr den
af - Denne opgradering giver, hvis maskinen er så gammel som det lyder til,
også øget funktionalitet i Windows.

/ZIGGE

Fra : h@rdis

Dato : 08-08-02 22:04

"Jens Sigurdson" <zigge@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bundkort du har. Læg værktøj og opgradering på en bootdiskette og fyr den
> af - Denne opgradering giver, hvis maskinen er så gammel som det lyder

Jamen, denne bios har hele tiden kørt med w95?? -og ja, maskinen er født med
w95.
Bios er: Award Modular v. 4.51PG
---
Jørgen

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 08-08-02 10:18

"h@rdis" <hardis.j@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Mangler jeg nogle drivere eller hva'?
> Kan nogle ud fra ovenstående hjælpe, knægten vil snart gerne have gang i

Kan du se hele harddisken i DOS? og udfør normale DOS-kommandoer? Hvis ja,
så skal du ikke spekulere på BIOS-opgradering, så er det noget andet der er
galt. Hvor stor er harddisken i øvrigt?

Med Win95 og AMD K6-2'ere større end 350 MHz, er der problemer, men med
Win98/XP skulle der ikke være...

Peter Brandt Jørgensen
www.peterbj.dk (Nu over 950 vitser!!!)

Fra : h@rdis

Dato : 08-08-02 21:48

"Peter Brandt Jørgensen" <peterbj@peterbj.dk> skrev i en meddelelse
klip

> [...]
> galt. Hvor stor er harddisken i øvrigt?
>
> Med Win95 og AMD K6-2'ere større end 350 MHz, er der problemer, men med

Disken er på 9 GB og den oprindelige, som nu kører som slave er på 1,2 GB.
Og jeg kan se hele disken - ja, dem begge i rigtig størrelse. P.t. har jeg
fjernet den lille - bare for at prøve noget!
Og jeg kan udføre de DOSkommandoer, jeg har haft prøvet og behov for.
Det er en 300 MHz AMD og maskinen har inden jeg ødelagde det hele, kørt med
W95 uden problemer.
Så jeg er enig med dig, den bestående bios burde stadig kunne håndtere w95
(xp er opgivet, men håber at kunne indlæse w98 ovenpå w95 - når den tid
kommer)
---
Jørgen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-08-02 11:16

"h@rdis" <hardis.j@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:Dqo49.14

> af Windows. Nogle gange fryser dyret bare, andre gange kommer forskellige
> fejlmeddelelser.

Prøv at sætte bios til failsafe eller setup default, så kører det nok igen.
Jeg har oplevet det mange gange.

Claus

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 08-08-02 14:09

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message

> Prøv at sætte bios til failsafe eller setup default, så kører det nok
igen.
> Jeg har oplevet det mange gange.
>
> Claus

Inspireret af Claus:

Check at Antivirus ikke er enablet i BIOS! Svjh. vil Win opdatere
bootsektoren......

Fra : h@rdis

Dato : 08-08-02 21:58

> [...]
> igen.

> Inspireret af Claus:
>
> Check at Antivirus ikke er enablet i BIOS! Svjh. vil Win opdatere

Tak for budene til Peter og Claus
Antivirus er ikke slået til i bios. Jeg vil prøve at sætte bios til default,
men opsætningen p.t. har altid fungeret med w95, så hvorfor en ny HD skulle
ændre på det, ved jeg ikke. Men det må prøves i morgen!
Nåede i dag så langt med installationen, at filkopieringen var overstået,
men følgende fejl troppede op og låste dyret:
Advarsel: SU0147. Ikke nok bibliotekselementer i rodbibliotek.
Det siger mig ikke så meget, da der i rodbibl. kun er autoexec, config og
command, et par biblioteker (med Dos, Norton og W95 fra cden) og
selvfølgelig de skjulte systemfiler.
---
Jørgen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 08-08-02 23:56

h@rdis wrote:
> Nåede i dag så langt med installationen, at filkopieringen
> var overstået, men følgende fejl troppede op og låste dyret:
> Advarsel: SU0147. Ikke nok bibliotekselementer i rodbibliotek.

Tjek dine ram. Jeg havde en kammerats pc til rep. med nogelunde
de symtomer og der var det en defekt ramklods. Har for øvrigt set
det ved andre maskiner også.

mvh
Henning

Fra : Morten

Dato : 09-08-02 22:53

> Nåede i dag så langt med installationen, at filkopieringen var overstået,
> men følgende fejl troppede op og låste dyret:
> Advarsel: SU0147. Ikke nok bibliotekselementer i rodbibliotek.

Vedr. SU-fejl:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q129971

Det ville i øvrigt være rart, om du i dine indlæg ville skære det væk, du ikke
svarer på, da det gør et indlæg en del mere læsevenligt.

Mvh.
Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-08-02 00:33

"h@rdis" <hardis.j@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:WXA49.164

> [...]
skulle
> ændre på det, ved jeg ikke. Men det må prøves i morgen!

Glem alt om harddisken. Du er ved at gen- eller nyinstallere
operativsystemet, og når det kalder en specifik hardware, kan det give
problemer, hvis der er sat bios værdier, som ligger lidt tæt på det
maksimale, hardwaren kan køre med. Med andre ord, man tuner bios *efter*
OS'et er indstalleret.

> Nåede i dag så langt med installationen, at filkopieringen var overstået,
> men følgende fejl troppede op og låste dyret:
> Advarsel: SU0147. Ikke nok bibliotekselementer i rodbibliotek.

Undersøg om du er kommet til at skubbe til nogle rammoduler eller nogle af
pcikortne. Se også om alle IDE stik er sat rigtigt i. Hvis det ikke løser
problemet, kunne det være en ram eller disk fejl. Hvorfra installere du
windows, og er du sikker på, at Cab filerne ikke er blevet beskadiget?

Og så vil jeg i øvrigt gerne tilslutte mig dem, som beder dig at at citere
lidt mere læsevenligt..

Claus

Fra : h@rdis

Dato : 10-08-02 19:45

KLIP

> Og så vil jeg i øvrigt gerne tilslutte mig dem, som beder dig at at citere
> lidt mere læsevenligt..
>
> Claus

Kære Claus og alle jer andre der har taget sig tid til at hjælpe:
Og I har både hjulpet med pc'eren og om hvordan man ikke skal citere.
Først citatteknik: Jeg _prøvede_ at gøre det så godt som muligt - ved at
klippe overflødigt væk, men åbenbart ikke godt nok. Ville i alt fald gøre så
ingen var i tvivl om hvem der var afsender til de forskellige udsagn. Har
set mange tråde, hvor jeg har opgivet at følge med fordi det var umuligt se
skelne oprindelige udsagn fra svarene. Nå, må læse mere på lektien om den
rigtige teknik
Så til det væsentlige, pc-probl:
Er nu løst og det var RAM, der var skyld i miseren. Ud med de 3 x 32 og ind
med 1 x 128, og så kørte installationen bare som smurt. Spørgsmålet er nu om
jeg "tør" fylde de to tomme pladser op. Ram kan åbenbart være defekt, selvom
dyret tæller rigtigt op under opstart?
Nå, men efter denne "succes"oplevelse prøver jeg sikkert at smide W98 over
W95'eren - det går nok ikke med xp.
Det hører I mere om, hvis det giver problemer.
-ellers tak for denne gang - og hjælpen
Jørgen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-08-02 21:37

h@rdis wrote:
> Nå, men efter denne "succes"oplevelse prøver jeg sikkert at smide W98
> over W95'eren - det går nok ikke med xp.

Nej, det er korrekt - du kan ikke opgradere direkte fra w95 til XP - men
det var måske ikke det, du mente? I øvrigt bør du have 256 MB Ram for at
køre XP fornuftigt . Du kan godt gøre det med 128 MB, men det er ikke
godt.

Arne H.Wilstrup

Fra : h@rdis

Dato : 11-08-02 12:46

klip

> Nej, det er korrekt - du kan ikke opgradere direkte fra w95 til XP - men
> det var måske ikke det, du mente?

Jo, det var præcist det jeg mente.

I øvrigt bør du have 256 MB Ram for at
> køre XP fornuftigt . Du kan godt gøre det med 128 MB, men det er ikke
> [...]
Jeg har nu fået w98 til at køre, og tror at jeg stopper mens legen osv. Da
det også mest er knægten, der bruger den (især til spil) er 98 sikkert også
et bedre valg end xp, som har nogle problemer med at håndtere dos-sager

med venlig hilsen
JØrgen
ps.: Er jeg ikke blevet bedre til at citere?

Fra : [Gaunt] Crash Overri~

Dato : 11-08-02 12:50

h@rdis (hardis.j@get2net.dk) skrev :
> ps.: Er jeg ikke blevet bedre til at citere?

Jo, bortset fra at der manglede et enkelt >
Desuden mangler de 2 streger [--] i din signatur-start?

--
crash override / streetwise.dk
640K ought to be enough for everyone.

Fra : h@rdis

Dato : 11-08-02 13:28

> Jo, bortset fra at der manglede et enkelt >

Ups & shit, det var en smutter

> Desuden mangler de 2 streger [--] i din signatur-start?

Kan godt se at mange bruge det (ved ikke hvorfor - er ikke nået så langt i
studierne af passende opførsel i nyhedsgrupper), men vil fremover alligevel
lægge mig i selen og huske disse to små --

--
med venlig hilsen
JØrgen

Fra : [Gaunt] Crash Overri~

Dato : 11-08-02 13:49

> [...]

> langt i studierne af passende opførsel i nyhedsgrupper), men vil
> fremover alligevel lægge mig i selen og huske disse to små --

Såfremt du bruger OE, burde den selv smide de to streger ind, når du bruger
signaturen .. men du skriver den måske i hånden?

Fra : h@rdis

Dato : 12-08-02 18:48

> Såfremt du bruger OE, burde den selv smide de to streger ind, når du
bruger
> signaturen .. men du skriver den måske i hånden?

Igen ups.
Må rødmende indrømme at jeg p.t. skriver i hånden. Fravalgte i sin tid fordi
min signatur er forskellig til forskellige modtagere, og aldrig længere end
det er hurtigere selv at skrive - har ikke de store budskaber, der skal
mangfoldiggøres via min hilsen
JØrgen

Fra : Morten

Dato : 11-08-02 11:35

> [...]
> jeg "tør" fylde de to tomme pladser op. Ram kan åbenbart være defekt, selvom

Ja, det kan de godt. Det er ikke en særlig grundig ramtest, der sker under opstart.
Det kan du i stedet foretage med dette program: http://www.memtest86.com/
Måske du er så uheldig, at det er soklen til den ene stang ram, der er defekt, men
det vil kunne udelukkes ved at teste stængerne.

> Nå, men efter denne "succes"oplevelse prøver jeg sikkert at smide W98 over
> W95'eren - det går nok ikke med xp.

Det kan ikke anbefales at lægge en opgradering oven på. Det bedste er at starte fra
en ren harddisk for at minimere fejlkilder.

Mvh.
Morten

Fra : h@rdis

Dato : 11-08-02 12:50

klip
> [...]
defekt, men
> det vil kunne udelukkes ved at teste stængerne.

Det vil jeg prøve - tak for tippet.

mere klip
> [...]
starte fra
> en ren harddisk for at minimere fejlkilder.

Jeg tog chancen og formatterede igen, og ved Gud (eller hvem ved): Det
kører. Så jeg stopper her. W98 er ikke så ringe endda, endda bedre end xp
til at håndtere dos-stof.
med venlig hilsen
JØrgen

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 09-08-02 21:04

Snip
> [...]
> Det siger mig ikke så meget, da der i rodbibl. kun er autoexec, config og
> command, et par biblioteker (med Dos, Norton og W95 fra cden) og

Har du prøvet at køre en fuldstændig scandisk? dvs. med overfladescanning,
det kunne jo være at disken har bad-blocks.....?

Peter Brandt Jørgensen
peterbj@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 950 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Madsen

Dato : 11-08-02 14:49

[Gaunt] Crash Override skrev:

> Desuden mangler de 2 streger [--] i din signatur-start?

Tja og din signaturadskiller er ikke korrekt, så egentlig har den ikke
den effekt den skal have hos folk der bruger andre newsreadere end OE.
Den korrekte signaturadskiller ser sådan her ud [-- ] og ikke sådan her
[--]. Der skal være et mellemrum efter stregerne og det kan OE ikke
finde ud af at lave (Quotefixet kan sørge for at den bliver rigtig).

Ikke fordi det gør mig noget overhovedet. Det er ikke derfor jeg nævner
det. Det var bare den der med stenene og glashuset. :)

Madsen.

Fra : [Gaunt] Crash Overri~

Dato : 11-08-02 16:35

Madsen (nospam@madsen.tdcadsl.dk) skrev :
> [...]
> her [--]. Der skal være et mellemrum efter stregerne og det kan OE
> ikke finde ud af at lave (Quotefixet kan sørge for at den bliver

Jeg bruger ganske rigtig OE ... men også QuoteFix bruger jeg .. så det
sørger åbenbart ikke for det ?

> Ikke fordi det gør mig noget overhovedet. Det er ikke derfor jeg
> nævner det. Det var bare den der med stenene og glashuset. :)

Selvfølgelig ..

Fra : Madsen

Dato : 11-08-02 16:39

[Gaunt] Crash Override skrev:

> Jeg bruger ganske rigtig OE ... men også QuoteFix bruger jeg .. så
> det sørger åbenbart ikke for det ?

Læs evt. tråden: 'Svar på e-mail (OE6)' fra d. 05/08 i Outlook Express-
gruppen. <news:3d4ee266$0$87306$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>

Madsen.

Fra : h@rdis

Dato : 12-08-02 18:57

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse >
> Læs evt. tråden: 'Svar på e-mail (OE6)' fra d. 05/08 i Outlook Express-
> [...]

Der tabte I mig sq!
Hvad er missionen med de to --
og hvorfor er det vigtigt at der er et mellemrum efter?
Og nu har jeg prøvet flere gange at følge de "links" I henviser til, men min
Outlook (altså minus Express) giver følgende fejlmeddelelse: "Der er opstået
en ukendt fejl" og videre noget med at meddelelsen nok ikke længere er på
serveren. Så pt. kan jeg desværre ikke følge disse henvisninger og det
er jo ikke fremmende for kommunikationen.
--
venligst og spørgende
JØrgen

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 20:12

h@rdis skrev:

> Der tabte I mig sq!
> Hvad er missionen med de to --
> og hvorfor er det vigtigt at der er et mellemrum efter?

Undskyld. Det burde jeg nok have fortalt, men planen er at de to
streger efterfulgt af et mellemrum skal sørge for, at stregerne og
alt hvad der står underneden, altså selve signaturen, automatisk
bliver fjernet når man svarer på indlæggget. Det kan de fleste
newsreadere finde ud af at gøre (OE undtaget, medmindre man instal-
lerer Quotefixet. :)
Standarden siger at de to streger, altså signaturadskilleren skal
bestå af to streger efterfulgt af et mellemrum og er der ikke det
mellemrum, så bliver signaturen alligevel ikke klippet fra når
man svarer på indlægget og så har de to streger jo ingen effekt
overhovedet. Godt nok kan de fleste newsreadere opsættes til at
fjerne "OE-signaturer' også, men man kan vel lige så godt forsøge
at overholde standarderne, når man nu har mulighed for at gøre det.

Som tidligere nævnt siger jeg ikke det her fordi jeg vil brokke mig
over at signaturadskilleren ikke er korrekt for det rager mig som
sagt. Den newsreader jeg bruger her, kan sagtens opsættes til
automatisk at smide signaturen fra et indlæg skrevet med OE væk
når jeg svarer på et sådant indlæg, og gør den det alligevel ikke,
så gør det mig ikke ret meget at jeg skal fjerne de par linier eller
4 manuelt, men standarden siger altså to streger efterfulgt af et
mellemrum og det gør OE som standard ikke. (Mellemrummet forsvinder
i udbakken i OE).

Læs evt. mere her: http://usenet.dk/netikette/signatur.html
At OE ikke kan opsættes til en korrekt signaturadskiller, som nævnt
på siden, er ikke længere korrekt efter Quotefixet er kommet.
Udover at rette op på signaturadskilleren kan Quotefixet også en
masse andre ting som OE har manglet i meget lang tid, og som MS
ikke har gidet at rette op på.

Quotefixet kan du læse mere om her: (på engelsk).
http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

> [...]
> fejlmeddelelse: "Der er opstået en ukendt fejl" og videre noget
> med at meddelelsen nok ikke længere er på serveren.

Outlook kan mig bekendt ikke finde ud af links til nyhedsgruppe-
indlæg, hvilket var hvad jeg sendte i mit svar til "[Gaunt] Crash
Override" tidligere. Det bruger den Outlook Express til.

> Så pt. kan jeg desværre ikke følge disse henvisninger og det
> er jo ikke fremmende for kommunikationen.

Det har du ret i.
Hvis indlægget ikke længere findes på den server du henter
nyhedsgrupper fra, hvilket undrer mig da det ikke er ret gammelt,
men man ved jo aldrig, så kan du evt. bruge Google Groups til at
finde det. http://www.google.com/advanced_group_search?hl=da

Det ser dog desværre ud til at Google ikke har hele tråden, så
prøv følgende i stedet: http://makeashorterlink.com/?U11423271
Det er en vejledning i hvordan man installerer og stiller
Quotefixet, hvis man ønsker at bruge det fortås, for det er der
jo ingen der tvinger dig til. :)

Hvis du henter det og har yderligere spørgsmål, så er der hjælp
at hente i news:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express

Madsen.

Fra : h@rdis

Dato : 14-08-02 07:57

klip

Tak for et godt og detaljeret og velbegrundet svar.

mere klip

> Outlook kan mig bekendt ikke finde ud af links til nyhedsgruppe-
> indlæg, hvilket var hvad jeg sendte i mit svar til "[Gaunt] Crash
> Override" tidligere. Det bruger den Outlook Express til.

Selvfølgelig, det ved jeg jo godt - må et kort øjeblik ha' slået ærten fra

> [...]
> nyhedsgrupper fra, hvilket undrer mig da det ikke er ret gammelt,
> men man ved jo aldrig, så kan du evt. bruge Google Groups til at

Jeg har nu fundet nyhedspruppen, tegnet abonnement og læst tråden, men kan
alligevel stadig ikke komme dertil ved at følge linket. Nå, det er vel også
til at leve foruden.
Men tak for din hjælp - rart at nogen kan hjælpe uden at være nedladende.
--
venligst fra
JØrgen

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 13:15

h@rdis skrev:

> Jeg har nu fundet nyhedspruppen, tegnet abonnement og læst tråden,
> men kan alligevel stadig ikke komme dertil ved at følge linket.

Det undrer mig, men noget tyder på at Get2Net har nogle problemer
så. Det var dette link du mente, ikke?

> Nå, det er vel også til at leve foruden.

Ja, som sagt er det de færreste der vil beklage sig over at mellem-
rummet efter din signaturadskiller ikke virker efter hensigten, men
hvis nogle gør, og du bliver træt af at høre på det, så spørg i
Outlook Express-gruppen. :)

Madsen.

Fra : h@rdis

Dato : 14-08-02 20:33

> Det undrer mig, men noget tyder på at Get2Net har nogle problemer
> så. Det var dette link du mente, ikke?

Jepper!
--
JØrgen