BIOS frøs = død ?
Fra : Claus Larsen

Dato : 07-08-02 22:12

En af mine venner har lige mailet mig med et problem.
Jeg har ikke været ude for dette før, men måske nogle af jer kan hjælpe...
Her er hvad han skrev:
Nogen der kan klare den her ???

En af mine venner har lige købt et nyt bundkort plus en AMD XP CPU, og det
har vi så samlet, og det startede fint op første gang, jeg gik så ind i
bios, hvor den så lige pludselig bare frøs, jeg kunne ikke gøre noget som
helst, (jeg nåede ikke at røre noget inde i bios) så jeg slukkede den så
bare igen, og da jeg startede den op igen, så skete der ingenting, den vil
ikke komme med den "bip" lyd i starten, dvs. der hvor der normalt bliver
tændt for skræm m.v.

Så nu når man tænder den, så køre cpu + strømforsynings blæserne kun, og den
røde knap på bundkortet lyser også, så det burde ikke være det, der er noget
galt med.. kan det være cpu'en?

Nogen der kan klare den her ???

Med venlig hilsen/best regards

Claus Larsen, Hvidovre
c.l@cool.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-02 22:41

Claus Larsen wrote:
> [...]
> røde knap på bundkortet lyser også, så det burde ikke være det, der er noget

Det lyder som en standard fejlmontering af køleren.
Det kan godt betyde at cpu'en har sluppet den blå røg ud..

Tag køleren af og kig efter.
Hvis cpu'en er lidt brun eller sort nogle steder, så er den død.

Fra : Yoda

Dato : 19-08-02 23:03

Hej claus
Det er enten bundkortet eller CPU'en der er strøget.
Jeg har selv (desværre) prøvet at ødelægge et bundkort under monterinen af
en blæser. Det var blot en sølle lille modstand der sad umiddelbart ved
siden af CPU-soklen der blev beskadiget men det var selvølgelig nok. Her var
det også kun CPU-blæser & blæser i stømforsyningen der kørte.
Desværre kan en beskadiget CPU også resultere i samme symptomer og en CPU
kan sagtens være beskadiget uden at det overhovedet kan ses.

Der er ikke andet for, end at prøve at skifte CPU'en med en anden for at få
vished om hvorvidt det er bundkort eller CPU der er strøget.

Hilsen Yoda