Tvivl om de forskellige verison af LOTR:FO~
Fra : Peter Tønnesen

Dato : 07-08-02 16:22

Nu har jeg set SÅ mange forskellige DVD udgivelser af FOTR.

Jeg er meget interesseret i den udvidede version som skulle være ca. 30
minutter længere. Hvornår udkommer den? Er det den 4 eller 5 discs version
man skal købe?

Hvad med den version der lige er kommet, er der noget specielt materiale med
til den? Hvilket lydfortmat?

Håber nogle kan opklare mit mysterium om de forskellige LOTR versioner

VH
Peter

Fra : Kong Kent

Dato : 07-08-02 16:26

> Nu har jeg set SÅ mange forskellige DVD udgivelser af FOTR.

Det har du i hvert fald ikke. Der findes kun én DVD-version af LOTR:FOTR
p.t. Men det ændrer sig i slutningen af november måned.

> Jeg er meget interesseret i den udvidede version som skulle være ca. 30
> minutter længere. Hvornår udkommer den? Er det den 4 eller 5 discs version
> man skal købe?

Den bliver på 4 skiver. Ikke noget 5-disk sjov her. Det er tomme rygter hvis
man skal tro Peter Jackson, og det tror jeg man skal :)

> Hvad med den version der lige er kommet, er der noget specielt materiale
med
> til den? Hvilket lydfortmat?

Der er en 11 minutters preview på LOTR:TTT og ellers en masse bag-kameraet
features, trailers, Enya video osv. osv. osv. Der er simpelthen en hel
DVD-skive med ekstra-materiale. Ret cool. Lydformaterne er DD5.1 EX og DTS
5.1 ES svjh.

> Håber nogle kan opklare mit mysterium om de forskellige LOTR versioner

Det skulle gerne være gjort nu! Der er den almindelige version der er
udkommet nu, og så kommer LOTR: FOTR Extended Edition til november.

Læs mere på www.thedigitalbits.com <-- din eneste DVD hjemmeside på nettet!
Den bedste.

--
Kent.
http://formel1.jubii.dk - F1 på dansk!

Fra : Ole Pedersen

Dato : 07-08-02 16:52

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> features, trailers, Enya video osv. osv. osv. Der er simpelthen en hel
> DVD-skive med ekstra-materiale. Ret cool. Lydformaterne er DD5.1 EX og DTS

Hejsa

Også kommer den også med bogstøtter i "collectors box" magen til extended
version men alstå med bogstøtter. (Som her hos mig bliver til DVD støtter
til den tid)

Et lillebitte tillægsspørgsmål. Bliver det så med filmen på hver sin DVD med
hver sin lyd (6.1 DVD1) og (DTS DVD2) eller bliver det så man skal skifte
disc undervejs og vælge lyd fra starten ???

Det var bare lige det!

Mvh
Ole Pedersen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-08-02 17:10

> [...]
> hver sin lyd (6.1 DVD1) og (DTS DVD2) eller bliver det så man skal skifte
> disc undervejs og vælge lyd fra starten ??

så vidt jeg ved er filmen fordelt over 2 skiver så der skal skiftes,
simpelthen pga af længden - 30 min ekstra + et DTS lydspor

vh sniper_Nolight

Fra : René Eske Jensen

Dato : 08-08-02 09:15

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote in message
> med
>
> så vidt jeg ved er filmen fordelt over 2 skiver så der skal skiftes,
> simpelthen pga af længden - 30 min ekstra + et DTS lydspor

Der tror jeg at du tager fejl. Kig på:
http://www.sf-film.dk/ringenesherre/dvd_special.htm
Disk 1

a.. 16:9 Anamorphic Widescreen (2.35:1)
b.. Dolby Digital EX 5.1
c.. Stereo Surround Sound
Disk 2

a.. 16:9 Anamorphic Widescreen (2.35:1)
b.. DTS ES 6.1

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 08-08-02 11:33

"René Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> "sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote in message

> [...]

Jeg forstår godt hvordan man kan få den opfattelse af at læse på
hjemmesiden, men jeg er 99.9% sikker på at det ikke er tilfældet, og det
ville i så fald også være første gang man har gjort noget så tumpet. Men en
film af den længde, som den udvidede udgave får, kan simpelthen ikke ligge
på en enkelt DVD med bare nogenlunde ordentlig billekvalitet. (med mindre
det er en flipper og det svarer jo egentlig til to dvd'er)

Fra : René Eske Jensen

Dato : 08-08-02 12:48

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> wrote in message

> [...]
> på en enkelt DVD med bare nogenlunde ordentlig billekvalitet. (med mindre
> det er en flipper og det svarer jo egentlig til to dvd'er)

Film som Das Boot DC. ligger på en skive, med to Dolby Digital 5.1 spor og
et Dolby Digital surround (2.0) spor (højere biltrate end et DTS spor). Den
har en glimrende billedkvalitet.

Mvh. Rene

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 08-08-02 11:56

> [...]
> et Dolby Digital surround (2.0) spor (højere biltrate end et DTS spor).

Hvis du ikke tror mig, så kan vi jo tage et rask lille væddemål? Filmen er
(bliver) over 3½ time, plus at der komer 20 minutters ekstra rulletekst ind
(det gør der i hvert fald på Reg. 1, mon ikke også det kommer på Reg. 2? )
med en masse fans navne som meldte sig ind i en eller anden fanclub. En
værrer gang pjat hvis man spørger mig, det betyder at rulleteksterne kommer
til at vare ca. en halv time. Og med alle de personer herinde som sværger
til at de altid ser rulleteksterne til ende ....

Fra : René Eske Jensen

Dato : 08-08-02 14:11

> [...]
> til at vare ca. en halv time. Og med alle de personer herinde som sværger
> til at de altid ser rulleteksterne til ende ....

Nu er rulletekster jo nok ikke det der kan komprimeres mindst Men hvorom
alting det er, så er det vel et valg imellem pest eller kolera. Hvis man
vælger at have en DD/komentar version på en skive, og en DTS version på en
anden skive, så vil den gennemsnitlige bitrate nødvendigvis være lavere, men
peak bitraten højere. Hvis man vælger at dele filmen op, så vil den
gennemsnitlige bitrate være højere, men tilgengæld vil peak bitraten være
lavere (her snakker vi bitrate på billedet, bitraten på lyd er konstant).

Mvh. Rene

Det er et valg mellem pest eller kolera. Hvis man vælger at have en DD
version og en DTS version vil gennemsnits bitraten blive

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 08-08-02 14:35

> [...]
> lavere (her snakker vi bitrate på billedet, bitraten på lyd er konstant).

Jeg tror ikke du har ret. Alt andet lige, så er der mere plads til det hele,
på to DVD'er, end hvis alt billedinformationen skal duplikeres, og det ville
da heller ikke give nogen mening overhovedet at udgive det som en og samme
version i stedet for at udgive to forskellige, en med DTS en uden, hvis det
var tilfældet. Desuden så er der nogle af anmeldelserne ude nu for 2 disc
udgaven der skriver at billedet allerede i biografudgaven lider under at
være blevet stoppet ned på en disc, og den har hverken DTS eller
kommentarspor. Det er formentlig kun de aller mest videofile der brokkers
sig over billedet på den nuværende, men det tror jeg ikke det ville være
hvis man stoppede den lange udgave ned på en enkelt disc. Al sund fornuft
siger at SF-films hjemmesider/pressemeddelelse tager fejl eller er uheldigt
formuleret, og næsten alle rapporter om 4-disc udgaven skriver da også at
filmen er delt over 2 diske og ekstra materialet delt over de to andre.

Desuden kan jeg ikke se nogen logik i at peakbitraten skulle være lavere
hvis filmen deles op på 2 plader, men jeg ved også utroligt lidt om
teknikken, og det interesserer mig heller ikke specielt. Hvad der
Interesserer mig er at få filmen i bedst mulig kvalitet, og det sker KUN
hvis den deles op på 2 plader. Den vil blive skamkomprimeret hvis den skulle
ned på en, og det er jeg 110% sikker på at den ikke bliver. Der ville blive
et rama skrig uden lige hvis billedkvaliteten på super-duper udgaven var
ringere end den almindelige udgave. OK, man kan aldrig vide med danske
udgaver, men jeg køber også Reg 1 udgaven, og den er jeg sikker på bliver
fordelt over to plader i fremragende lyd og billedkvalitet.

Joakim

Fra : René Eske Jensen

Dato : 08-08-02 18:29

> Desuden kan jeg ikke se nogen logik i at peakbitraten skulle være lavere
> hvis filmen deles op på 2 plader, men jeg ved også utroligt lidt om
> teknikken, og det interesserer mig heller ikke specielt.

Det er yderst logisk at peak bitraten bliver mindre ved at dele filmen op på
to: peak bitraten på filmen med alle lydspor er 1M0bps. Et DTS lydspor
fylder konstant 768kbps, et Dolby Digital 5.1 lydspor fylder 448kbps
(normalt) og et Dolby Digital 2.0 lydspor fylder 192kbps (normalt). Hvis der
på skiven ligger et DD5.1 spor, et DTS5.1 spor, plus et par kommentar spor,
så fylder lyden konstant 1.56Mbps, dvs. peak bitraten for
billedinformationen bliver 8,43Mbps, istedet for 9,25Mbps. Hvis filmen er
3,5 time vil den gennemsnitlige bitrate kunne være på 5.2Mbps, det burde
være nok.

> [...]
blive
> et rama skrig uden lige hvis billedkvaliteten på super-duper udgaven var

Der lyder lige så stort et ramaskrig hvis filmen er delt over to. Men lad os
nu se.

Mvh. Rene

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 08-08-02 20:34

> Det er yderst logisk at peak bitraten bliver mindre ved at dele filmen op

> to: peak bitraten på filmen med alle lydspor er 1M0bps. [...]

Hvis du siger det, så tror jeg på dig.

> Der lyder lige så stort et ramaskrig hvis filmen er delt over to. Men lad
os
> nu se.

Det tror jeg nu ikke, men som du siger, lad os se.

Fra : Kong Kent

Dato : 08-08-02 16:24

> Der tror jeg at du tager fejl. Kig på:
> http://www.sf-film.dk/ringenesherre/dvd_special.htm

Jeg kan godt se, at det er forvirrende, men jeg tror altså heller ikke på du
har ret Rene. Sorry :)
Peter Jackson siger selv omkring 4-disc versionen, at filmen vil være
splittet over 2 skiver fordi den er så lang osv... mener det er i den
featurette der er omkring Extended Edition på den almindelige udgaves disc2
jeg har set det.

Jeg er 100% overbevist om, at filmen er delt over 2 skiver.

Fra : Peter Larsen

Dato : 07-08-02 17:09

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> wrote in message

> [...]

> Det skulle gerne være gjort nu! Der er den almindelige version der er
> udkommet nu, og så kommer LOTR: FOTR Extended Edition til november.

Hejsa

2-disc udgaven der lige er kommet har "kun" Dolby Digital, ikke DTS.
Extramatrialet
er absolut langt fra den kvalitet jeg havde forventet af en udgivelse som
denne. Jo da, de to
smugkig er da gode nok, men egentlig ikke andet end reklame.

De 3 Bag-kammeraet er de sædvanlige "Nej hvor havde vi de sjovt" og "Nej
hvor er vi
dog dygtige" programmer der bliver vist på diverse tv kanaler. Også
overlapper programmerne
meget ved at bruge de samme klip og de samme interviews.

Jeg savnede en specielt produceret dokumentar om filmens tilblivelse, ala
dem man har kunne
finde på Magnolia og 12 monkeys, men jeg må vidst vente til Extended cut.

Ikke at det er et dårligt køb, slet ikke. Det jo en fantastisk film.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 07-08-02 17:29

> [...]
> dem man har kunne
> finde på Magnolia og 12 monkeys, men jeg må vidst vente til Extended cut.

Der synes jeg at Ridley Scotts Legend også bør tilføjes, for den har også
utroligt flot og ærligt extra materiale. Det lød ikke som om de havde haft
det liiige sjovt altid Men skide god extra materiale!

VH
Peter

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-08-02 17:09

> Den bliver på 4 skiver. Ikke noget 5-disk sjov her. Det er tomme rygter
hvis

ikke helt... der kommer en 5 disc der er den samme som 4-disc... den 5. disc
er blot et program der hedder "National Geographic: Beyond The Movie"

vh sniper_Nolight

Fra : Keld Landin-Petersen

Dato : 08-08-02 15:36

Jeg vil da gerne lige sige, at National Geographics dokumentaren, som
vil være at finde i 5-DVD udgaven af LOTR, absolut er værd at se. Jeg
lejede den for noget tid siden (ja, den har været ude i adskillige
måneder fra NG), og den er ganske interessant. Den fokuserer dog ikke
så meget på filmen, men mere på Tolkien og hans liv. Den sætter hans
liv i sammenhæng med begivenheder i LOTR og giver en god dybere
forståelse af LOTR historien. Det var bare det jeg ville sige - og så
vil jeg gerne høre en plade med ABBA...

Keld Landin-Petersen.

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 07-08-02 17:14

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> skrev i en meddelelse

> Det har du i hvert fald ikke. Der findes kun én DVD-version af LOTR:FOTR
> p.t. Men det ændrer sig i slutningen af november måned.

Du har nok ret Ikke set, men de forskellige regioner og rygter om
forskellige special editions forvirrede mig et kort sekund, så tak for
opklaringen

Kort sagt, vil det så sige at der kommer 2 versioner på region 2? Den
"store" og den "lille"?

VH
Peter

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-08-02 17:21

> Kort sagt, vil det så sige at der kommer 2 versioner på region 2? Den
> "store" og den "lille"?

Nej... den der er ude nu er den eneste reg 2... 4 og 5 discen kommer kun som
reg1... det kan jeg næsten garantere dig... men intet er sikkert

vh sniper_Nolight

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 07-08-02 16:55

> Nej... den der er ude nu er den eneste reg 2... 4 og 5 discen kommer kun
som
> reg1... det kan jeg næsten garantere dig... men intet er sikkert

5 discen kommer kun på Reg. 1 ja, men 4 disc udgaven kommer såmænd også i
Danmark.

En utroligt masse mennesker svarer på et spørgsmål uden at kende det rigtige
svar. Det er da utroligt og ikke særligt hjælpsomt.

Joakim

Fra : dumdum

Dato : 07-08-02 18:00

>En utroligt masse mennesker svarer på et spørgsmål uden at kende det
rigtige
>svar. Det er da utroligt og ikke særligt hjælpsomt.

Da svaret umiddelbart er ret usikkert er det da klart ikke alle kan svare
rigtigt. Folk kan da ikke gøre for det hvis de svarer forkert. De gør det da
ikke for at ikke være til hjælp vel?

Mvh fra Louise

--
Masser af online spil, chat, sjov og konkurrencer på:
http://www.neopets.com/refer.phtml?username=nulre

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 07-08-02 17:05

"dumdum" <no-priv@te-answe.rs> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtigt. Folk kan da ikke gøre for det hvis de svarer forkert. De gør det

Jeg er godt klar over at folk ikke gør det for at være irriterende, men det
irriterer mig at folk svarer skråsikkert på noget som de egentlig ikke ved
noget om, hvilket jo er ret åbenlyst pga. de mange forkerte/ufuldstændige
svar. Det er jo lidt at gøre folk en bjørnetjeneste ved at give dem urigtige
oplysninger. OG i denne gruppe er der så mange personer der helt sikkert
kender de rigtige svar, at der ikke er nogen grund til at gætte i forsøge på
at være behjælpsomme. Lad dog folk der ved hvad de taler om komme til i
stedet. Det andet forvirrer bare i den oprindelige spørger, når han får
flere modstridende svar.

Joakim

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-08-02 18:49

> En utroligt masse mennesker svarer på et spørgsmål uden at kende det
rigtige
> svar. Det er da utroligt og ikke særligt hjælpsomt

Det må du Meeeget undskylde Joakim, jeg har blot ikke set den annonceret for
Reg 2, kun 1
Desuden er det tilladt at undersøge tingene selv, jeg skriver at jeg næsten
vil garantere det da disse store udgivelser oftest går forbi reg 2 og at
intet er sikkert, al anden info jeg har smidt ind er da yderst
informerende... utroligt nogle altid skal kommentere hvis en anden liiige
kommer til at sige noget der ikke helt holder... "Det er da utroligt og ikke
særligt hjælpsomt"

sniper_Nolight

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 07-08-02 19:24

> [...]
> informerende... utroligt nogle altid skal kommentere hvis en anden liiige
> kommer til at sige noget der ikke helt holder... "Det er da utroligt og

Det var jo ikke ment som et personligt angreb på dig, men mere en generel
observation. OG nu udtalte du dig mest markant med garantier osv, så jeg
synes det var passende at knytte kommetaren til dit indlæg. For på trods at
din (næsten) garanti, så tog u jo fejl. Jeg beklager at du tog det så
personligt.

Joakim

Fra : ottesen

Dato : 07-08-02 20:01

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev i en meddelelse
> "sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> som
>
> 5 discen kommer kun på Reg. 1 ja, men 4 disc udgaven kommer såmænd også i
> Danmark.

Nogen der ved om den 5. skive (National Geographic) er i selve boxen eller
om den bare følger med i løsvægt?

/ottesen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-08-02 20:08

> Nogen der ved om den 5. skive (National Geographic) er i selve boxen eller
> om den bare følger med i løsvægt?

jeg tror den er i boxen sammen med figurerne, men nu skal jeg passe på hvad
jeg siger

sniper_Nolight

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 07-08-02 19:22

> jeg tror den er i boxen sammen med figurerne, men nu skal jeg passe på
hvad
> jeg siger

Jeg tror du har ret Men jeg ved det heller ikke med sikkerhed. Men jeg
tror ikke den er i den "bog" der indeholder 4 disc sættet, som jeg tror er
den samme som kan købes i løs vægt. Men jeg VED det Ikke og jeg garanterer
ikke noget.

Joakim

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-08-02 20:36

> [...]
> den samme som kan købes i løs vægt. Men jeg VED det Ikke og jeg garanterer

godt ord igen... men i følge de billeder Laserdisken og andre sider har
liggende er den i kasse for sig og "bogen" ved siden af, men jeg gætter på
den lægger i boxen med bog og figurer... det vil jeg garantere

sniper_Nolight

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-08-02 17:25

http://www.axelmusic.dk/list?searchstring=lord+of+the+rings

nr 3 og 4 fra oven er henholdsvis 4 og 5 disc versionerne... reg1!

som er identiske, kun med den ekstra National Geo cd der iøvrigt kan købes
separat...om den er i boxen eller kommer ved siden af ved jeg dog ikke

vh sniper_Nolight

Fra : Soyo

Dato : 07-08-02 22:57

> [...]
>
> som er identiske, kun med den ekstra National Geo cd der iøvrigt kan
> købes separat...om den er i boxen eller kommer ved siden af ved jeg

National Geogaphic DVD'en er i øvrigt allerede udkommet.
(Set i DVDoo til 149 kr)

Mvh
Oliver

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-08-02 17:39

http://www.sf-film.dk/ringenesherre/dvd_site.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-08-02 18:52

> http://www.sf-film.dk/ringenesherre/dvd_site.htm

kort kontant og uden at komme med latterlige kommentarer til andres
indlæg... jeg siger tak til Morten for at vise mig et "svar" på det iøvrigt
eneste jeg har sagt forkert.

sniper_Nolight

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 07-08-02 17:02

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> skrev i en meddelelse

> Det har du i hvert fald ikke. Der findes kun én DVD-version af LOTR:FOTR
> p.t. Men det ændrer sig i slutningen af november måned.

Det er nu ikke helt korrekt. Der findes kun én udgave på Reg.2 (eller
erettere, der findes sikkert forskellige udgaver med forskellige dubbede
lydspor og undertekster, men lad os se bort fra dem)
Men på Reg 1 er der to forskellige udgaver. En i widescreen og en i Pan og
Scan.(skamklippet til at fylde et 4:3 fjernsyn)

> Den bliver på 4 skiver. Ikke noget 5-disk sjov her. Det er tomme rygter
hvis
> man skal tro Peter Jackson, og det tror jeg man skal :)

Ja eller også skal man ikke helt. Det er rigtigt at selve LOTR DVD'en kun
kommer i en 4 disc udgave, men i Collectors gift settet følger der en femte
DVD med med National Geographics beyond the movie. Det er dog kun i reg. 1
at den følger med. Reg. 2 udgave af giftsættet indeholder den ikke, men den
kan købes i løs vægt. Men den følger altså med gift settet i USA, sammen med
bogstøtterne.

> Læs mere på www.thedigitalbits.com <-- din eneste DVD hjemmeside på
nettet!
> Den bedste.

Ja det er jo i hvert fald ikke den eneste (og bedste kan diskuteres), især
ikke hvis man åbenbart (som dig ?) kun interesserer sig for Reg. 2
udgivelser. Og desuden kan du læse alt det som jeg har skrevet i dette
indlæg på the bits, bortset naturligvis om det omhandlende reg. 2
udgivelserne.

Joakim

Fra : Kong Kent

Dato : 07-08-02 21:32

> [...]
den
> kan købes i løs vægt. Men den følger altså med gift settet i USA, sammen

Det vidste jeg så ikke. I stand corrected.

> [...]
> udgivelser. Og desuden kan du læse alt det som jeg har skrevet i dette
> indlæg på the bits, bortset naturligvis om det omhandlende reg. 2

Jeg interesserer mig mest for Reg1, men køber altid Reg2 hvis de bliver
udgivet på samme dato. Men hvis reg2 er mellem 2 og 14 mdr. langsommer end
reg1 venter jeg ikke :)

Fra : Tim Christensen

Dato : 07-08-02 23:57

"Peter Tønnesen" <peto@privat.dk> wrote in message
> Håber nogle kan opklare mit mysterium om de forskellige LOTR versioner

Reg 2: 2-3 udgaver alt efter hvordan man ser på det.

1. Theatrical Version - 2 Disks [2001]

2. Extended Version - 4 Disks

3. Extended Version - 4 Disks Collector's Box Set (den med bogstøtterne)

De to nederste udkommer den 16/11.

Reg: 1:

Samme som overstående, dog findes der en pan-scan udgave og der er en
national geographic DVD med Collector´s box udgaven.

Mvh

Tim