MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Ny > Filtype.
Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 14:48

Hej,

Hvis man højreklikker og vælger Ny eller New, så har man mulighed
for at vælge imellem forskellige filtyper. Er der nogen der kan
huske hvordan man redigerer i den liste? Jeg kan huske at jeg har
gjort det på Win9x, men jeg har totalt svedt ud hvor jeg skal lede
i registreringsdatabasen og kan heller ikke lige finde noget på
Google.

(Jeg kører WinXP).

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 07-08-02 15:27

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvis man højreklikker og vælger Ny eller New, så har man mulighed
> for at vælge imellem forskellige filtyper. Er der nogen der kan
> huske hvordan man redigerer i den liste?

Tænker du på Explorer/Stifinder => Vis => Mappeindstillinger =>
Filtyper?

(Den er også et eller andet sted udenfor Explorer/Stifinder, men jeg
husker selvfølgelig ikke hvor...)

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 16:06

Madsen skrev:

> Nej, jeg tænker på de filtyper der ligger i højrekliksmenuen under
> Ny eller New. Altså f.eks.: Ny > Tekstdokument osv.
> På XP har jeg et par filtyper jeg gerne vil have fjernet fra den
> liste.

Nå, jeg fandt det omsider med Google.

If you want to keep the application related to the file type but remove
its icon from the New submenu, open the Registry. Click the + next to
HKEY_CLASSES_ROOT. Locate the folder containing the extension of the
file type you want to remove, and click the + next to it. In the tree
pane on the left, select the ShellNew folder under the proper
extension. Select NullFile or FileName in the right pane (whichever is
present), and press Delete and then Enter.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 17:47

Madsen skrev:

> Click the + next to HKEY_CLASSES_ROOT. Locate the folder
> containing the extension of the file type you want to remove...

Tja, og ovenstående hjælper så alligevel ikke noget, for filtypen
findes ikke på listen inde i HKEY_CLASSES_ROOT og så er jeg jo
lige vidt. Den filtype jeg gerne vil fjerne hedder 'World File'
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/ny/world_file.gif

Jeg ved ikke hvordan og hvornår den er kommet, men hvis jeg vælger
den og dobbelklikker på den fil der kommer ud af det, så kommer
følgende: http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/ny/dmapavi.gif

Pokkers også at de har fjernet 'New'-fanebladet i TweakUI til
WinXP. Det var så nemt med TweakUI 1.33.

Madsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-08-02 22:27

Findes da stadig. Hedder bare Templates nu.
Fjern hak ved dem du ikke ønsker på menuen.

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 22:32

Jens Peter Karlsen skrev:

> Findes da stadig. Hedder bare Templates nu.

Ja, det opdagede jeg.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 15:33

Rudi Stegen skrev:

> [...]

På XP har jeg et par filtyper jeg gerne vil have fjernet fra den liste.

> (Den er også et eller andet sted udenfor Explorer/Stifinder, men jeg

I Win9x er der også adgang til den via Start > Indstillinger, men det
er der ikke i Win2000/XP. Her er man nødt til at gå op i Mappeindstil-
linger i en tilfældig mappe.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-08-02 17:52

> Hvis man højreklikker og vælger Ny eller New, så har man mulighed
> for at vælge imellem forskellige filtyper. Er der nogen der kan
> huske hvordan man redigerer i den liste? Jeg kan huske at jeg har

Jeg fandt ud af hvad der skal tilføjes. Under hver endelse skal du tilføje
en ny key ved navn "ShellNew". Under den key skal du tilføje et default
FileName som skal kaldes.

Håber det var tydeligt nok og håber det løser problemet.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Madsen

Dato : 08-08-02 01:59

Lars Stokholm skrev:

> Hvordan fandt du den?

Som et link på skrivebordet i Win2000. DOH!
Så snu havde jeg alligevel været, men havde glemt at jeg havde lavet
linket, og så er man jo lige vidt.

> Det tog mig to sekunder, at søge på den første linje, i dit citat
> fra den side du omtaler, på Google...

Smart måde at gøre det på.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-08-02 17:39

> huske hvordan man redigerer i den liste? Jeg kan huske at jeg har

TweakUI kan fjerne emner fra listen, men jeg sidder lige og gennemtrævler
registry for at finde mulighed for at tilføje...

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-08-02 22:31

I ældre versioner af TweakUI har du et område hvor du kan trække en
template til. Når du slipper bliver du spurgt hvilken kommando der
skal bruges for at åbne templaten.
I TUI til WIN XP kan du kun vælge de typer der allerede står der.

Fra : Pico

Dato : 07-08-02 17:56

Madsen wrote:
> [...]
> gjort det på Win9x, men jeg har totalt svedt ud hvor jeg skal lede
> i registreringsdatabasen og kan heller ikke lige finde noget på

Tweak UI under Templates er nok det hurtigste.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 18:05

Jesper G. Poulsen skrev:

> TweakUI kan fjerne emner fra listen,

Ja, TweakUI 1.33 til Win9x og Win2000 kan, men TweakUI til WinXP kan
ikke. Jeg kan ikke finde det i hvert tilfælde.

> men jeg sidder lige og gennemtrævler registry for at finde
> mulighed for at tilføje...

Jeg burde nok have givet et link til den artikel jeg tidligere
refererede til, for der stod der også hvordan man tilføjer emner
til listen, men nu kan jeg ikke finde artiklen igen. Smart.

Et øjeblik. Jeg må lige have fyret op under Win2000 igen. Det ligger
nok i history derovre.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 18:14

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jeg fandt ud af hvad der skal tilføjes. Under hver endelse skal du
> tilføje en ny key ved navn "ShellNew". Under den key skal du
> tilføje et default FileName som skal kaldes.

Det er vist rigtigt. Det var også hvad der stod i den artikel, så den
gider jeg ikke sidde og lede efter igen, medmindre nogen ønsker at læse
den forstås, for så kan jeg da, mod en beskeden betaling, godt lokkes
til at lede efter den. ;)

> Håber det var tydeligt nok og håber det løser problemet.

Nu var det jo et program jeg skulle have fjernet fra listen, men ok.
Mit problem er/var jo så at filtypen slet ikke fandtes i registry,
inde under HKEY_CLASSES_ROOT som beskrevet her:
<news:Xns9263BF0492F79copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk> men TweakUI
er som sædvanlig min ven, så der må jo have været en reference til den
et eller andet sted i en afkrog af uoverskueligheden.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 18:14

Pico skrev:

> Tweak UI under Templates er nok det hurtigste.

Jamen for hulen da. Den har jeg ikke kunnet finde trods det at jeg har
siddet og rodet rundt i TweakUI til WinXP i en evighed snart. Det er
øjnene man først bliver blind på.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 20:43

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jeg fandt ud af hvad der skal tilføjes. Under hver endelse skal du
> tilføje en ny key ved navn "ShellNew". Under den key skal du
> tilføje et default FileName som skal kaldes.

Det var denne artikel jeg fandt tidligere på dagen:
http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid,16330,00.asp

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 07-08-02 22:38

In news:dk.edb.system.ms-windows Madsen wrote:

>Det var denne artikel jeg fandt tidligere på dagen:
>http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid,16330,00.asp

Hvordan fandt du den? Det tog mig to sekunder, at søge på den første
linje, i dit citat fra den side du omtaler, på Google:
<http://www.google.com/search?q="If+you+want+to+keep+the+application+related+to+the+file+type+but+remove">

Så behøver du ikke at lede i "history" næste gang :)

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.