MS Windows
briani 27239
Overflødig diskgymnastik
Fra : Gert Rønby

Dato : 07-08-02 13:24

Efter et hardware problem (regnvand i maskinen), som tilsyneladende er løst
(åbning af kabinet + soltørring), er min ThinkPad600 med Win2K begyndt at
motionere disken helt umotiveret. Hver gang jeg f.eks. klikker på en folder
i stifinder, arbejder disken rytmisk i ca. 7 sekunder, før folderens indhold
bliver vist i højre side af stifinder. Det sker ikke, hvis jeg klikker på
+tegnet for at se underfoldere i venstre side af stifinder. De 7 gange
tik-tak skal også lige overstås, hver gang jeg åbner en URL i IE-browseren,
og det tager ca. 3 gange så lang tid at starte Windows som sædvanlig.
Maskinens hardwaretest (Power on med F1) siger, at disken er ok.
Kontrolfunktionen i højreklik på C: -> Egenskaber -> Funktioner -> Status
for fejlsøgning -> Undersøg nu -> flueben i Søg efter/genopret beskadigede
sektorer stopper efter fase 2 (ud af 4) med meddelelsen "Kontrol af disk
kunne ikke fuldføres". Hvad mon den fejler ?

Med venlig hilsen Gert Rønby, gr@roenby.dk

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 14:18

Gert Rønby skrev:

> [...]
> gange tik-tak skal også lige overstås, hver gang jeg åbner en URL
> i IE-browseren, og det tager ca. 3 gange så lang tid at starte

Det ligner en hel del den opførsel min forrige IBM 60GXP havde lige
før den brændte sammen. Efter sigende skulle problemet med IBM's
GXP-serie være, at disken løber varm og da metal udvider sig når det
bliver varmt, så bliver læsehovedet på harddisken overrasket over at
det ikke kan finde data på det sted hvor det regner med at finde det.
Det resulterer i den der tik, tak-lyd som er lyden fra læsehovedet
der resetter.

Kunne man forestille sig at du har fået vand ind i harddisken og at
lejerne i disken derfor måske er tørret ud? Det vil vel resultere i
at disken bliver varmere end tidligere og det er ret uheldigt.
Muligvis er jeg helt ude i hampen, men det er indtil videre mit bud.

Madsen.

Fra : Kurt Lykke

Dato : 07-08-02 17:32

> [...]
> at disken bliver varmere end tidligere og det er ret uheldigt.
> Muligvis er jeg helt ude i hampen, men det er indtil videre mit bud.

Jeg er overbevist om, at Madsen har ret.
Hvis din HD lyder som en metronom kører du på
lånt tid.
Tag sikkerhedskopier af alle data etc.
Det fik jeg ikke gjort ..........
mvh