Hvor registreres køb af personnavne?
Fra : Brian Jensen

Dato : 07-08-02 08:39

Jeg har en forfader, som efter hvad jeg har fået fortalt, flyttede til
Ribe, hvor han købte mellemnavnet Obbekjær, fra stedet af samme navn.

Er der nogle derude, der ved hvem det er der står for den slags, og om
jeg evt. vil kunne finde noget i arkiverne et sted? Jeg ved desværre
ikke meget om vedkommende, udover at han fik en del børn, heraf et i
1904, så mit skud er at det formentlig er et sted mellem 1860-1900 han
har fået dette mellemnavn.

På forhånd tak

Brian Jensen

Fra : Hans Engmark

Dato : 07-08-02 22:16

On Wed, 7 Aug 2002 09:39:05 +0200, Brian Jensen
<suntrip@FJERN-MIGtiscali.dk> wrote:

>Jeg har en forfader, som efter hvad jeg har fået fortalt, flyttede til
>Ribe, hvor han købte mellemnavnet Obbekjær, fra stedet af samme navn.

Hvis han har ændret navn, kan du finde ændringen tilføjet i kirkebogen
ved hans dåbsindførsel sammen med et journalnummer. Det var
justitsministeriet der udstedte dokumentet.
Jeg har en kopi af dokumentet for min morfader, men om den er bevaret
i arkiverne ved jeg ikke.

>1904, så mit skud er at det formentlig er et sted mellem 1860-1900 han

Sikkert i 1904-05, pga af den nye navnelov.

Du kan finde lister med forbeholdt efternavne på internettet.
www.retsinfo.dk
retsinformation
søgning

Bekendtgørelse om forbeholdte navne Navne begyndende med bogstavet O
(* 1)

Bekendtgørelsen omfatter samtlige navne, der i tiden indtil den 31.
december 1985 er forbeholdt i medfør af § 7 i lov nr. 193 af 29. april
1981 om personnavne.

Bekendtgørelsen omfatter dels navne, der er givet ved navnebevis, og
som ikke tidligere er forbeholdt, dels navne, som er forbeholdt ved
skriftlig anmeldelse til Familieretsdirektoratet.

I henhold til Kongelig anordning af 14. januar 1987 indføres
bekendtgørelsen om forbeholdte navne ikke i Lovtidende.

Bekendtgørelsen er til salg gennem boghandelen og ligger til gennemsyn
hos statsamterne, Københavns Overpræsidium, Rigsombudsmanden i
Grønland og Rigsombudsmanden på Færøerne.

Oak
Obarzanek
Obbekjer
Obbekjær

mvh
Hans Engmark

Fra : dannebrog

Dato : 13-08-02 13:08

Der findes også en ældre slægt Obbekjær; de var bl.a. guldsmede og
støberiejere i Ribe.

Men indtil 1904 kunne enhver lade sine børn døbe med hvad slægtsnavn, han
måtte have ønsket, blot præsten gik ind derpå; så mange 'navneforandringer'
er slet ikke registreret overhovedet. Det gælder også før 1904, hvor en
person / familie mister sit tilnavn og 'kun' får tillagt sen-navn. Det
sidste skete for fire af mine tip-oldeforældre, som skulle have heddet
Smith, Altona, Wiborg og Bræmer, men endte som h.h.v. Nielsen, Jacobsdatter,
Nielsen og Rasmussen.... Men en broder til bemeldte Bræmer var døbt
Rasmussen og antog (uden bevilling) omk. 1840 sin faders tilnavn Bræmer.

Med venlig hilsen

Ulrich
Ulrich Alster Klug
København - Denmark