Sortere et MySQL result
Fra : Anonym A.K.A. mig

Dato : 17-02-01 12:06

Jeg vil gerne sortere et mysql resultat alfabetisk efter titlen så når jeg
bruger en løkke lignende denne:

while($row = mysql_fetch_array($result)) {

echo '<a href="nr.php?id='.$row[id].'">'.$titel.'</a>

}

Kommer der en liste i aflabetisk rækkefølge. Nu er rækkefølgen efter hvilket
ID de forskellige entries har. Kan det gøres?

Jeg kan IKKE bruge "order by titel" i min sql query, men vil have PHP til at
gøre det, fx: sort($result, titel, desc) ??????

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 17-02-01 13:07

Hej hej

Ja, det er jo unækelig et rigtigt godt spørgsmål. Du kan ikke i første
omgang bare bruge de sort alguritmer som findes i PHP.

Du skal først have alle dine poster ind i et array:

while($obj = mysql_fetch_object($result)) {
$Records[] = $obj;
}

Så kan du bruge en funktion som heder usort:

function cmp ($a, $b) {
if ($a->Caption == $b->Caption) return 0;
return strcmp( $a->Title, $b->Title);
}

usort ($Records, "cmp");

(John =

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-02-01 02:50

On Sat, 17 Feb 2001 13:07:03 +0100, "John Mørck Hansen"
<adilock@it.dk> wrote:

>while($obj = mysql_fetch_object($result)) {
> $Records[] = $obj;
>}

Jeg anbefalede for nyligt:

while($Records[] = mysql_fetch_object($result));

.... som en kort-form af ovenstående - men der er en undtagelse, og det
er, når mysql_fetch_... ikke returnerer noget/er falsk, så bliver
dette selvfølgelig stadigvæk tilføjet til $Records[], og man får
således en ekstra, blank entry i sit array. Så af hensyn til dem, der
synes, den kort-skrivnings-form var smart, så lad mig lige
understrege, at det er den ikke :)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Anonym A.K.A. mig

Dato : 24-02-01 18:12

"John Mørck Hansen" <adilock@it.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så kan du bruge en funktion som heder usort:
>
> function cmp ($a, $b) {
> if ($a->Caption == $b->Caption) return 0;

Hvad er "caption" og "title"? Det ligner OO programering, hvilket jeg ikke
kender særlig godt. Jeg har kaldt title column for "cat_titel" i databasen.
Kan jeg fx sætte koden imellem:

" $result = mysql_query ("SELECT * FROM cats WHERE cat_sub = $cat")
or die ("Invalid query"); "
og

"while($row = mysql_fetch_array($result)) {
echo $row[cat_titel]
}"

Og så sætte result lig usort ($Records, "cmp"); ?