PHP istedet for ASP
Fra : Jan Hurup

Dato : 17-02-01 11:38

Hej

Er der nogle der kan komme med en forklaring hvorfor "skåret ud i pap *S* "
til en nybegynder i asp hvorfor man burde bruge PHP/perl istedet for ASP
?????
________________
MVH
Jan
Har du checket http://www.island-kite-team.dk - også en god fritids
beskæftigelse.

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 17-02-01 12:40

Ja, det er også rod!

For at starte med starten:

ASP (Active Server Pages) er Micro$oft måde at gøre websider dynamiske. ASP
kunne i starten kun bruges på Micro$oft egen web-server. Man kan som
grundregel bruge VBScript og JavaScript i ASP sider.

PHP er et Open Source projekt som er frit og gratis (GPL). Det startede som
et lille privat projekt for en gut som jeg ikke lige kan huske navnet på
(også lige meget). PHP kan stort set kører på alle OS platforme!
PHP Script er en blanding af programmerings sprog så som C/C++, perl, Java
og div. Shell-script sprog.

Og så til sagen:

ASP's store styrke er at man har en IDE i for af InterDev og garanteret
mange andre ting. (Jeg er ikke ASP bruger)

PHP's store styrke er DATABASE. PHP kan "snakke" med stort set alle SQL
servere direkte. Kan dog også bruge ODBC (Open DataBase Connectivity). PHP
kommer som standart med et utal af integreret moduler til at lave billeder,
XML, PDF, Regular Expression, Mail... ja YOU JUST NAME IT.

Det er svært at sige hvad du skal vælge men... jeg vil sige PHP!

(John =

Fra : Michael

Dato : 17-02-01 13:25

In article <96lk60$gl2$1@news.cybercity.dk>, jan@island-kite-team.dk
says...
> [...]
> til en nybegynder i asp hvorfor man burde bruge PHP/perl istedet for ASP

Ja da.
Men inden jeg forklare så må jeg lige redegøre for min "erfaring" med de
nævnte teknologier.

Jeg har arbejdet med ASP siden det kom frem i 96 og PHP on og off nogle
gange og så rimelig konstant i et års tid eller mere.

Fordelen ved PHP frem for ASP er følgende:

1. PHP er crossplatform. Dvs. du kan køre PHP på mange forsk. servere så
du er ikke afhængig af en bestemt type/platform.

2. PHP er lynhurtigt. Op mod 1200% hurtigere end ASP. Jeg lavede på et
tidspunkt en lille test som lavede nogle quieres m.m. på en MySQL
database. ASP brugte 12 sekunder på det, mens PHP brugte 1½ sekund.

3. PHP har indbygget funktioner til stort set alt. fx. til at lave PDF
filer, flash generering, billede generering, fil upload, connections til
stort alle sql databaser, xml, java og en hulens masse mere. Med ASP
skal du købe komponenter for at gøre alle disse ting. Nogle af disse
komponenter er gratis men de fleste koster penge og nogle fa dem er ret
dyre. (Og COM komponenter til ASP er MEGET langsommere end extensions i
PHP)

4. PHP er gratis og koster ikke en klejne. Dette er ikke en fordel i den
forstand ud over hvis man er privat person osv og ikke vil bruge penege
på det. Men en decideret fordel kan det ikke siges at være.

Det var kort fortalt hvad fordelene er. Fordelen ved ASP? Ingen. Jeg kan
kun undre mig over jeg har brugt det i 4-5 år, istedet for PHP. PHP
eksisterede før ASP gjorde.

- Michael

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-02-01 15:22

"Michael" <michael@webudvikler.dk> skrev i en meddelelse
> 4. PHP er gratis og koster ikke en klejne. Dette er ikke en fordel i den
> forstand ud over hvis man er privat person osv og ikke vil bruge penege
> på det. Men en decideret fordel kan det ikke siges at være.

Ikke at det har noget med PHP eller ASP at gøre, men jeg vil godt lige
kommentere det udsagn. :)

På min arbejdsplads er prisen ikke væsentlig. Men skal der bruges penge på
en licens skal der en hulens masse håndtering til. Altså, pengene skal
findes, hvor i budgettet skal det placeres (og hvad skal der så ud af
budgettet), pengene skal overføres. Derudover skal man også holde styr på
licensen. Den skal opbevares så den kan findes frem ved "besøg", og den skal
kunne findes frem typisk når man downloader opgraderinger. Man skal også
læse og huske licensen, må man installere på flere maskiner med én licens
osv.

Det er al håndteringen der er problemet, ikke prisen. Har jeg brug for et
program gider jeg sjældent overhovedet spørge om jeg må købe det. For det
meste findes der er helt gratis program der kan hvad jeg har brug for. Det
skal bare downloades og installeres. Simpelt! :)

Hjemme hos mig selv er prisen ikke ligegyldig. Men hvis der er et godt
program til 10 kr. og et knapt så godt program der er GPL, så vælger jeg
GPL-programmet. Så er jeg fri for bøvlet med at overføre pengene, evt. vente
på svar, og så holde styr på licensen. En dag sidder jeg måske "ude i byen"
og har brug for det program jeg rent faktisk har betalt for, men kan ikke
benytte det. Jeg har ikke licensen på mig, og kan ikke downloade programmet.
Fedt... Gratis programmer kan jeg altid downloade.

Bare mine 25 øre... :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Michael

Dato : 17-02-01 15:31

In article <zNvj6.3587$TL6.361093@news000.worldonline.dk>, niels-
usenet@myplace.dk says...
> Ikke at det har noget med PHP eller ASP at gøre, men jeg vil godt lige
> kommentere det udsagn. :)

Du skal være velkommen :)

> [...]
> læse og huske licensen, må man installere på flere maskiner med én licens

Nu skal vi heller ikke gøre det mere besværligt end det er. Enhver
virksomhed bør have en del af budgettet allokeret til IT agtige ting.
Dvs. en softwarelicens hives ud derfra budgettet hvor der står "IT",
eller hvis det er nærmr spcificeret "Software".
Når man får licensen smider man den i en ganske alm. mappe og så er der
styr på det. Så besværligt er det heller ikke.

> [...]
> benytte det. Jeg har ikke licensen på mig, og kan ikke downloade programmet.
> Fedt... Gratis programmer kan jeg altid downloade.

Jeg synes nu du gør det hele til et stort problem. Det er faktisk et
ikke eksisterende problem emd mindre man er en virksomhed af tele
Danmark størelse som køber tusindevis af licenser hvert år.
Og dte med at overføere penge den holder ikke en meter. Med et
dankort/visakort så kan det fikses på 30 sekunder. Du brokker dig vel
heller ikke i butikkerne, når du skal finde penge i pungen?

Men som sagt så bør penge ikke spille ind når det er til virksomhedsbrug
(med mindre man tale rom meget dyre licenser).
OG prisen kan ikke betragtes som en fordel med mindre man har to stykker
software som er 99/100% lige gode.

- Michael

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-02-01 17:43

> Du skal være velkommen :)

Det er ikke noget jeg gider gøre det store ud af, så jeg vil lige afslutte
med en generel kommentar.

Alt det du siger burde være sandt, og er det sikkert også mange steder.
Min erfaring er bare, at sådan er virkeligheden ikke.

Enhver virksomhed har et begrænset budget. Hver gang der puttes noget ind,
skal noget andet ud. Det er ikke det putte ting I budgettet, det er det at
få noget andet UD der er problemet. :)

Licenser og registreringskoder burde være nemme at finde. Jeg henter dem nu
alligevel på fx. astalavista.

Nogle licenser er "1 licens pr. bruger", andre er "1 licens pr. computer".
De fleste er meget mere besværlige end som så. Og jeg gider ikke læse dem,
og det er der heller ingen andre i firmaet der gør.
GPL-licensen kender jeg, og den vil aldrig give mig problemer. :)

Og nej, jeg brokker mig ikke over at skulle betale i butikkerne. Men alle
dem bag mig i køen brokker sig over mig, når butikkens dankort-terminal ikke
fungerer. Jeg bander og svovler selv højlydt, når online-betaling ikke
fungerer.

Hvor stor forskellen er, er naturligvis meget forskelligt. Min erfaring er
bare, at alt er meget nemmere hvis jeg starter med GPL-programmer (el.
lign.). Kan jeg ikke finde noget frit software der kan bruges må jeg jo købe
noget.

Hvis jeg kan finde noget frit der er 90% så godt som nogle tilsvarende
buyware, så er det (for mig) de sidste 10% jeg betaler for. Og så tænker jeg
"er de 10% af programmet pengene værd?" - svaret plejer at være nej.

I øvrigt finder jeg oftest frit software som klarer behovet 100%. Derfor
finder du også masser af frit software på mine computere, selv om jeg har
licenser til dyre alternative løsninger.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-02-01 20:06

> [...]
"
> til en nybegynder i asp hvorfor man burde bruge PHP/perl istedet for ASP

Det kommer an på din baggrund:

Hvis man har arbejdet med Visual Basic(derunder VBscript og WSH) er man
bedst tjent med ASP da man kan skrive egne COM objekter osv. Og hvis man er
godt kendt med IIS som server er det også bedst at vælge ASP

Hvis man derimod er på helt bar bund er man nok bedst tjent med at vælge PHP
da dette er gratis og der findes mange tutorials på netter....

Dog syntes jeg at PHP kan virke uoverskuelig pga. de mange indbyggede
funkitoner, i ASP henter man et objekt når man skal bruge det og slut... Men
denne faktor opvejes dog af at PHP har en utrolig god online maual på
http://dk.php.net

--
Jakob Andersen
"Den eneste måde at lære HTML, er at prøve sig frem -

Fra : :: Gulvbolden :: ofc~

Dato : 17-02-01 20:44

> [...]
"
> til en nybegynder i asp hvorfor man burde bruge PHP/perl istedet for ASP

ASP er en masse indviklet kode....

Engang var jeg tæt på at sige ja til et sponsoreret webhotel med domain mod
at opgive php. Da jeg så begyndte at læse den første ASP-tutorial gav jeg op
efter jeg var nået halvvejs! Det er fandme meget man skal skrive for at få
scriptet til at gøre noget...

eks.:

ASP:
Response.Write('Hello World'); // frit fra hukommelsen!

PHP:
print "Hello World";

Tæl selv hvor mange tegns forskel der er... Hvis man laver store scripts
sparer man nogle timers programmering i hvert fald!

Desuden er det nemmere at få gratis webplads til php...

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-02-01 20:50

> "Jan Hurup" <jan@island-kite-team.dk> skrev
> ASP:
> Response.Write('Hello World'); // frit fra hukommelsen!
>
> PHP:
> print "Hello World";

Faktisk er det et meget dårligt eksemple du har valgt da ASP´s opbygning her
er mere logisk du skal sende Response til klienten og det skal
skrives(write) ud.

Så ville jeg hellere vælge en af PHPs funktioner som er ret nyttig og nem at
bruge i forhold til ASP´s lignende:

For at udskifte newlines med <br>:

I PHP;
$input = nl2br($input);

I ASP:
input = Replace( input , vbcrlf , "<br>")

Dette viser at PHP har mange praktiske indbyggede funktioner..

--
Jakob Andersen
<http://www.usenet.dk> - alt om usenet

Fra : :: Gulvbolden :: ofc~

Dato : 17-02-01 21:39

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg hedder da ikke Jan Hurup :)

> Faktisk er det et meget dårligt eksemple du har valgt da ASP´s opbygning
her
> er mere logisk du skal sende Response til klienten og det skal
> skrives(write) ud.

Det kan godt være, men jeg springer tit over hvor gærdet er lavest, derfor
synes jeg bedre om en kode hvor man bare skriver print, echo eller andet i
stedet for response.alt-muligt-sjovt...

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-02-01 22:20

":: Gulvbolden :: ofc-junior.com" <snie@hockeymail.com> skrev
> Jeg hedder da ikke Jan Hurup :)

Sorry , der gik lige kuk i klipningen

> Det kan godt være, men jeg springer tit over hvor gærdet er lavest, derfor
> synes jeg bedre om en kode hvor man bare skriver print, echo eller andet i
> stedet for response.alt-muligt-sjovt...

Ok... Hvis man er vant til det er det jo heller ikke ulogisk

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 18-02-01 12:03

> [...]
>
> I ASP:
> input = Replace( input , vbcrlf , "<br>")
>
> Dette viser at PHP har mange praktiske indbyggede funktioner..

Ja, skal vi ikke bare sige... PHP kommer fra Unix/Linux værden som har en
lang tradision for at have et meget og her skriver jeg meget stærkt komando
sprog med div. tilbehør . Og som alle nok ved er PHP en sammensetning af
meget hvis ikke alle de fedeste ting fra perl, c/c++ m.m.

Og så lige en ting til... PHP's 500-700 gange hurtigere end ASP! og det er
garenteret meget villere hvis man bruger det modul som kan gemme den
kompileret kode så scriptet ikke skal gen oversettes!

(John =

Fra : Nikolaj Kolbe

Dato : 18-02-01 14:44

Hejsa

On Sun, 18 Feb 2001, John Mørck Hansen wrote:

[snip]

> Og så lige en ting til... PHP's 500-700 gange hurtigere end ASP! og det er
> garenteret meget villere hvis man bruger det modul som kan gemme den
> kompileret kode så scriptet ikke skal gen oversettes!

Hmm, jeg er erklæret PHP-fan, men har nu aldrig hørt om at det skulle være
500-700 gange hurtigere end ASP. Kan du ikke lige underbygge påstanden med
et par kilder?

Nikolaj
--
http://webcafe.dk - Dansk site om udvikling til WWW
Lær at mestre PHP, HTML, Java, Perl, SSI og gode Webdesign-dyder

Fra : Michael

Dato : 18-02-01 14:48

In article <Pine.GSO.4.21.0102181442370.27105-100000@borg.cs.auc.dk>,
kolbe@cs.auc.dk says...

> Hmm, jeg er erkl=E6ret PHP-fan, men har nu aldrig h=F8rt om at det skulle v=
> =E6re
> 500-700 gange hurtigere end ASP. Kan du ikke lige underbygge p=E5standen me=
> et par kilder?

Jeg tror han mener procent istedet :)
Op mod 1200% kan godt lade sig gøre.

- Michael

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 18-02-01 14:50

On Sun, 18 Feb 2001 14:48:11 +0100, Michael <michael@webudvikler.dk>
wrote:

>In article <Pine.GSO.4.21.0102181442370.27105-100000@borg.cs.auc.dk>,
>kolbe@cs.auc.dk says...

>Jeg tror han mener procent istedet :)
>Op mod 1200% kan godt lade sig gøre.

men det kan det modsatte sikkert også hvis det er det man ønsker

altså at få asp til at performe hurtigere end php.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 18-02-01 15:29

"Thomas Jensen, pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse

> men det kan det modsatte sikkert også hvis det er det man ønsker
>
> altså at få asp til at performe hurtigere end php.

Nå det satte noget i gang

Det er min fejl... jeg mente 500%-700% (procent)

Men med at snak om performans... hvis man bare skal kører hurtigt så siger
det ikke noget som helt om det så er godt eller ej, og det siger heller ikke
noget om at man har taget alle moduler fra der tager kræfter!

Men en ting er sikkert... jeg har svært ved at kører en NT/2000 server med
web-server, PHP og MySQL på en P100 med 48mb-ram.
Det kan jeg med Debian GNU/Linux. Der er efter opstart 32mb ram tilbage og
ca. 20mb når den kører med brugere på web-serveren.

Så, jeg tror det handler om HVAD KAN JEG BEDST LIDE OG HVAD PASSER BEDST TIL
MIG *SS*

(John =

Fra : Michael

Dato : 18-02-01 16:27

In article <dmkv8tcjqlbm7me5ghtrd50jd9us0ouv51@4ax.com>, tj@dev.null
says...

> men det kan det modsatte sikkert også hvis det er det man ønsker
>
> altså at få asp til at performe hurtigere end php.

Hvis man bevist koder noget i PHP som er dårligt lavet og lavet til at
køre langsomt osv. så ja. Ellers nej.

Hvis du laver to eksempler med den samme db hvor du laver en eller anden
query ellerto på en db med fx. 20.000 records i, så vil jeg næsten vædde
med at PHP'en er hurtigere i stort set(hvis ikke alle) tilfælde.
Så meget hurtigere at man tydeligt kan måle det i form af 100+%

- Michael

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 18-02-01 19:09

On Sun, 18 Feb 2001 16:26:45 +0100, Michael wrote:

>Hvis man bevist koder noget i PHP som er dårligt lavet og lavet til at
>køre langsomt osv. så ja. Ellers nej.

Kunne du ikke underbygge din påstand med at par referencer til relevante og
objektive benchmark-tests?
Indtil da er det jo blot din påstand at php performer så vældig godt.

--
Søren O.

http://chewbacca.dk/disclaimer/

Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-02-01 14:56

"John Mørck Hansen" <adilock@it.dk> skrev
> [...]
af
> meget hvis ikke alle de fedeste ting fra perl, c/c++ m.m.

Hvilket til tider kan være en ulempe da der _kan_ gøre det uoverskueligt..

> Og så lige en ting til... PHP's 500-700 gange hurtigere end ASP! og det er
> garenteret meget villere hvis man bruger det modul som kan gemme den
> kompileret kode så scriptet ikke skal gen oversettes!

Dokumentation udbedes....

Desuden vil jeg lægge hovedet på blokken og påstå at selv Lotus Notes kan
være hurtigere end både ASP og PHP i visse situationer.(Ja Ja ekstrem
overdrivelse men sikkert alligevel rigtigt)

Altså kort sagt hver ting til sin tid.

Fra : Michael

Dato : 18-02-01 16:25

In article <WvQj6.2043$2w6.11141@twister.sunsite.dk>, jakob@andersen.as
says...
> Desuden vil jeg lægge hovedet på blokken og påstå at selv Lotus Notes kan
> være hurtigere end både ASP og PHP i visse situationer.(Ja Ja ekstrem
> overdrivelse men sikkert alligevel rigtigt)

Hvis du kan bevise det, så er det ligefør jeg vil købe dig en MErcedes
SLR(også kun ligefør).
De gange jeg har set notes, har det været langsommere end en skilpadde
der sidder fas i et stykke tyggegummi.

- Michael

Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-02-01 18:17

> [...]
> SLR(også kun ligefør).

> De gange jeg har set notes, har det været langsommere end en skilpadde

Jeg har også kun haft med Lotus at gøre 2 gange før (Første og sidste gang),
og det _er_ langsomt. Så det var nærmere en overedrivelse for at slå fast at
hver ting er bedst til sin tid, Måske er et Setup med MySQL og PHP kanon
hurtigt i mange situationer, med hvad så hvis man f.eks. skal have
transaktioner ind billedet osv... Du kan ikke bare sige at PHP er hurtigst
til alt...

Fra : Ghashûl

Dato : 17-02-01 22:34

On Sat, 17 Feb 2001 20:44:23 +0100, ":: Gulvbolden :: ofc-junior.com"
<snie@hockeymail.com> wrote:

>ASP:
>Response.Write('Hello World'); // frit fra hukommelsen!

Kan godt se hvad du mener men dette har nu samme resultat:
<%="Hello World"%>

--
Regards Sir Ghashûl, Knight of The alt.Roundtable <><
ICQ: 7223629