stafylokokker
Fra : Webbitch

Dato : 07-08-02 08:13

Hej alle.
Hvad er jeres erfaringer med stafylokokker hos hund, specielt
allergikere.
Hvor effektiv er behandlingen, kan det blive en kronisk tilstand, kan
det forringe hundens livskvallitet så meget at man bør overveje
aflivning.
Hvis jeres hund har haft stafylokokker, vil jeg meget gerne høre.
Hvor slemt den var angrebet?
Hvilken behandling der blev brugt?
Hvor effektiv var behandlingen?
Er det kommet igen?

Grunden til at jeg spørger er, at div dyrlæger siger at det ikke er
noget problem, at gøre noget ved det, men jeg har snakket med flere der
siger det modsatte.

Så er det noget du har prøvet, så lad mig endelig høre.
Hold halerne højt og snuderne i sporet.
Søs

http://www.kandu.dk/

Fra : ChiChi

Dato : 07-08-02 12:21

"Webbitch" skrev d. 07-08-02 08:13 dette indlæg :
> [...]
der
> siger det modsatte.
>
> Så er det noget du har prøvet, så lad mig endelig høre.

Hej Søs

Stafylokokker er noget skidt, men det kan udryddes! MEN det er svært og
kan være hårdt for både hund og ejer!

Min hanhund, Oskar, har været plaget af stafylokokker siden jeg fik ham
som 10 md. Oskar er normalt arbejdsnarkoman, men blev meget nedtrykt og
umulig/aggresiv op til at "Anfald".

Hans stafylokokker gav/giver udslag i bylder på poterne og i hovedet.
Store betændte bylder og dertil hørende feber og berøringsømhed, samt
kvalme og opkastninger. nogle gange indtil flere gange om md.

Dette må/blev betegnes/t som en kronisk tilstand og forringede i den
grad hans (og min) livskvalitet. Vi overvejede kraftigt aflivning, men
besluttede at kæmpe....

Jeg fandt på nettet ud af at man kan få lavet en autovaccine af hundens
egne bakterier og så gik vi i kamp! Selvfølgelig gik han uden symptomer
i 3 md. da vi havde fundet ud af det med vaccinen og fik derfor først
bylder i juleferien 2001, så han kom til dyrlægen med en 5kr. stor byld
på kinden i starten af januar 2002, fik sulfapræperater indtil vaccinen
var klar, disse holdt dog ikke stafylokokkerne nede og igen var
aflivning oppe.... Samtidig tog han voldsomt på af sulfa-pillerne,
4,5 kg på 3 uger. En anden god grund tila t få lavet en sådan vaccine er
at man finder ud af hvilke antibiotika produkter som stafylokokkerne er
resistente imod. (Der er flere stafylokok-typer)

Da vi begyndte på vaccinen blev han endnu dårligere de første gange, men
blev bedre.

Samtidig begyndte jeg at undersøge foderet og omstændighederne ved hans
"anfald", i samråd med dyrlægen prøvede jeg at udelukke ALLE
hvedeprodukter og dermed ALT tørfoder. Igen efter lang søgning på nettet
og meget læsning gik vi over til at fodre med BARF (Biological
approbiate Food eller Bones And Raw Food), efter en indkøringsperiode på
2 måneder gik vi over til fuld BARF-fodring....

SURPRISE han har nu været "anfalds"fri i 5½ md!!! med en enkelt
undtagelse fordi "mor" sløsede med maden

Vi fandt altså ud af at Oskar er allergisk overfor Hvede &
Hvedeprodukter og at når han får disse ting, vil hans naturlige
stafylokokker bryder ud i bylder og gør ham meget dårlig.

Vaccinen med hans egen bakterier har formodentlig også gjort sit til at
vi fandt ud af allergien, da det blev meget udpræget mens han fik de 10
"skud" han skulle have.

Man bliver selfølgelig mere pylret med en hund der har været sådan noget
igennem, og som så let får det igen, men OSkar virker til at være på
toppen igen.

Vi fodre nu KUN BARF og vores lille ny er opfodret på det fra vi fik
hende hjem og sikke en vovse!!! Til hendes første skue blev hun SL 1.V.
og BIS2 BABY!

Hundene elsker BARF-foderet og jeg hygger mig hver 14 dag med at lave
mad til dem, som vi så fryser ned og tør op dagen før de skal have det!

Schnauzerdyt fra
Sussan og Oskar
Kennel Sváva
http://schnauzers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Nobody

Dato : 07-08-02 19:29

Du nævner Barf hundefoder....
hvor kan man købe det???
Har de en hjemmeside?????+

Fra : ChiChi

Dato : 07-08-02 20:24

"Nobody" skrev d. 07-08-02 19:29 dette indlæg :
> Du nævner Barf hundefoder....
> hvor kan man købe det???
> Har de en hjemmeside?????+

Hejsa

Du kan ikke Købe BARF-foder i gængs forstand, idet det simpelthen består
af rå kødben, grøntsager, frugt, kød m.m. Udfodret til hundene efter
vægt!
Dog kan man over nettet købe dele af foderet, men det er jo behandlet på
en eller anden måde, hvilket strider imod selve BARF ideologien, som
består i at give hunden det den "naturligt" ville spise, hvis den levede
som vild.

Du kan dog købe bøger om det på http://www.canis.dk størst anbefaling
får "The BARF Diet" som er utrolig nem at gå til.

Der findes flere hjemmesider om BARF, bla. "opfinderen/genopdageren"'s
http://www.barfworld.com/ som er en informativ side på engelsk.

Da vi jo har hvalp/unghund i huset, har vi forsøgt os med at have
tørfoder stående til suplement og har fundet ud af at i små mængder kan
han tåle foderet fra http://www.henne-pet-food.dk . Det er dog sjældent
han rør tørfoderet mens, den lille suplere op af sit hvalpefoder på
daglig basis. (Dette er dog ikke god "tone" når man BARF'er

Håber det var svar nok, eller er du velkommen til at spørge igen!

MVH
Sussan
kennel Sváva
http://schnauzers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-08-02 14:28

Hej Søs

> [...]
> aflivning.
> Hvis jeres hund har haft stafylokokker, vil jeg meget gerne høre.

Det kommer an på hvilken stafylokok-stamme der er tale om.
Vores schæfer/labrador har haft problemer siden efteråret 99 og vi har
prøvet ALT uden held.
Det er stafylcoccus intermedius der her er tale om og der har været
taget skrabeprøver og hudbiopsier.
Bakterien giver adgang for en eksplosiv vækst af svampesporer som
naturligvis klør.

Den første dyrlæge, H.J Pedersen i Vejle (dyrlæge for Givskud Zoo)
troede først at det var ringorm, gav salve, så mente han at det var
allergi, gav antihistamin, så tog han en skrabeprøve og fandt ud af at
det var stafylokokker og gav penicillin, dette hjalp kortvarigt, så
spurgte jeg om det kunne være skab, det blev han behandlet for og det
hjalp kortvarigt. Under hele dette forløb fik hunden binyrebarkhormon
for at stille kløen.

Se så var det jeg begyndte at blive desperat, jeg henvendte mig hos Finn
Smed i Rask Mølle, og han stillede samme diagnose. Han kaldte det "at
hundens hudstofskifte var ødelagt", dette sagde han skyldtes flere ting:
hunden var kastreret, han fik tørfoder og at han blev vaccineret årligt.
Dette skulle altså være årsagen til hudproblemerne, så derfor blev han
indlagt i tre uger til daglig behandling med indsmøring i et
svovlolieprodukt, dixanthogen-olie, som så skulle slå bakterierne ned.
Da jeg hentede hunden tre uger senere var han skaldet i store pletter,
han var tynd og så i det hele taget herrens ud. Vi fik olie med hjem til
at behandle lokalt med. Under hele dette forløb fik han binyrebarkhormon
for at sille kløen. Vi var igennem et år faste gæster i Rask Mølle med
få ugers mellemrum og det er ikke gratis.

Så gav jeg op og begyndte at smøre lokalt med en salve der indeholder
kortison og det holder det nogenlunde i ro. Dette gjorde jeg i ca. et
halvt år hvorefter jeg henvendte mig på Vejle Dyrehospital, her stillede
man ved hjælp af en biopsi endnu engang den samme diagnose og gav
penicillin. Udover det fik jeg en shampoo med hjem til at vaske hunden i
een gang om ugen i 6 uger. Denne shampoo ,Malaseb, er rettet specielt
imod staf. intermedius og svamp. Ingen virkning.

Nu har jeg givet op og tror ikke længere på at det kan helbredes og jeg
behandler lokalt med hormonsalve.
Allerede Pedersen sagde at der ikke var andet at gøre end at holde
hunden på Prednisolon resten af dens liv, den var 2 år da det begyndte.
Men, men, men... binyrebarkpræparater slider på systemet, især nyrer og
lever, så det vil jeg ikke være med til. Hunden har været på randen af
aflivning mange gange, men jeg kan holde det nogenlunde i ro med salven,
så vi fortsætter.

Du skal være meget kritisk i den information du får, også den fra
dyrlæger, husk at de er selvstændige erhvervsdrivende, ikke guder.
Jeg ved at mange hunde med dette problem er blevet hjulpet af Finn Smed,
så det var en mulighed. Men heller ikke han kan helbrede alle.
Vi har holdt fast i den hjemmelavede mad, men det er mest fordi hunden
elsker det.
Han er en glad og livlig hund der har en kronisk hudlidelse. Hvor slemt
der er svinger meget, men helt væk er det aldrig.
Overvej grundigt hvor meget tid, frustration, desperation og ikke mindst
penge du vil bruge inden du begynder.

Jeg beklager det meget lange indlæg, men håber at du kan bruge det.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Som har brugt 25.000 på sin hunds hudproblem.

Fra : Sussan S. Jensen

Dato : 15-08-02 14:01

> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Marianne Feddersen
>
> Som har brugt 25.000 på sin hunds hudproblem.

HEj Marianne

Det er noget frygteligt noget de staff'er og du har helt ret i man
skal være kritisk.

Den stamme som Oskar har er også Stafylokokkus Intermediedius, og han
er som jeg nævnte ovenfor blevet symptomfri på BARF-dieten!

Du kan også prøve, som vi har gjort, at få lavet en Autovaccine af
hundens egne bakterier....

Held og lykke med vovsen

Med Venlig Hilsen
Sussan Jensen
Kennel Sváva
http://schnauzers.dk

Som heldigvis "kun" har brugt 9.900 på Oskars Stafylokokker
PS også Kandu bruger under navnet ChiChi, men da Kandu er nede må man
jo finde alternative veje

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-08-02 19:09

Hej

> [...]
> er som jeg nævnte ovenfor blevet symptomfri på BARF-dieten!
>
> Du kan også prøve, som vi har gjort, at få lavet en Autovaccine af

Jeg er ret sikker på at der ikke bliver forsøgt mere. BARF gik vi over
til for 2½ år siden og det gjorde ingen forskel, udover at hunden
nærmest indhalerer sin mad, fremfor kun at spise når han var virkelig
sulten, det var ellers Eukanubas præstationsfoder, han gad det bare ikke.

Mht autovaccine undrer det mig en smule, at ingen af de tre dyrlæger har
nævnt det som en mulighed. Er det en meget ny metode eller har den ikke
overbevisende behandlingsresultater, sådan statistisk set. Er det f.eks
kun 50% af tilfældende der giver et godt resultat eller hvorfor har
ingen nævnt det?
Kunne du ikke skrive lidt mere om det.

Men ellers tak for svaret.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Sussan S. Jensen

Dato : 16-08-02 07:57

> [...]
> overbevisende behandlingsresultater, sådan statistisk set. Er det f.eks
> kun 50% af tilfældende der giver et godt resultat eller hvorfor har

Hej Marianne,

Jeg må indrømme jeg ikke forstå den her sætning " BARF gik vi over
> til for 2½ år siden og det gjorde ingen forskel, udover at hunden
> nærmest indhalerer sin mad, fremfor kun at spise når han var virkelig
> sulten, det var ellers Eukanubas præstationsfoder, han gad det bare ikke."

Var det BARF'en han inhalerede eller Eukanubas foder ?

Autovaccinen er en forholdsvis ny ting, eller rettere en ikke ret
brugt behandling, mange dyrlæger "kender" den slet ikke.

Jeg fandt ud af at man kunne få lavet en sådan via internettet, og tog
det op med min gamle dyrlæge, som slog det op i deres "leksika" (?) og
JO... Det kunne man skam godt lave!
DA min gamle dyrlæge ikke er så meget for "smådyr" (Landdyrlæge med
speciale i produktionsdyr) valgte jeg at flytte, i samråd med ham, til
den dyrlæge der var med til at kasterere Oskar. De kendte godt
Autovaccinen, og havde haft enkelte andre hunde i behandling med den.

Behandlingsresultaterne er meget Svingende, men måden man bruger
Autovaccinen er også meget forskellig fra dyrlæge til dyrlæge, min
venindes hund, der også har Staff'er skal ifølge hendes dyrlæge have
vaccinen ½ år.

Oskar fik 10 skud stigende fra 0,2 ml. til 2,0 ml. med 5 dage mellem
hvert skud.

Jeg kan pt. ikke sige om det er foderskiftet eller autovaccinen der
hargjort ham symptomfri. Men det var helt klart at der skete noget da
han fik disse vacciner, han reagerede anderledes på foderet og det
blev tydeligere HVAD det var han ikke kunne tåle, så om det er det ene
eller det andet kan jeg ikke sige!

Håber det hjalp på forståelsen, ellers er så spørg igen!

MVH
Sussan og CO
Kennel Sváva
http://schnauzers.dk
Ps. jeg er ved at skrive en artikel om vores kamp med Stafylokokkerne,
som kommer på vores hjemmeside næste uge.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 16-08-02 16:42

Hej igen

> Var det BARF'en han inhalerede eller Eukanubas foder ?

Det kan jeg da godt forstå at du havde et problem med, sikke noget
uforståeligt vrøvl.
Det er naturligvis BARFén han indhalerer, det "gode" færdigfoder gad han
ikke.

> [...]
> eller det andet kan jeg ikke sige!
>
> Håber det hjalp på forståelsen, ellers er så spørg igen!

Mange tak, jeg prøver at spørge min dyrlæge når jeg skal have hunden
vaccineret.
Hvad var ca. prisen?

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Sussan S. Jensen

Dato : 20-08-02 09:16

> Mange tak, jeg prøver at spørge min dyrlæge når jeg skal have hunden
> vaccineret.
> Hvad var ca. prisen?

Prisen for autovaccinen varierer også en del , men vores blev ialt
2.900,- incl antibiotika, udtagning af prøve, dyrkning af celler, tjek
og kontrol af hunden hver 5.dag og laboratorietest m.m.

Men jeg har hørt om nogle der kun har givet 800,- og andre der har
måttet af med 5000,- såååå spørg din dyrlæge!!

HEld og lykke med Vovsen

MVH
Sussan og Oskar (-som fik 102,8 point i konkurrencen i søndags og er
LIDT stolte)
Http://schnauzers.dk