Router - Hvad skal man kigge efter?
Fra : Peter

Dato : 07-08-02 07:50

Hej

Jeg spørger ikke til et bestemt mærke/model.
Jeg er interesseret i at vide, hvilke ting, man skal forlange/kigge efter
når man leder efter en rigtigt god router til brug ved deling af
ADSL-forbindelse.

Jeg kunne selv forestille mig følgende:

- Dynamisk uddeling af statiske IPer
- Mac-filter
- VPN
- V-LAN

Hvad er der ellers?

Hvordan stresser man i øvrigt en router mest muligt?
Jeg kunne forestille mig at man satte så mange maskiner på man kunne finde
og satte dem alle til at downe fra sunsite. Er det også Jeres opfattelse?

Hilsen Peter

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 07-08-02 20:58

Peter wrote:

> [...]
> og satte dem alle til at downe fra sunsite. Er det også Jeres opfattelse?

Hej Peter m.fl.

Du får sikkert ikke noget seriøs svar, idet du jo udmærket ved hvad den skal
kunne -ikk'
Hvad vil du vide? hvilken farve der er bedst, eller om den skal stå op eller
ligge ned?

Hvad mener du med at stresse? - Det vil altid være din ADSL som er
flaskehalsen.

m.v.h.
Elmer

Fra : Peter

Dato : 08-08-02 11:47

"Jørgen Elmer" <elmermadsen@post.tele.dk> wrote in message

> Du får sikkert ikke noget seriøs svar, idet du jo udmærket ved hvad den
skal
> kunne -ikk'

Øhh nej.
Det er derfor jeg spørger herinde.
Men du har ret i at dit svar ikke var seriøst.

> Hvad vil du vide? hvilken farve der er bedst, eller om den skal stå op
eller
> ligge ned?

Læs mit indlæg fremfor at forsøge at være unødigt nedladende.

> Hvad mener du med at stresse? - Det vil altid være din ADSL som er
> flaskehalsen.

Ikke nødvendigvis, men da du tydeligvis ikke kender svaret er der ingen
grund til at forsøge at forklare dig det yderligere.

Der må da være nogen, der arbejder professionelt med routere, som kan
fortælle mig, hvordan de tester den samt hvilke kriterier de kigger efter
ved udvælgning af router?

Hilsen Peter

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 12-08-02 16:23

> [...]
> seriøst.

> eller ligge ned?

> Læs mit indlæg fremfor at forsøge at være unødigt nedladende.

Undskyld....
Det var ikke intentionen....

> [...]
>
> Der må da være nogen, der arbejder professionelt med routere, som kan
> fortælle mig, hvordan de tester den samt hvilke kriterier de kigger efter

Åbenbart ikke.

> Hilsen Peter

Et forslag:
Smæk 2 NIC's i en gammel P100 eller bedre (farven er ligegyldig), og
installer den software, som giver de features du ønsker. Mulighederne er
uendelige..

m.v.h.

Elmer

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 08-08-02 20:04

Jeg ville gerne kunne svare dig præcist, men jeg synes spørgsmålet er lidt
for bredt:
Det svarer til at spørge hvad er en god trøje eller hvad en god bil!

Det afhænger jo af budget og behov. Og hele netværkets setup.

Du skriver f.eks. at den skal bruges til at dele ADSL-linje...
Snakker vi om 1024 kbps delt ud på 200 lejemål i en boligforening.
Eller er det dig og naboen som skal dele en 256 k - linje ???

Kan du ikke skirve lidt mere om budget og behov ???
Der er mange som gerne vil hjælpe!

> - Dynamisk uddeling af statiske IPer

øhm... undskyld hvis jeg lyder som en ordkløver, men hvis du uddeler Ip
dynamisk, så er de jo ikke statiske.
Måske mener du at routeren skal uddele samme IP til samme MAC-adresser hver
gang man kommer på netværket ???

> - Mac-filter
> - VPN
> - V-LAN
> Hvad er der ellers?

Ja, det kommer jo an på, hvad du ellers skal bruge routeren til?
Har du brug for VLAN eller VPN eller MAC-filter ?

Hilsen
Carsten

cajuth(remove_xx_this)@tiscali.dk
cajuth(fjern-dette-i-parantes)@tiscali.dk

Fra : Peter

Dato : 09-08-02 21:36

"_ carsten thomsen" <cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> wrote in
message news:aiufb0$177rmo$2@ID-139211.news.dfncis.de...

> Kan du ikke skirve lidt mere om budget og behov ???
> Der er mange som gerne vil hjælpe!

Det kan ikke umiddelbart gøres op i penge.
Billige routere kan have professionelle features - så må man bare finde den
router der har flest af de features.
Problemet er at jeg ikke ved, hvilke disse kunne være.
Som regel køber jeg et produkt, anvender det i to uger og kender derefter
dets begrænsninger.
Derfor vil jeg denne gang gøre det omvendt og finde ud af på forhånd hvad
man skal kigge efter.

> øhm... undskyld hvis jeg lyder som en ordkløver, men hvis du uddeler Ip
> dynamisk, så er de jo ikke statiske.

Ja det ender i ordkløveri.

> Måske mener du at routeren skal uddele samme IP til samme MAC-adresser
hver
> gang man kommer på netværket ???

Ja - præcis.

> Ja, det kommer jo an på, hvad du ellers skal bruge routeren til?
> Har du brug for VLAN eller VPN eller MAC-filter ?

Jeg har brug for VLAN og MAC-filter, men der kan være andre features jeg
kunne bruge - jeg kender dem bare ikke.

Hilsen Peter

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 10-08-02 00:14

Hej!

Jeg efterlyser stadig lidt om niveauet.
Jeg kan nævne mange features, som du sikkert ikke har behov for.

Du skriver f.eks. at den skal bruges til at dele ADSL-linje... uddyb måske
lidt!

Hvilket

> Det kan ikke umiddelbart gøres op i penge.

Jamen så skal du bare købe en Cisco-router indenfor 12000-serien.

> Jeg har brug for VLAN og MAC-filter,

Hvad skal du bruge disse til ?

Har du behov for at kunne lave ACL ?
Skal routeren have firewall-funktionalitet ?
Har du behov for at den skal kunne udveksle routing-tabeller med andre
routere ?
I øvrigt dækker mange af alle disse funktionaliteter over mange tin.
Eksempelvis er VPN jo mange ting: Skal routeren f.eks. understøtte 3DES
eller AES eller er det "nok" med DES ???

Jamen man kunne jo live ved

Selv om dit spørgsmål er godt nok... så er det lidt svært at svare på hvad
der er en god router!
man er nødt til at vide lidt mere om jeres behov...

cajuth(remove_all_this_in_the_brackets)@tiscali.dk
cajuth(fjern-dette-i-parantes)@tiscali.dk